A Bárbara: o corpo bandeira da mulher revolucionária e as práticas feministas nas artes
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19387 |
Resumo: | This dissertation is based on the image of the banner body (GOMES; SORJ, 2014), to establish a panoramic study about feminist performances in an academic context in Brazil. The understanding of performance as a platform for women's claims builds precisely the support for the empirical field of this research, which precisely encompasses the development of an authorial performance, from the experience with the procedures of the Mythodology in Art (LYRA, 2015). Previously titled A Barbara, this performance, which takes the form of a personally conceived performance lecture, takes as its flags of creation: the mythological figure of Antígona and the former presidents of Brazil, Bárbara Alencar and Dilma Roussef. Understanding the revolutionary woman as a guiding myth of my authorial performance, I begin a ritual of remembrance, where I am the dynamo between these three flags, I look back and forth, articulating images of the past and the present (BENJAMIN, 1987) and seeking to incite a political action in the world. |
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The understanding of performance as a platform for women's claims builds precisely the support for the empirical field of this research, which precisely encompasses the development of an authorial performance, from the experience with the procedures of the Mythodology in Art (LYRA, 2015). Previously titled A Barbara, this performance, which takes the form of a personally conceived performance lecture, takes as its flags of creation: the mythological figure of Antígona and the former presidents of Brazil, Bárbara Alencar and Dilma Roussef. Understanding the revolutionary woman as a guiding myth of my authorial performance, I begin a ritual of remembrance, where I am the dynamo between these three flags, I look back and forth, articulating images of the past and the present (BENJAMIN, 1987) and seeking to incite a political action in the world.Esta dissertação parte da imagem do corpo bandeira (GOMES; SORJ, 2014), para instaurar um estudo panorâmico acerca de performances feministas em contexto acadêmico no Brasil. A compreensão da performance como plataforma de reivindicações de mulheres constrói justamente o suporte para o campo empírico desta pesquisa, que abarca justamente o desenvolvimento de uma performance autoral, a partir da experiência com os procedimentos da Mitodologia em Arte (LYRA, 2015). Previamente intitulada de A Bárbara, tal performance, que toma a forma de perforpalestra pessoalmente concebida, toma como bandeiras de criação: a figura mitológica de Antígona e as ex-presidentas do Brasil, Bárbara Alencar e Dilma Roussef. Entendendo a mulher revolucionária como mito-guia de minha performance autoral, inicio um ritual de rememoração, onde sou o dínamo entre estas três bandeiras, olho para trás e adiante, articulando imagens do passado e do presente (BENJAMIN, 1987) e procurando incitar uma ação política no mundo.Submitted by Eliane CEH/B (liliprata2000@gmail.com) on 2023-04-13T13:50:09Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Brisa Mirele Barbosa Rodrigues - 2018 - Completa.pdf: 11456389 bytes, checksum: e3d17785e273fdf950f09182215cc6af (MD5)Made available in DSpace on 2023-04-13T13:50:09Z (GMT). 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