Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9986 |
Resumo: | This dissertation focuses on the narrated literacy teachers practices in meetings of continuing education activities called Literacy Reading and Writing Forum (FALE) , in Rio de Janeiro. Through these narratives studies, it is concluded that the teachers, social authors of their own teaching practices, seek out new directions to their educational actions, even when they re linked to projects and literacy policies. This investigation discussed the narrative of five female teachers and a male one, in a total of six, produced along that training activity above. These teachers belong to the Public District Schools in Rio de Janeiro, teaching literacy classes. Such teachers, trying to circumvent the hegemonic ways of thinking and building schools, which deny this educational environment complexity, narrate the possibility of another way of learning. The transcribed and shared narratives developed in this dissertation allow to identify and understand some of the constitutive main principles of the literacy practices presented at FALE/Rio. They are: listening and dialogues, authorship and working literacy through the context. The narrative teaching is recognized and supported in this research, not only as a research instrument of investigation, but otherwise as a rich experience environment. |
id |
UERJ_1d25d0aa0471e09046153c1dbd6732fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/9986 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Morais, Jacqueline de Fátima dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0089597416706758Araújo, Mairce da Silvahttp://lattes.cnpq.br/1157936975342255Varani, Adrianahttp://lattes.cnpq.br/2971233303849752Souza, Cristiana Callai dehttp://lattes.cnpq.br/8060028242388784http://lattes.cnpq.br/8439257052129171Moreira, Katia Ferreira2021-01-05T21:32:09Z2018-04-272015-04-28http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9986This dissertation focuses on the narrated literacy teachers practices in meetings of continuing education activities called Literacy Reading and Writing Forum (FALE) , in Rio de Janeiro. Through these narratives studies, it is concluded that the teachers, social authors of their own teaching practices, seek out new directions to their educational actions, even when they re linked to projects and literacy policies. This investigation discussed the narrative of five female teachers and a male one, in a total of six, produced along that training activity above. These teachers belong to the Public District Schools in Rio de Janeiro, teaching literacy classes. Such teachers, trying to circumvent the hegemonic ways of thinking and building schools, which deny this educational environment complexity, narrate the possibility of another way of learning. The transcribed and shared narratives developed in this dissertation allow to identify and understand some of the constitutive main principles of the literacy practices presented at FALE/Rio. They are: listening and dialogues, authorship and working literacy through the context. The narrative teaching is recognized and supported in this research, not only as a research instrument of investigation, but otherwise as a rich experience environment.Esta dissertação tem como centralidade práticas alfabetizadoras narradas nos encontros de uma atividade de formação continuada chamada Fórum de Alfabetização Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro. Com a investigação dessas narrativas, conclui-se que os/as docentes, autores/as sociais de suas práticas, buscam elaborar novos sentidos para suas ações educativas, mesmo quando vinculadas a projetos e políticas oficiais de alfabetização. A investigação realizada discutiu as narrativas de cinco professoras e um professor, em um total de seis docentes, produzidas durante a referida atividade de formação. Estes professores, vinculados à Rede Municipal de Ensino no Rio de Janeiro, lecionam em turmas de alfabetização. Tais docentes, tentando driblar os modos hegemônicos de se pensar e construir a escola, os quais negam a complexidade desse espaço educativo, narram a possibilidade de uma alfabetização outra. As narrativas transcritas e compartilhadas neste trabalho dissertativo possibilitam identificar e compreender alguns dos princípios formativos constitutivos das práticas alfabetizadoras apresentadas no FALE/Rio. São eles: escuta e diálogo, autoria e o trabalho de alfabetização a partir do texto. A narrativa docente é reconhecida e defendida nesta pesquisa não apenas como instrumento de investigação, mas, sobretudo, como rico lugar de experiências.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:32:09Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Katia Ferreira Moreira.pdf: 2767379 bytes, checksum: 2b411649ba2c1be0f5eaf3f6edc65d4d (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:32:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Katia Ferreira Moreira.pdf: 2767379 bytes, checksum: 2b411649ba2c1be0f5eaf3f6edc65d4d (MD5) Previous issue date: 2015-04-28application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades SociaisUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresLiteracyliteracy practicingteacher s practicing narrativesAlfabetizaçãoPráticas AlfabetizadorasNarrativas DocentesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPráticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de JaneiroPractices literacy teachers narrated by teaching in Literacy Reading and Writing Forum (FALE), in Rio de Janeiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Katia Ferreira Moreira.pdfapplication/pdf2767379http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9986/1/Dissertacao+Katia+Ferreira+Moreira.pdf2b411649ba2c1be0f5eaf3f6edc65d4dMD511/99862024-02-27 15:11:21.682oai:www.bdtd.uerj.br:1/9986Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:11:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Practices literacy teachers narrated by teaching in Literacy Reading and Writing Forum (FALE), in Rio de Janeiro |
title |
Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro |
spellingShingle |
Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro Moreira, Katia Ferreira Literacy literacy practicing teacher s practicing narratives Alfabetização Práticas Alfabetizadoras Narrativas Docentes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro |
title_full |
Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro |
title_fullStr |
Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro |
title_sort |
Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro |
author |
Moreira, Katia Ferreira |
author_facet |
Moreira, Katia Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Morais, Jacqueline de Fátima dos Santos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0089597416706758 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Araújo, Mairce da Silva |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1157936975342255 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Varani, Adriana |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2971233303849752 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Souza, Cristiana Callai de |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8060028242388784 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8439257052129171 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Katia Ferreira |
contributor_str_mv |
Morais, Jacqueline de Fátima dos Santos Araújo, Mairce da Silva Varani, Adriana Souza, Cristiana Callai de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Literacy literacy practicing teacher s practicing narratives |
topic |
Literacy literacy practicing teacher s practicing narratives Alfabetização Práticas Alfabetizadoras Narrativas Docentes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Práticas Alfabetizadoras Narrativas Docentes |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation focuses on the narrated literacy teachers practices in meetings of continuing education activities called Literacy Reading and Writing Forum (FALE) , in Rio de Janeiro. Through these narratives studies, it is concluded that the teachers, social authors of their own teaching practices, seek out new directions to their educational actions, even when they re linked to projects and literacy policies. This investigation discussed the narrative of five female teachers and a male one, in a total of six, produced along that training activity above. These teachers belong to the Public District Schools in Rio de Janeiro, teaching literacy classes. Such teachers, trying to circumvent the hegemonic ways of thinking and building schools, which deny this educational environment complexity, narrate the possibility of another way of learning. The transcribed and shared narratives developed in this dissertation allow to identify and understand some of the constitutive main principles of the literacy practices presented at FALE/Rio. They are: listening and dialogues, authorship and working literacy through the context. The narrative teaching is recognized and supported in this research, not only as a research instrument of investigation, but otherwise as a rich experience environment. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-04-28 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-04-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:32:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9986 |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9986 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9986/1/Dissertacao+Katia+Ferreira+Moreira.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2b411649ba2c1be0f5eaf3f6edc65d4d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352296296775680 |