Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174 |
Resumo: | Descriptive research involving the sound system of languages requires technical work so that prosodic phenomena are interpreted and confronted with intuitive and imprecise knowledge, usually expressed through metaphors. In this paper, we suggest that a technical approach to the prosodic fluency category provides consistent description to guide reliable judgment of this criterion in second language proficiency tests (L2, LE, LA). We understand that it is necessary to know how the phenomenon occurs during the production of speech in L2, so that it can be pointed out and justify the occurrence or absence of certain characteristics expressed in seconds by the learner. Thus, the purpose of this article is to describe aspects involved in the composition of prosodic fluency category technically, paying greater attention to pauses. To this, we problematize the concept of fluency in descriptors of proficiency levels of Common European Framework of Reference for Languages, in order to contribute to the accurate judgment of this category. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28174 |
id |
UERJ-9_fb72df62423aeb6662026a2368992ef4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/28174 |
network_acronym_str |
UERJ-9 |
network_name_str |
Matraga (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aspectos que caracterizam fluência em segunda línguaAspects that characterize fluency in second languagedescriptionfluency in L2pause.descriçãofluência em L2pausa.Descriptive research involving the sound system of languages requires technical work so that prosodic phenomena are interpreted and confronted with intuitive and imprecise knowledge, usually expressed through metaphors. In this paper, we suggest that a technical approach to the prosodic fluency category provides consistent description to guide reliable judgment of this criterion in second language proficiency tests (L2, LE, LA). We understand that it is necessary to know how the phenomenon occurs during the production of speech in L2, so that it can be pointed out and justify the occurrence or absence of certain characteristics expressed in seconds by the learner. Thus, the purpose of this article is to describe aspects involved in the composition of prosodic fluency category technically, paying greater attention to pauses. To this, we problematize the concept of fluency in descriptors of proficiency levels of Common European Framework of Reference for Languages, in order to contribute to the accurate judgment of this category. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28174Pesquisas descritivas que envolvem o sistema sonoro das línguas requerem trabalho técnico para que fenômenos prosódicos sejam interpretados e confrontados com o conhecimento intuitivo e impreciso, em geral, expresso por meio de metáforas. Neste artigo, sugerimos que uma abordagem técnica da categoria prosódica fluência oferece descrição consistente para nortear julgamento confiável desse critério tanto em contexto de ensino/aprendizagem, quanto em contexto de avaliação de proficiência em segunda língua (L2, LE, LA). Entendemos ser necessário conhecer como o fenômeno se apresenta durante a produção da fala em L2, para que se possa apontar e justificar ocorrência ou ausência de determinadas características expressas em segundos pelo aprendiz. Assim, descrever, tecnicamente, aspectos envolvidos na composição da categoria prosódica fluência, com maior atenção às pausas, é o objetivo deste artigo. Para tanto, problematizamos o conceito de fluência em descritores de níveis de proficiência do Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas, a fim de contribuir para julgamento acurado dessa categoria. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28174Universidade do Estado do Rio de Janeiro2017-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/2817410.12957/matraga.2017.28174Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 24 n. 41 (2017): Aquisição da Linguagem; 463-477MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 24 No. 41 (2017): Language Acquisition; 463-4772446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174/22146Soares, Lia Abrantes Antunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-28T15:55:47Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/28174Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2021-06-28T15:55:47Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua Aspects that characterize fluency in second language |
title |
Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua |
spellingShingle |
Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua Soares, Lia Abrantes Antunes description fluency in L2 pause. descrição fluência em L2 pausa. |
title_short |
Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua |
title_full |
Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua |
title_fullStr |
Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua |
title_full_unstemmed |
Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua |
title_sort |
Aspectos que caracterizam fluência em segunda língua |
author |
Soares, Lia Abrantes Antunes |
author_facet |
Soares, Lia Abrantes Antunes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Lia Abrantes Antunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
description fluency in L2 pause. descrição fluência em L2 pausa. |
topic |
description fluency in L2 pause. descrição fluência em L2 pausa. |
description |
Descriptive research involving the sound system of languages requires technical work so that prosodic phenomena are interpreted and confronted with intuitive and imprecise knowledge, usually expressed through metaphors. In this paper, we suggest that a technical approach to the prosodic fluency category provides consistent description to guide reliable judgment of this criterion in second language proficiency tests (L2, LE, LA). We understand that it is necessary to know how the phenomenon occurs during the production of speech in L2, so that it can be pointed out and justify the occurrence or absence of certain characteristics expressed in seconds by the learner. Thus, the purpose of this article is to describe aspects involved in the composition of prosodic fluency category technically, paying greater attention to pauses. To this, we problematize the concept of fluency in descriptors of proficiency levels of Common European Framework of Reference for Languages, in order to contribute to the accurate judgment of this category. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28174 |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigos de linguística artigos de linguística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174 10.12957/matraga.2017.28174 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174 |
identifier_str_mv |
10.12957/matraga.2017.28174 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28174/22146 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 24 n. 41 (2017): Aquisição da Linguagem; 463-477 MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 24 No. 41 (2017): Language Acquisition; 463-477 2446-6905 1414-7165 reponame:Matraga (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Matraga (Online) |
collection |
Matraga (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasmatraga@uerj.br |
_version_ |
1799318493444702208 |