Etnogeografia do underground cristão brasileiro: concentração e dispersão das Tribos em nome do Senhor
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13284 |
Resumo: | The current study aims to examine the interchangeable space configurations and identities produced by the emerging underground Christian movement. Situated within a broader field - in which it is bound to evangelists and young persons from other aesthetic affinity network the movement combines different clusters and religious manifestations. These cultural identitary representations regardless their visual, musical, ritualistic and bible doctrine distinctions are linked by one reason, which is, in fact, one ideal: bringing Christ to all urban juvenile cultures that are historically, a target of neglect and prejudice from catholic traditional churches or protestant parties. Therefore, they compose sacred heterotopias which reveal the new identifying, affiliation and religious ritual trends as well as the new commitment practices made by these subversive young persons. Guided by the community militancy idea, they symbolically fight against the institutionalism, the wild marketing and the impersonal aura that dominate the current Christian scenario. Thus, they look for answers through culture ways towards turmoil, radicalisms and other post-secular New Era disturbances, where the sacred Geography is inherent to individuals and where territoriality does not limit itself to the ecclesiastical authorities and temples. Using this sort of panorama, allows comprehending how emerging Christians arrange symbolic itineraries and religious places in order to simultaneously refurnish faith and reach the world s captive. |
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These cultural identitary representations regardless their visual, musical, ritualistic and bible doctrine distinctions are linked by one reason, which is, in fact, one ideal: bringing Christ to all urban juvenile cultures that are historically, a target of neglect and prejudice from catholic traditional churches or protestant parties. Therefore, they compose sacred heterotopias which reveal the new identifying, affiliation and religious ritual trends as well as the new commitment practices made by these subversive young persons. Guided by the community militancy idea, they symbolically fight against the institutionalism, the wild marketing and the impersonal aura that dominate the current Christian scenario. Thus, they look for answers through culture ways towards turmoil, radicalisms and other post-secular New Era disturbances, where the sacred Geography is inherent to individuals and where territoriality does not limit itself to the ecclesiastical authorities and temples. Using this sort of panorama, allows comprehending how emerging Christians arrange symbolic itineraries and religious places in order to simultaneously refurnish faith and reach the world s captive.A presente pesquisa visa investigar as identidades e formas espaciais cambiantes produzidas pelo movimento emergente underground cristão. Situados dentro de um campo mais vasto ao qual estão ligados os evangélicos e jovens de outras redes de afinidade estética , o movimento agrega diferentes grupamentos e manifestações religiosas, identitário-culturais que, a despeito de suas distinções visuais, musicais, rituais e bíblico-doutrinárias, estão unidos por uma causa, na verdade um Ideal: levar Cristo a todas as culturas juvenis urbanas que, historicamente, são alvos de preconceito e negligência por parte das igrejas tradicionais católicas ou protestantes. Assim, configuram heterotopias do sagrado que revelam as novas tendências de identificação, filiação e ritualização religiosas, assim como as novas práticas de compromisso assumidas por estes jovens subversivos que, pela ideia de militância comunitária, lutam simbolicamente contra o institucionalismo, o marketing selvagem e a impessoalidade que dominam o cenário cristão atual, bem como buscam respostas, pela via da cultura, para as inquietações, radicalismos e outros distúrbios de uma Nova Era pós-secular, onde a geografia do sagrado faz-se imanente nos indivíduos, e onde a territorialidade não se restringe mais aos templos e ao controle de autoridades eclesiásticas. Um panorama desse tipo permite compreender como os cristãos emergentes configuram lugares religiosos e itinerários simbólicos para, simultaneamente, reabastecer a fé e alcançar os cativos do Mundo .Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:01:55Z No. of bitstreams: 3 Pre textuais e pt 1.pdf: 435352 bytes, checksum: a9f5874128a61a8fa4461e3737202391 (MD5) Pt 5.pdf: 934875 bytes, checksum: 8b9414068d1d1c80b4041120a632f751 (MD5) Pt 2 a 4.pdf: 1212559 bytes, checksum: 38e4cd1de37a64ca39705f260645355b (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:01:55Z (GMT). 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