O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10106 |
Resumo: | This study investigates the status of research on alphabetization in two MEd and PhD in Education programs in Rio de Janeiro. This study is based on the assumption that the organization and systematization of contributions that originate from research in these programs would allow a more accurate view of alphabetization as the object of academic study in Rio de Janeiro. The aim is to portray the trajectory of this type of research, emphasizing the aspects that were favored over time. The main reference for the analysis and understanding of the specificities of the place of alphabetization in the research in Rio de Janeiro is the history of alphabetization in Brazil, in its different periods. In other words, through the analysis of the research on the topic, an attempt was made to understand when and how alphabetization becomes the object of (academic) research in Rio de Janeiro. |
id |
UERJ_022b3542802496456d5e87fab2182d07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10106 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Ribeiro, Amelia Escotto do Amaralhttp://lattes.cnpq.br/7013520297747387Santos, Sonia Regina Mendes doshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1Andrade, Ludmila Thomé dehttp://lattes.cnpq.br/3915780435099216http://lattes.cnpq.br/8620393693162594Viana, Alexandre Barbosa2021-01-05T21:36:56Z2012-05-282009-05-18VIANA, Alexandre Barbosa. O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro. 2009. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de janeiro, 2009.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10106This study investigates the status of research on alphabetization in two MEd and PhD in Education programs in Rio de Janeiro. This study is based on the assumption that the organization and systematization of contributions that originate from research in these programs would allow a more accurate view of alphabetization as the object of academic study in Rio de Janeiro. The aim is to portray the trajectory of this type of research, emphasizing the aspects that were favored over time. The main reference for the analysis and understanding of the specificities of the place of alphabetization in the research in Rio de Janeiro is the history of alphabetization in Brazil, in its different periods. In other words, through the analysis of the research on the topic, an attempt was made to understand when and how alphabetization becomes the object of (academic) research in Rio de Janeiro.Este estudo investiga o status da produção acadêmica sobre alfabetização em 2 (dois) programas de Mestrado e Doutorado em Educação no Estado do Rio de Janeiro. Partiu-se da concepção de que a organização e a sistematização das contribuições originárias das pesquisas realizadas nesses programas permitiriam um olhar mais apurado sobre a alfabetização enquanto objeto de estudo acadêmico no contexto do Rio de Janeiro. Busca-se, assim, demarcar a trajetória dessa mesma produção, destacando os aspectos que foram privilegiados ao longo do tempo. Toma-se como referência principal para a análise e entendimento das especificidades do lugar da alfabetização na produção acadêmica no Rio de Janeiro, a história da alfabetização no Brasil, demarcada em seus diferentes períodos. Em outras palavras, através da análise da produção acadêmica sobre o tema, buscou-se compreender a partir de que momento (quando) e de que modo (como) a alfabetização se constitui objeto de estudo (acadêmico) no contexto do Rio de Janeiro.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:36:56Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao ALEXANDRE BARBOSA VIANA FINAL.pdf: 446138 bytes, checksum: d72f9bc289ac43c4055005e813ef9f2f (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:36:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao ALEXANDRE BARBOSA VIANA FINAL.pdf: 446138 bytes, checksum: d72f9bc289ac43c4055005e813ef9f2f (MD5) Previous issue date: 2009-05-18application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseAlphabetizationAcademic researchAlfabetizaçãoProdução acadêmicaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de JaneiroThe status of alphabetization in two MEd and PhD in Education programs in Rio de Janeiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao ALEXANDRE BARBOSA VIANA FINAL.pdfapplication/pdf446138http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10106/1/Dissertacao+ALEXANDRE+BARBOSA+VIANA+FINAL.pdfd72f9bc289ac43c4055005e813ef9f2fMD511/101062024-02-27 13:04:41.48oai:www.bdtd.uerj.br:1/10106Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The status of alphabetization in two MEd and PhD in Education programs in Rio de Janeiro |
title |
O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro |
spellingShingle |
O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro Viana, Alexandre Barbosa Alphabetization Academic research Alfabetização Produção acadêmica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro |
title_full |
O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro |
title_fullStr |
O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro |
title_sort |
O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro |
author |
Viana, Alexandre Barbosa |
author_facet |
Viana, Alexandre Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ribeiro, Amelia Escotto do Amaral |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7013520297747387 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Santos, Sonia Regina Mendes dos |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Andrade, Ludmila Thomé de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3915780435099216 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8620393693162594 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Alexandre Barbosa |
contributor_str_mv |
Ribeiro, Amelia Escotto do Amaral Santos, Sonia Regina Mendes dos Andrade, Ludmila Thomé de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Alphabetization Academic research |
topic |
Alphabetization Academic research Alfabetização Produção acadêmica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Produção acadêmica |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study investigates the status of research on alphabetization in two MEd and PhD in Education programs in Rio de Janeiro. This study is based on the assumption that the organization and systematization of contributions that originate from research in these programs would allow a more accurate view of alphabetization as the object of academic study in Rio de Janeiro. The aim is to portray the trajectory of this type of research, emphasizing the aspects that were favored over time. The main reference for the analysis and understanding of the specificities of the place of alphabetization in the research in Rio de Janeiro is the history of alphabetization in Brazil, in its different periods. In other words, through the analysis of the research on the topic, an attempt was made to understand when and how alphabetization becomes the object of (academic) research in Rio de Janeiro. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-05-18 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-05-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:36:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VIANA, Alexandre Barbosa. O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro. 2009. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de janeiro, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10106 |
identifier_str_mv |
VIANA, Alexandre Barbosa. O status da alfabetização em dois programas de mestrado e doutorado em Educação do Estado do Rio de Janeiro. 2009. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de janeiro, 2009. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10106/1/Dissertacao+ALEXANDRE+BARBOSA+VIANA+FINAL.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d72f9bc289ac43c4055005e813ef9f2f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728648352301056 |