Teoria dos conjuntos e o axioma da escolha
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4893 |
Resumo: | The present work is a brief study on the theory of sets, highlighting a historical line of events that culminated in the creation of the ZFC axiomatic system. It is shown the importance of defining what sets are made visible and that the informal definition existing up to the beginning of the twentieth century was not capable of producing a coherent mathematics. For this, some paradoxes caused by naive definitions previously used are described. Among the axioms of the axiomatic system ZFC, which proposes the establishment of well-specified rules for the formation of sets, the axiom of choice stands out. In the paper we present the historical context in which the emergence of the axiom of choice is inserted, the definition, the equivalences and the generated paradoxes (mentioned). The work completes a classroom application based on concepts that have emerged in the development of this, such as paradoxes, axioms and infinity. The target audience was the Neja students (modules 3 and 4) of the State College Natividade Patrício Antunes - Nova Iguaçu - Rio de Janeiro. The purpose of this application was to present these concepts, little explored in high school, through an accessible language and to analyze statistically the students' knowledge before and after the proposed didactic sequence. Despite the difficulties of the students in interpretation and writing, there was a significant improvement in relation to the understanding of the proposed concepts |
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Among the axioms of the axiomatic system ZFC, which proposes the establishment of well-specified rules for the formation of sets, the axiom of choice stands out. In the paper we present the historical context in which the emergence of the axiom of choice is inserted, the definition, the equivalences and the generated paradoxes (mentioned). The work completes a classroom application based on concepts that have emerged in the development of this, such as paradoxes, axioms and infinity. The target audience was the Neja students (modules 3 and 4) of the State College Natividade Patrício Antunes - Nova Iguaçu - Rio de Janeiro. The purpose of this application was to present these concepts, little explored in high school, through an accessible language and to analyze statistically the students' knowledge before and after the proposed didactic sequence. Despite the difficulties of the students in interpretation and writing, there was a significant improvement in relation to the understanding of the proposed conceptsO presente trabalho é um breve estudo sobre a teoria dos conjuntos, destacando uma linha histórica de acontecimentos que culminaram na criação do sistema axiomático ZFC. Mostra-se a importância de definir o que são conjuntos fazendo-se ver e que a definição informal existente até o início do século XX não era capaz de produzir uma matemática coerente. Para isso são descritos alguns paradoxos provocados por ingênuas definições até então utilizadas. Dentre os axiomas do sistema axiomático ZFC, que propõe o estabelecimento de regras bem especificadas para a formação dos conjuntos, destaca-se o axioma da escolha. No trabalho apresentamos o contexto histórico em que o surgimento do axioma da escolha está inserido, a definição, as equivalências e os paradoxos gerados (mencionados). Completa o trabalho uma aplicação em sala de aula baseada em conceitos que surgiram no desenvolvimento deste, como paradoxos, axiomas e infinito. O público alvo foram os alunos do Neja (módulos 3 e 4) do Colégio Estadual Natividade Patrício Antunes - Nova Iguaçu Rio de Janeiro. O objetivo desta aplicação foi apresentar os referidos conceitos, pouco explorados no ensino médio, através de uma linguagem acessível e analisar estatisticamente o conhecimento dos alunos antes e depois da sequência didática proposta. Apesar da dificuldade dos alunos em interpretação e redação houve uma melhora significativa com relação à compreensão dos conceitos propostosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:48Z No. of bitstreams: 1 JORDAN DE AGUIAR_PROFMAT_2016.pdf: 3765103 bytes, checksum: 70bdef72a25221b44cfcfa12fb99ce5b (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:48Z (GMT). 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