A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13452 |
Resumo: | This research deals with the importance of fieldwork in the teaching of school geography. A subject of great relevance to geographic knowledge, the fieldwork has already presented moments of greater and lesser discussion in the academy. Nowadays it has been resumed with the increase of the number of scientific works, but still, when compared to other contents of the geography, this presents a reduced number of texts. Therefore, there was continuity and due attention to the theme, aiming to expand the material collection, especially with regard to school education. Thus, in this research, we sought to understand the role of fieldwork in the construction and consolidation of geographic reasoning, insofar as it realizes and enhances the movement of ascension from the abstract to the concrete and the concrete-thought. Therefore, it was necessary to apply a case study in a real school, under the challenge of fulfilling the role of research teacher. Thus, to the extent that a specific methodology developed by us was applied, the data necessary for the investigation were also collected. Only in this way was it possible to arrive at positive considerations about the direct influences that the field work exerts in the development of the conceptual structure of thought of the investigated students. |
id |
UERJ_1332b12bd7fc704e53ea623d2fb6967a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/13452 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Couto, Marcos Antônio Camposhttp://lattes.cnpq.br/3350054685736740Moreira, Ruyhttp://lattes.cnpq.br/6590336518796945Castellar, Sonia Maria Vanzellahttp://lattes.cnpq.br/3256062140638510http://lattes.cnpq.br/8158025856984122Ferreira, Vinicius Cavalcanti2021-01-07T00:09:16Z2019-04-122017-08-29FERREIRA, Vinicius Cavalcanti. A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13452This research deals with the importance of fieldwork in the teaching of school geography. A subject of great relevance to geographic knowledge, the fieldwork has already presented moments of greater and lesser discussion in the academy. Nowadays it has been resumed with the increase of the number of scientific works, but still, when compared to other contents of the geography, this presents a reduced number of texts. Therefore, there was continuity and due attention to the theme, aiming to expand the material collection, especially with regard to school education. Thus, in this research, we sought to understand the role of fieldwork in the construction and consolidation of geographic reasoning, insofar as it realizes and enhances the movement of ascension from the abstract to the concrete and the concrete-thought. Therefore, it was necessary to apply a case study in a real school, under the challenge of fulfilling the role of research teacher. Thus, to the extent that a specific methodology developed by us was applied, the data necessary for the investigation were also collected. Only in this way was it possible to arrive at positive considerations about the direct influences that the field work exerts in the development of the conceptual structure of thought of the investigated students.Esta pesquisa trata da importância do trabalho de campo no ensino de Geografia escolar, assunto de grande relevância ao conhecimento geográfico. O trabalho de campo já apresentou momentos de maior e de menor discussão na academia, atualmente vem sendo retomado com aumento do número de trabalhos científicos, mas, ainda assim, quando comparado a outros conteúdos da Geografia, este apresenta ainda um número reduzido. Por isso, aqui, deu-se continuidade e a devida atenção ao tema, visando ampliar o acervo de material, principalmente no que se refere ao ensino escolar. Desta maneira, nesta pesquisa, buscou-se compreender o papel do trabalho de campo na construção e na consolidação do raciocínio geográfico, na medida em que realiza e potencializa o movimento do abstrato ao concreto e ao concreto-pensado. Portanto, para tal, foi necessária a aplicação de um estudo de caso numa escola real, sob o desafio do cumprimento do papel de professor pesquisador. Assim, na medida em que foi aplicada uma metodologia específica por nós desenvolvida, também foram recolhidos os dados necessários à investigação. Somente desta maneira foi possível chegar a considerações positivas sobre as influências diretas que o trabalho de campo exerce no desenvolvimento da estrutura conceitual de pensamento dos estudantes investigados.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:09:16Z No. of bitstreams: 1 Vinicius Cavalcanti Ferreira.pdf: 1984206 bytes, checksum: 258288018968d1194e2bca35836b56d1 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:09:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Vinicius Cavalcanti Ferreira.pdf: 1984206 bytes, checksum: 258288018968d1194e2bca35836b56d1 (MD5) Previous issue date: 2017-08-29application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresGeography teachingFildworkResearcher professorEnsino de GeografiaTrabalho de campoProfessor pesquisadorCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAA construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campoThe construction of the geographic reasoning: reflections of a researcher teacher on the field workinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALVinicius Cavalcanti Ferreira.pdfapplication/pdf1984206http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13452/1/Vinicius+Cavalcanti+Ferreira.pdf258288018968d1194e2bca35836b56d1MD511/134522024-02-27 15:54:52.028oai:www.bdtd.uerj.br:1/13452Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:54:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The construction of the geographic reasoning: reflections of a researcher teacher on the field work |
title |
A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo |
spellingShingle |
A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo Ferreira, Vinicius Cavalcanti Geography teaching Fildwork Researcher professor Ensino de Geografia Trabalho de campo Professor pesquisador CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
title_short |
A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo |
title_full |
A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo |
title_fullStr |
A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo |
title_full_unstemmed |
A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo |
title_sort |
A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo |
author |
Ferreira, Vinicius Cavalcanti |
author_facet |
Ferreira, Vinicius Cavalcanti |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Couto, Marcos Antônio Campos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3350054685736740 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Moreira, Ruy |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6590336518796945 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Castellar, Sonia Maria Vanzella |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3256062140638510 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8158025856984122 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Vinicius Cavalcanti |
contributor_str_mv |
Couto, Marcos Antônio Campos Moreira, Ruy Castellar, Sonia Maria Vanzella |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Geography teaching Fildwork Researcher professor |
topic |
Geography teaching Fildwork Researcher professor Ensino de Geografia Trabalho de campo Professor pesquisador CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Geografia Trabalho de campo Professor pesquisador |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
This research deals with the importance of fieldwork in the teaching of school geography. A subject of great relevance to geographic knowledge, the fieldwork has already presented moments of greater and lesser discussion in the academy. Nowadays it has been resumed with the increase of the number of scientific works, but still, when compared to other contents of the geography, this presents a reduced number of texts. Therefore, there was continuity and due attention to the theme, aiming to expand the material collection, especially with regard to school education. Thus, in this research, we sought to understand the role of fieldwork in the construction and consolidation of geographic reasoning, insofar as it realizes and enhances the movement of ascension from the abstract to the concrete and the concrete-thought. Therefore, it was necessary to apply a case study in a real school, under the challenge of fulfilling the role of research teacher. Thus, to the extent that a specific methodology developed by us was applied, the data necessary for the investigation were also collected. Only in this way was it possible to arrive at positive considerations about the direct influences that the field work exerts in the development of the conceptual structure of thought of the investigated students. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-08-29 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-04-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T00:09:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FERREIRA, Vinicius Cavalcanti. A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13452 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Vinicius Cavalcanti. A construção do raciocínio geográfico: reflexões de um professor pesquisador sobre o trabalho de campo. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2017. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13452 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13452/1/Vinicius+Cavalcanti+Ferreira.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
258288018968d1194e2bca35836b56d1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728673290584064 |