Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Katia Ferreira
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9986
Resumo: This dissertation focuses on the narrated literacy teachers practices in meetings of continuing education activities called Literacy Reading and Writing Forum (FALE) , in Rio de Janeiro. Through these narratives studies, it is concluded that the teachers, social authors of their own teaching practices, seek out new directions to their educational actions, even when they re linked to projects and literacy policies. This investigation discussed the narrative of five female teachers and a male one, in a total of six, produced along that training activity above. These teachers belong to the Public District Schools in Rio de Janeiro, teaching literacy classes. Such teachers, trying to circumvent the hegemonic ways of thinking and building schools, which deny this educational environment complexity, narrate the possibility of another way of learning. The transcribed and shared narratives developed in this dissertation allow to identify and understand some of the constitutive main principles of the literacy practices presented at FALE/Rio. They are: listening and dialogues, authorship and working literacy through the context. The narrative teaching is recognized and supported in this research, not only as a research instrument of investigation, but otherwise as a rich experience environment.
id UERJ_1d25d0aa0471e09046153c1dbd6732fa
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/9986
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Morais, Jacqueline de Fátima dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0089597416706758Araújo, Mairce da Silvahttp://lattes.cnpq.br/1157936975342255Varani, Adrianahttp://lattes.cnpq.br/2971233303849752Souza, Cristiana Callai dehttp://lattes.cnpq.br/8060028242388784http://lattes.cnpq.br/8439257052129171Moreira, Katia Ferreira2021-01-05T21:32:09Z2018-04-272015-04-28http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9986This dissertation focuses on the narrated literacy teachers practices in meetings of continuing education activities called Literacy Reading and Writing Forum (FALE) , in Rio de Janeiro. Through these narratives studies, it is concluded that the teachers, social authors of their own teaching practices, seek out new directions to their educational actions, even when they re linked to projects and literacy policies. This investigation discussed the narrative of five female teachers and a male one, in a total of six, produced along that training activity above. These teachers belong to the Public District Schools in Rio de Janeiro, teaching literacy classes. Such teachers, trying to circumvent the hegemonic ways of thinking and building schools, which deny this educational environment complexity, narrate the possibility of another way of learning. The transcribed and shared narratives developed in this dissertation allow to identify and understand some of the constitutive main principles of the literacy practices presented at FALE/Rio. They are: listening and dialogues, authorship and working literacy through the context. The narrative teaching is recognized and supported in this research, not only as a research instrument of investigation, but otherwise as a rich experience environment.Esta dissertação tem como centralidade práticas alfabetizadoras narradas nos encontros de uma atividade de formação continuada chamada Fórum de Alfabetização Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro. Com a investigação dessas narrativas, conclui-se que os/as docentes, autores/as sociais de suas práticas, buscam elaborar novos sentidos para suas ações educativas, mesmo quando vinculadas a projetos e políticas oficiais de alfabetização. A investigação realizada discutiu as narrativas de cinco professoras e um professor, em um total de seis docentes, produzidas durante a referida atividade de formação. Estes professores, vinculados à Rede Municipal de Ensino no Rio de Janeiro, lecionam em turmas de alfabetização. Tais docentes, tentando driblar os modos hegemônicos de se pensar e construir a escola, os quais negam a complexidade desse espaço educativo, narram a possibilidade de uma alfabetização outra. As narrativas transcritas e compartilhadas neste trabalho dissertativo possibilitam identificar e compreender alguns dos princípios formativos constitutivos das práticas alfabetizadoras apresentadas no FALE/Rio. São eles: escuta e diálogo, autoria e o trabalho de alfabetização a partir do texto. A narrativa docente é reconhecida e defendida nesta pesquisa não apenas como instrumento de investigação, mas, sobretudo, como rico lugar de experiências.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:32:09Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Katia Ferreira Moreira.pdf: 2767379 bytes, checksum: 2b411649ba2c1be0f5eaf3f6edc65d4d (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:32:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Katia Ferreira Moreira.pdf: 2767379 bytes, checksum: 2b411649ba2c1be0f5eaf3f6edc65d4d (MD5) Previous issue date: 2015-04-28application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades SociaisUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresLiteracyliteracy practicingteacher s practicing narrativesAlfabetizaçãoPráticas AlfabetizadorasNarrativas DocentesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPráticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de JaneiroPractices literacy teachers narrated by teaching in Literacy Reading and Writing Forum (FALE), in Rio de Janeiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Katia Ferreira Moreira.pdfapplication/pdf2767379http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9986/1/Dissertacao+Katia+Ferreira+Moreira.pdf2b411649ba2c1be0f5eaf3f6edc65d4dMD511/99862024-02-27 15:11:21.682oai:www.bdtd.uerj.br:1/9986Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:11:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Practices literacy teachers narrated by teaching in Literacy Reading and Writing Forum (FALE), in Rio de Janeiro
title Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro
spellingShingle Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro
Moreira, Katia Ferreira
Literacy
literacy practicing
teacher s practicing narratives
Alfabetização
Práticas Alfabetizadoras
Narrativas Docentes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro
title_full Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro
title_fullStr Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro
title_sort Práticas alfabetizadoras narradas por professoras/es no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita (FALE) do Rio de Janeiro
author Moreira, Katia Ferreira
author_facet Moreira, Katia Ferreira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Morais, Jacqueline de Fátima dos Santos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0089597416706758
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Araújo, Mairce da Silva
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1157936975342255
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Varani, Adriana
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2971233303849752
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Souza, Cristiana Callai de
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8060028242388784
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8439257052129171
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Katia Ferreira
contributor_str_mv Morais, Jacqueline de Fátima dos Santos
Araújo, Mairce da Silva
Varani, Adriana
Souza, Cristiana Callai de
dc.subject.eng.fl_str_mv Literacy
literacy practicing
teacher s practicing narratives
topic Literacy
literacy practicing
teacher s practicing narratives
Alfabetização
Práticas Alfabetizadoras
Narrativas Docentes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Práticas Alfabetizadoras
Narrativas Docentes
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation focuses on the narrated literacy teachers practices in meetings of continuing education activities called Literacy Reading and Writing Forum (FALE) , in Rio de Janeiro. Through these narratives studies, it is concluded that the teachers, social authors of their own teaching practices, seek out new directions to their educational actions, even when they re linked to projects and literacy policies. This investigation discussed the narrative of five female teachers and a male one, in a total of six, produced along that training activity above. These teachers belong to the Public District Schools in Rio de Janeiro, teaching literacy classes. Such teachers, trying to circumvent the hegemonic ways of thinking and building schools, which deny this educational environment complexity, narrate the possibility of another way of learning. The transcribed and shared narratives developed in this dissertation allow to identify and understand some of the constitutive main principles of the literacy practices presented at FALE/Rio. They are: listening and dialogues, authorship and working literacy through the context. The narrative teaching is recognized and supported in this research, not only as a research instrument of investigation, but otherwise as a rich experience environment.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-04-28
dc.date.available.fl_str_mv 2018-04-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:32:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9986
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9986
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9986/1/Dissertacao+Katia+Ferreira+Moreira.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2b411649ba2c1be0f5eaf3f6edc65d4d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352296296775680