A retomada da sofística em Nietzsche
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12213 |
Resumo: | We are dedicated to the study of how the recovery occurs in Nietzsche's sophistry. We follow the assumption that there is a connection between Nietzsche and the Sophists, and therefore, we dialogue with major studies nearing Nietzsche and sophistry. Our first objective is to show an overview of the research on the relationship of Nietzsche to sophistry. To then show some errors in the usual way of relating to the Nietzschean philosophy with sophistic movement. Our main onslaught is against the usual way of rapprochement between Nietzsche and the doctrine of man-measure of Protagoras. We also discussed the place of Callicles in Nietzsche's thought, mainly because the general view that approximates Nietzsche and the Sophists, the doctrine of Callicles, on the right of the strongest, is related to the Nietzschean idea of beyond-man. We believe that neither the approach of the Protagoras neither Callicles, there are consistent arguments for a resumption of sophistry in Nietzsche. Our defense is that the sophist Gorgias is the keyword in the understanding of Nietzsche's relationship with the Sophists. Our argument has its basis in the importance of the historian Thucydides to the Nietzschean conception of history. We support an influence of sophistic rhetoric, whose main representative is Gorgias, both in presentation as in the way research work tucidideano. Such influence will result in a connection between Nietzsche, Thucydides, sophistry and history. In this joint presentation, our study shows the importance of the fictional element for both Nietzschean reflections as to the rhetoric of Gorgias sophistry relating this to the importance of design history of Thucydides. |
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To then show some errors in the usual way of relating to the Nietzschean philosophy with sophistic movement. Our main onslaught is against the usual way of rapprochement between Nietzsche and the doctrine of man-measure of Protagoras. We also discussed the place of Callicles in Nietzsche's thought, mainly because the general view that approximates Nietzsche and the Sophists, the doctrine of Callicles, on the right of the strongest, is related to the Nietzschean idea of beyond-man. We believe that neither the approach of the Protagoras neither Callicles, there are consistent arguments for a resumption of sophistry in Nietzsche. Our defense is that the sophist Gorgias is the keyword in the understanding of Nietzsche's relationship with the Sophists. Our argument has its basis in the importance of the historian Thucydides to the Nietzschean conception of history. We support an influence of sophistic rhetoric, whose main representative is Gorgias, both in presentation as in the way research work tucidideano. Such influence will result in a connection between Nietzsche, Thucydides, sophistry and history. In this joint presentation, our study shows the importance of the fictional element for both Nietzschean reflections as to the rhetoric of Gorgias sophistry relating this to the importance of design history of Thucydides.Dedicamo-nos ao estudo do modo como ocorre a retomada da sofística em Nietzsche. Partimos, então, do pressuposto de que há uma ligação entre Nietzsche e os sofistas e, por isso, dialogamos com os principais estudos que aproximam Nietzsche e a sofística. Nosso objetivo é, primeiramente, apresentar a visão geral entre as investigações sobre a relação de Nietzsche com a sofística. Para, então, mostrar certos equívocos no modo habitual de relacionar a filosofia nietzschiana ao movimento sofista. Nossa principal investida é contra o modo habitual de aproximação entre Nietzsche e a doutrina do homem- medida de Protágoras. Também discutimos o lugar de Cálicles no pensamento nietzschiano, principalmente, porque na visão geral que aproxima Nietzsche e os sofistas, a doutrina de Cálicles, acerca do direito do mais forte, está relacionada à idéia nietzschiana de além-homem. Acreditamos que nem na abordagem de Protágoras nem na de Cálicles, há argumentos condizentes para uma retomada da sofística no pensamento nietzschiano. Nossa defesa é de que o sofista Górgias é a palavra-chave no entendimento da relação de Nietzsche com os sofistas. Nosso argumento tem sua base na importância do historiador Tucídides para a concepção nietzschiana de história. Defendemos uma influência da retórica sofista, cujo principal representante é Górgias, tanto na apresentação quanto no modo de investigação do trabalho tucidideano. Tal influência resultará em uma articulação entre Nietzsche, Tucídides, sofística e história. Para apresentação dessa articulação, nosso estudo expõe a importância do elemento ficcional, tanto para as reflexões nietzschianas quanto para a retórica sofística de Górgias, de modo relacionar essa importância à concepção de história de Tucídides.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:54:06Z No. of bitstreams: 1 CarlaSilvia Souza da Rocha Dissertacao.pdf: 548768 bytes, checksum: 945644bef95c1626970c4e1d9af0b232 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:54:06Z (GMT). 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