O Infinito Matemático

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Leandro Borges Salgado
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4870
Resumo: The aim of this work is the development of educational tools that can provide theoretical support to the math teacher in relation to the concept of infinity, as well as in the development of activities aimed at facilitating student understanding in the subject. Therefore, the work focuses on the systematization of the infinite concept, seeking theoretical support the authors Boyer (1996), Aczel (2003) and Eves (2004) which allowed to build the trajectory of mathematicians exponents in the above concept, showing its main contributions. Thus, it was possible to develop a theoretical material for teachers in order to settle their main doubts on the subject. In addition, were developed two questionnaires and two activities to meet the demands of both, students and teachers. For students, the activity facilitates the understanding of the subject. For teachers, it is not only an educational tool to assist your work, but also allows the diagnosis of possible deficiencies in the student s learning, which might be concluded from the analysis of the results obtained from the application of these instruments into four groups of two public schools, one in Rio de Janeiro and another in Duque de Caxias, in the year 2015.
id UERJ_18273ff5fffb78a809c884828ab7bfed
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/4870
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Barros, Jeanne Denise Bezerra dehttp://lattes.cnpq.br/0953569441621340Costa, Marcus Vinícius Tovarhttp://lattes.cnpq.br/7992727935310462Alves, Margareth da Silvahttp://lattes.cnpq.br/6155406360585316http://lattes.cnpq.br/5711579474308508Teixeira, Leandro Borges Salgado2020-11-08T17:23:20Z2018-03-192016-08-26TEIXEIRA, Leandro Borges Salgado. O infinito Matemático. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4870The aim of this work is the development of educational tools that can provide theoretical support to the math teacher in relation to the concept of infinity, as well as in the development of activities aimed at facilitating student understanding in the subject. Therefore, the work focuses on the systematization of the infinite concept, seeking theoretical support the authors Boyer (1996), Aczel (2003) and Eves (2004) which allowed to build the trajectory of mathematicians exponents in the above concept, showing its main contributions. Thus, it was possible to develop a theoretical material for teachers in order to settle their main doubts on the subject. In addition, were developed two questionnaires and two activities to meet the demands of both, students and teachers. For students, the activity facilitates the understanding of the subject. For teachers, it is not only an educational tool to assist your work, but also allows the diagnosis of possible deficiencies in the student s learning, which might be concluded from the analysis of the results obtained from the application of these instruments into four groups of two public schools, one in Rio de Janeiro and another in Duque de Caxias, in the year 2015.O objetivo desta dissertação consiste na elaboração de ferramentas pedagógicas que possam fornecer suporte teórico ao professor de matemático no que se refere ao conceito de infinito, bem como na elaboração de atividades voltadas a facilitar a compreensão do aluno no tema. Para tanto, o trabalho se concentra na sistematização do conceito infinito, buscando suporte teórico nos autores Boyer (1996), Aczel (2003) e Eves (2004) o que permitiu construir a trajetória de matemáticos expoentes no conceito supracitado, evidenciando suas principais contribuições. Assim, foi possível elaborar um material teórico para os docentes a fim de sanar suas principais dúvidas quanto ao tema. Ademais, foram desenvolvidos dois questiona´rios e duas atividades para atender a`s demandas tanto dos discentes, quanto dos docentes. Para os alunos, a atividade permite facilitar a compreensão do assunto tratado. Para os professores, ela representa não só uma ferramenta pedagógica para auxiliar seu trabalho, como também permite o diagnóstico de possíveis deficiências no aprendizado do educando, o que pôde ser concluído a partir da análise dos resultados obtidos com a aplicação desses instrumentos em quatro turmas de duas escolas municipais, uma no Rio de Janeiro e outra em Duque de Caxias, no ano de 2015Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:20Z No. of bitstreams: 1 Leandro_PROFMAT_2016.pdf: 2152957 bytes, checksum: 5a78b1cf64751c95b8e64d7e82f56aaa (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Leandro_PROFMAT_2016.pdf: 2152957 bytes, checksum: 5a78b1cf64751c95b8e64d7e82f56aaa (MD5) Previous issue date: 2016-08-26Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaCantorMathematicsInfinityEducational ToolsCantorMatemáticaInfinitoFerramentas PedagógicasInfinitoMatemática - FilosofiaMatemática - Estudo e ensino - Rio de Janeiro (Estado)CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO Infinito MatemáticoThe Mathematical Infinityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLeandro_PROFMAT_2016.pdfapplication/pdf2152957http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4870/1/Leandro_PROFMAT_2016.pdf5a78b1cf64751c95b8e64d7e82f56aaaMD511/48702024-02-27 15:41:10.066oai:www.bdtd.uerj.br:1/4870Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O Infinito Matemático
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Mathematical Infinity
title O Infinito Matemático
spellingShingle O Infinito Matemático
Teixeira, Leandro Borges Salgado
Cantor
Mathematics
Infi
nity
Educational Tools
Cantor
Matemática
Infi
nito
Ferramentas Pedagógicas
Infinito
Matemática - Filosofia
Matemática - Estudo e ensino - Rio de Janeiro (Estado)
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O Infinito Matemático
title_full O Infinito Matemático
title_fullStr O Infinito Matemático
title_full_unstemmed O Infinito Matemático
title_sort O Infinito Matemático
author Teixeira, Leandro Borges Salgado
author_facet Teixeira, Leandro Borges Salgado
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Barros, Jeanne Denise Bezerra de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0953569441621340
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Costa, Marcus Vinícius Tovar
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7992727935310462
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Alves, Margareth da Silva
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6155406360585316
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5711579474308508
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Leandro Borges Salgado
contributor_str_mv Barros, Jeanne Denise Bezerra de
Costa, Marcus Vinícius Tovar
Alves, Margareth da Silva
dc.subject.eng.fl_str_mv Cantor
Mathematics
Infi
nity
Educational Tools
topic Cantor
Mathematics
Infi
nity
Educational Tools
Cantor
Matemática
Infi
nito
Ferramentas Pedagógicas
Infinito
Matemática - Filosofia
Matemática - Estudo e ensino - Rio de Janeiro (Estado)
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.por.fl_str_mv Cantor
Matemática
Infi
nito
Ferramentas Pedagógicas
Infinito
Matemática - Filosofia
Matemática - Estudo e ensino - Rio de Janeiro (Estado)
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The aim of this work is the development of educational tools that can provide theoretical support to the math teacher in relation to the concept of infinity, as well as in the development of activities aimed at facilitating student understanding in the subject. Therefore, the work focuses on the systematization of the infinite concept, seeking theoretical support the authors Boyer (1996), Aczel (2003) and Eves (2004) which allowed to build the trajectory of mathematicians exponents in the above concept, showing its main contributions. Thus, it was possible to develop a theoretical material for teachers in order to settle their main doubts on the subject. In addition, were developed two questionnaires and two activities to meet the demands of both, students and teachers. For students, the activity facilitates the understanding of the subject. For teachers, it is not only an educational tool to assist your work, but also allows the diagnosis of possible deficiencies in the student s learning, which might be concluded from the analysis of the results obtained from the application of these instruments into four groups of two public schools, one in Rio de Janeiro and another in Duque de Caxias, in the year 2015.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-08-26
dc.date.available.fl_str_mv 2018-03-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-11-08T17:23:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv TEIXEIRA, Leandro Borges Salgado. O infinito Matemático. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4870
identifier_str_mv TEIXEIRA, Leandro Borges Salgado. O infinito Matemático. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4870/1/Leandro_PROFMAT_2016.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5a78b1cf64751c95b8e64d7e82f56aaa
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352264257536000