A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Vinicius Cavalcanti
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13452
Resumo: This research deals with the importance of fieldwork in the teaching of school geography. A subject of great relevance to geographic knowledge, the fieldwork has already presented moments of greater and lesser discussion in the academy. Nowadays it has been resumed with the increase of the number of scientific works, but still, when compared to other contents of the geography, this presents a reduced number of texts. Therefore, there was continuity and due attention to the theme, aiming to expand the material collection, especially with regard to school education. Thus, in this research, we sought to understand the role of fieldwork in the construction and consolidation of geographic reasoning, insofar as it realizes and enhances the movement of ascension from the abstract to the concrete and the concrete-thought. Therefore, it was necessary to apply a case study in a real school, under the challenge of fulfilling the role of research teacher. Thus, to the extent that a specific methodology developed by us was applied, the data necessary for the investigation were also collected. Only in this way was it possible to arrive at positive considerations about the direct influences that the field work exerts in the development of the conceptual structure of thought of the investigated students.
id UERJ_1332b12bd7fc704e53ea623d2fb6967a
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/13452
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Couto, Marcos Antônio Camposhttp://lattes.cnpq.br/3350054685736740Moreira, Ruyhttp://lattes.cnpq.br/6590336518796945Castellar, Sonia Maria Vanzellahttp://lattes.cnpq.br/3256062140638510http://lattes.cnpq.br/8158025856984122Ferreira, Vinicius Cavalcanti2021-01-07T00:09:16Z2019-04-122017-08-29FERREIRA, Vinicius Cavalcanti. A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13452This research deals with the importance of fieldwork in the teaching of school geography. A subject of great relevance to geographic knowledge, the fieldwork has already presented moments of greater and lesser discussion in the academy. Nowadays it has been resumed with the increase of the number of scientific works, but still, when compared to other contents of the geography, this presents a reduced number of texts. Therefore, there was continuity and due attention to the theme, aiming to expand the material collection, especially with regard to school education. Thus, in this research, we sought to understand the role of fieldwork in the construction and consolidation of geographic reasoning, insofar as it realizes and enhances the movement of ascension from the abstract to the concrete and the concrete-thought. Therefore, it was necessary to apply a case study in a real school, under the challenge of fulfilling the role of research teacher. Thus, to the extent that a specific methodology developed by us was applied, the data necessary for the investigation were also collected. Only in this way was it possible to arrive at positive considerations about the direct influences that the field work exerts in the development of the conceptual structure of thought of the investigated students.Esta pesquisa trata da importância do trabalho de campo no ensino de Geografia escolar, assunto de grande relevância ao conhecimento geográfico. O trabalho de campo já apresentou momentos de maior e de menor discussão na academia, atualmente vem sendo retomado com aumento do número de trabalhos científicos, mas, ainda assim, quando comparado a outros conteúdos da Geografia, este apresenta ainda um número reduzido. Por isso, aqui, deu-se continuidade e a devida atenção ao tema, visando ampliar o acervo de material, principalmente no que se refere ao ensino escolar. Desta maneira, nesta pesquisa, buscou-se compreender o papel do trabalho de campo na construção e na consolidação do raciocínio geográfico, na medida em que realiza e potencializa o movimento do abstrato ao concreto e ao concreto-pensado. Portanto, para tal, foi necessária a aplicação de um estudo de caso numa escola real, sob o desafio do cumprimento do papel de professor pesquisador. Assim, na medida em que foi aplicada uma metodologia específica por nós desenvolvida, também foram recolhidos os dados necessários à investigação. Somente desta maneira foi possível chegar a considerações positivas sobre as influências diretas que o trabalho de campo exerce no desenvolvimento da estrutura conceitual de pensamento dos estudantes investigados.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:09:16Z No. of bitstreams: 1 Vinicius Cavalcanti Ferreira.pdf: 1984206 bytes, checksum: 258288018968d1194e2bca35836b56d1 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:09:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Vinicius Cavalcanti Ferreira.pdf: 1984206 bytes, checksum: 258288018968d1194e2bca35836b56d1 (MD5) Previous issue date: 2017-08-29application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresGeography teachingFildworkResearcher professorEnsino de GeografiaTrabalho de campoProfessor pesquisadorCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAA construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campoThe construction of the geographic reasoning: reflections of a researcher teacher on the field workinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALVinicius Cavalcanti Ferreira.pdfapplication/pdf1984206http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13452/1/Vinicius+Cavalcanti+Ferreira.pdf258288018968d1194e2bca35836b56d1MD511/134522024-02-27 15:54:52.028oai:www.bdtd.uerj.br:1/13452Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:54:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The construction of the geographic reasoning: reflections of a researcher teacher on the field work
title A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo
spellingShingle A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo
Ferreira, Vinicius Cavalcanti
Geography teaching
Fildwork
Researcher professor
Ensino de Geografia
Trabalho de campo
Professor pesquisador
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo
title_full A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo
title_fullStr A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo
title_full_unstemmed A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo
title_sort A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo
author Ferreira, Vinicius Cavalcanti
author_facet Ferreira, Vinicius Cavalcanti
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Couto, Marcos Antônio Campos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3350054685736740
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Moreira, Ruy
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6590336518796945
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Castellar, Sonia Maria Vanzella
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3256062140638510
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8158025856984122
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Vinicius Cavalcanti
contributor_str_mv Couto, Marcos Antônio Campos
Moreira, Ruy
Castellar, Sonia Maria Vanzella
dc.subject.eng.fl_str_mv Geography teaching
Fildwork
Researcher professor
topic Geography teaching
Fildwork
Researcher professor
Ensino de Geografia
Trabalho de campo
Professor pesquisador
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Geografia
Trabalho de campo
Professor pesquisador
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description This research deals with the importance of fieldwork in the teaching of school geography. A subject of great relevance to geographic knowledge, the fieldwork has already presented moments of greater and lesser discussion in the academy. Nowadays it has been resumed with the increase of the number of scientific works, but still, when compared to other contents of the geography, this presents a reduced number of texts. Therefore, there was continuity and due attention to the theme, aiming to expand the material collection, especially with regard to school education. Thus, in this research, we sought to understand the role of fieldwork in the construction and consolidation of geographic reasoning, insofar as it realizes and enhances the movement of ascension from the abstract to the concrete and the concrete-thought. Therefore, it was necessary to apply a case study in a real school, under the challenge of fulfilling the role of research teacher. Thus, to the extent that a specific methodology developed by us was applied, the data necessary for the investigation were also collected. Only in this way was it possible to arrive at positive considerations about the direct influences that the field work exerts in the development of the conceptual structure of thought of the investigated students.
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-08-29
dc.date.available.fl_str_mv 2019-04-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T00:09:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FERREIRA, Vinicius Cavalcanti. A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2017.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13452
identifier_str_mv FERREIRA, Vinicius Cavalcanti. A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2017.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13452
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13452/1/Vinicius+Cavalcanti+Ferreira.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 258288018968d1194e2bca35836b56d1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728673290584064