Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Lia Abrantes Antunes
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174
Resumo: Descriptive research involving the sound system of languages requires technical work so that prosodic phenomena are interpreted and confronted with intuitive and imprecise knowledge, usually expressed through metaphors. In this paper, we suggest that a technical approach to the prosodic fluency category provides consistent description to guide reliable judgment of this criterion in second language proficiency tests (L2, LE, LA). We understand that it is necessary to know how the phenomenon occurs during the production of speech in L2, so that it can be pointed out and justify the occurrence or absence of certain characteristics expressed in seconds by the learner. Thus, the purpose of this article is to describe aspects involved in the composition of prosodic fluency category technically, paying greater attention to pauses. To this, we problematize the concept of fluency in descriptors of proficiency levels of Common European Framework of Reference for Languages, in order to contribute to the accurate judgment of this category. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28174
id UERJ-9_fb72df62423aeb6662026a2368992ef4
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/28174
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling Aspectos que caracterizam fluência em segunda línguaAspects that characterize fluency in second languagedescriptionfluency in L2pause.descriçãofluência em L2pausa.Descriptive research involving the sound system of languages requires technical work so that prosodic phenomena are interpreted and confronted with intuitive and imprecise knowledge, usually expressed through metaphors. In this paper, we suggest that a technical approach to the prosodic fluency category provides consistent description to guide reliable judgment of this criterion in second language proficiency tests (L2, LE, LA). We understand that it is necessary to know how the phenomenon occurs during the production of speech in L2, so that it can be pointed out and justify the occurrence or absence of certain characteristics expressed in seconds by the learner. Thus, the purpose of this article is to describe aspects involved in the composition of prosodic fluency category technically, paying greater attention to pauses. To this, we problematize the concept of fluency in descriptors of proficiency levels of Common European Framework of Reference for Languages, in order to contribute to the accurate judgment of this category. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28174Pesquisas descritivas que envolvem o sistema sonoro das línguas requerem trabalho técnico para que fenômenos prosódicos sejam interpretados e confrontados com o conhecimento intuitivo e impreciso, em geral, expresso por meio de metáforas. Neste artigo, sugerimos que uma abordagem técnica da categoria prosódica fluência oferece descrição consistente para nortear julgamento confiável desse critério tanto em contexto de ensino/aprendizagem, quanto em contexto de avaliação de proficiência em segunda língua (L2, LE, LA). Entendemos ser necessário conhecer como o fenômeno se apresenta durante a produção da fala em L2, para que se possa apontar e justificar ocorrência ou ausência de determinadas características expressas em segundos pelo aprendiz. Assim, descrever, tecnicamente, aspectos envolvidos na composição da categoria prosódica fluência, com maior atenção às pausas, é o objetivo deste artigo. Para tanto, problematizamos o conceito de fluência em descritores de níveis de proficiência do Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas, a fim de contribuir para julgamento acurado dessa categoria. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28174Universidade do Estado do Rio de Janeiro2017-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/2817410.12957/matraga.2017.28174Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 24 n. 41 (2017): Aquisição da Linguagem; 463-477MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 24 No. 41 (2017): Language Acquisition; 463-4772446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174/22146Soares, Lia Abrantes Antunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-28T15:55:47Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/28174Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2021-06-28T15:55:47Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua
Aspects that characterize fluency in second language
title Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua
spellingShingle Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua
Soares, Lia Abrantes Antunes
description
fluency in L2
pause.
descrição
fluência em L2
pausa.
title_short Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua
title_full Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua
title_fullStr Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua
title_full_unstemmed Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua
title_sort Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua
author Soares, Lia Abrantes Antunes
author_facet Soares, Lia Abrantes Antunes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Lia Abrantes Antunes
dc.subject.por.fl_str_mv description
fluency in L2
pause.
descrição
fluência em L2
pausa.
topic description
fluency in L2
pause.
descrição
fluência em L2
pausa.
description Descriptive research involving the sound system of languages requires technical work so that prosodic phenomena are interpreted and confronted with intuitive and imprecise knowledge, usually expressed through metaphors. In this paper, we suggest that a technical approach to the prosodic fluency category provides consistent description to guide reliable judgment of this criterion in second language proficiency tests (L2, LE, LA). We understand that it is necessary to know how the phenomenon occurs during the production of speech in L2, so that it can be pointed out and justify the occurrence or absence of certain characteristics expressed in seconds by the learner. Thus, the purpose of this article is to describe aspects involved in the composition of prosodic fluency category technically, paying greater attention to pauses. To this, we problematize the concept of fluency in descriptors of proficiency levels of Common European Framework of Reference for Languages, in order to contribute to the accurate judgment of this category. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28174
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174
10.12957/matraga.2017.28174
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174
identifier_str_mv 10.12957/matraga.2017.28174
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174/22146
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 24 n. 41 (2017): Aquisição da Linguagem; 463-477
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 24 No. 41 (2017): Language Acquisition; 463-477
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318493444702208