O Infinito Matemático
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4870 |
Resumo: | The aim of this work is the development of educational tools that can provide theoretical support to the math teacher in relation to the concept of infinity, as well as in the development of activities aimed at facilitating student understanding in the subject. Therefore, the work focuses on the systematization of the infinite concept, seeking theoretical support the authors Boyer (1996), Aczel (2003) and Eves (2004) which allowed to build the trajectory of mathematicians exponents in the above concept, showing its main contributions. Thus, it was possible to develop a theoretical material for teachers in order to settle their main doubts on the subject. In addition, were developed two questionnaires and two activities to meet the demands of both, students and teachers. For students, the activity facilitates the understanding of the subject. For teachers, it is not only an educational tool to assist your work, but also allows the diagnosis of possible deficiencies in the student s learning, which might be concluded from the analysis of the results obtained from the application of these instruments into four groups of two public schools, one in Rio de Janeiro and another in Duque de Caxias, in the year 2015. |
id |
UERJ_18273ff5fffb78a809c884828ab7bfed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4870 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Barros, Jeanne Denise Bezerra dehttp://lattes.cnpq.br/0953569441621340Costa, Marcus Vinícius Tovarhttp://lattes.cnpq.br/7992727935310462Alves, Margareth da Silvahttp://lattes.cnpq.br/6155406360585316http://lattes.cnpq.br/5711579474308508Teixeira, Leandro Borges Salgado2020-11-08T17:23:20Z2018-03-192016-08-26TEIXEIRA, Leandro Borges Salgado. O infinito Matemático. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4870The aim of this work is the development of educational tools that can provide theoretical support to the math teacher in relation to the concept of infinity, as well as in the development of activities aimed at facilitating student understanding in the subject. Therefore, the work focuses on the systematization of the infinite concept, seeking theoretical support the authors Boyer (1996), Aczel (2003) and Eves (2004) which allowed to build the trajectory of mathematicians exponents in the above concept, showing its main contributions. Thus, it was possible to develop a theoretical material for teachers in order to settle their main doubts on the subject. In addition, were developed two questionnaires and two activities to meet the demands of both, students and teachers. For students, the activity facilitates the understanding of the subject. For teachers, it is not only an educational tool to assist your work, but also allows the diagnosis of possible deficiencies in the student s learning, which might be concluded from the analysis of the results obtained from the application of these instruments into four groups of two public schools, one in Rio de Janeiro and another in Duque de Caxias, in the year 2015.O objetivo desta dissertação consiste na elaboração de ferramentas pedagógicas que possam fornecer suporte teórico ao professor de matemático no que se refere ao conceito de infinito, bem como na elaboração de atividades voltadas a facilitar a compreensão do aluno no tema. Para tanto, o trabalho se concentra na sistematização do conceito infinito, buscando suporte teórico nos autores Boyer (1996), Aczel (2003) e Eves (2004) o que permitiu construir a trajetória de matemáticos expoentes no conceito supracitado, evidenciando suas principais contribuições. Assim, foi possível elaborar um material teórico para os docentes a fim de sanar suas principais dúvidas quanto ao tema. Ademais, foram desenvolvidos dois questiona´rios e duas atividades para atender a`s demandas tanto dos discentes, quanto dos docentes. Para os alunos, a atividade permite facilitar a compreensão do assunto tratado. Para os professores, ela representa não só uma ferramenta pedagógica para auxiliar seu trabalho, como também permite o diagnóstico de possíveis deficiências no aprendizado do educando, o que pôde ser concluído a partir da análise dos resultados obtidos com a aplicação desses instrumentos em quatro turmas de duas escolas municipais, uma no Rio de Janeiro e outra em Duque de Caxias, no ano de 2015Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:20Z No. of bitstreams: 1 Leandro_PROFMAT_2016.pdf: 2152957 bytes, checksum: 5a78b1cf64751c95b8e64d7e82f56aaa (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Leandro_PROFMAT_2016.pdf: 2152957 bytes, checksum: 5a78b1cf64751c95b8e64d7e82f56aaa (MD5) Previous issue date: 2016-08-26Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaCantorMathematicsInfinityEducational ToolsCantorMatemáticaInfinitoFerramentas PedagógicasInfinitoMatemática - FilosofiaMatemática - Estudo e ensino - Rio de Janeiro (Estado)CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO Infinito MatemáticoThe Mathematical Infinityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLeandro_PROFMAT_2016.pdfapplication/pdf2152957http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4870/1/Leandro_PROFMAT_2016.pdf5a78b1cf64751c95b8e64d7e82f56aaaMD511/48702024-02-27 15:41:10.066oai:www.bdtd.uerj.br:1/4870Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O Infinito Matemático |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Mathematical Infinity |
title |
O Infinito Matemático |
spellingShingle |
O Infinito Matemático Teixeira, Leandro Borges Salgado Cantor Mathematics Infi nity Educational Tools Cantor Matemática Infi nito Ferramentas Pedagógicas Infinito Matemática - Filosofia Matemática - Estudo e ensino - Rio de Janeiro (Estado) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O Infinito Matemático |
title_full |
O Infinito Matemático |
title_fullStr |
O Infinito Matemático |
title_full_unstemmed |
O Infinito Matemático |
title_sort |
O Infinito Matemático |
author |
Teixeira, Leandro Borges Salgado |
author_facet |
Teixeira, Leandro Borges Salgado |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Barros, Jeanne Denise Bezerra de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0953569441621340 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Costa, Marcus Vinícius Tovar |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7992727935310462 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Alves, Margareth da Silva |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6155406360585316 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5711579474308508 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Leandro Borges Salgado |
contributor_str_mv |
Barros, Jeanne Denise Bezerra de Costa, Marcus Vinícius Tovar Alves, Margareth da Silva |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cantor Mathematics Infi nity Educational Tools |
topic |
Cantor Mathematics Infi nity Educational Tools Cantor Matemática Infi nito Ferramentas Pedagógicas Infinito Matemática - Filosofia Matemática - Estudo e ensino - Rio de Janeiro (Estado) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cantor Matemática Infi nito Ferramentas Pedagógicas Infinito Matemática - Filosofia Matemática - Estudo e ensino - Rio de Janeiro (Estado) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The aim of this work is the development of educational tools that can provide theoretical support to the math teacher in relation to the concept of infinity, as well as in the development of activities aimed at facilitating student understanding in the subject. Therefore, the work focuses on the systematization of the infinite concept, seeking theoretical support the authors Boyer (1996), Aczel (2003) and Eves (2004) which allowed to build the trajectory of mathematicians exponents in the above concept, showing its main contributions. Thus, it was possible to develop a theoretical material for teachers in order to settle their main doubts on the subject. In addition, were developed two questionnaires and two activities to meet the demands of both, students and teachers. For students, the activity facilitates the understanding of the subject. For teachers, it is not only an educational tool to assist your work, but also allows the diagnosis of possible deficiencies in the student s learning, which might be concluded from the analysis of the results obtained from the application of these instruments into four groups of two public schools, one in Rio de Janeiro and another in Duque de Caxias, in the year 2015. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-08-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-03-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:23:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
TEIXEIRA, Leandro Borges Salgado. O infinito Matemático. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4870 |
identifier_str_mv |
TEIXEIRA, Leandro Borges Salgado. O infinito Matemático. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4870/1/Leandro_PROFMAT_2016.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5a78b1cf64751c95b8e64d7e82f56aaa |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728614902726656 |