A produção do texto argumentativo na sala de aula: aspectos ligados à informatividade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6654 |
Resumo: | This research aims to show the challenges that teachers in general and in particular on account of the purpose of this dissertation, the elementary school teachers face II for their students to be proficient producers of oral and written texts. Based on the conception of textuality factors developed by Beaugrand and Dressler, sustain the hypothesis that the argumentative text, produced in traditional school in terms of education suffers from low degree of informativeness, among other reasons, mainly because they lack a project teaching this subject. The big question that arises is how to achieve this purpose. In general, school essay is not regarded by the directions, and pedagogical teams, sometimes by teachers themselves as a discipline that can be taught. Because they believe the grammatical knowledge of language and reading literary and non-literary texts are sufficient tools for the student alone is capable of producing good texts. The main objective of this thesis is to study aspects related to informativeness argumentative and expository texts produced by ninth graders EF II from a private school in the city of Rio de Janeiro, belonging to the upper middle class. The corpus of this study consists of fifteen essays with production following conditions: seven were produced with the motivation of a text presented by the teacher, and eight with only the presentation of a chosen topic, too, by the teacher. From the analysis of the corpus and confirming the idea that possible and necessary to teach students to produce texts, we suggest a teaching sequence that reflects the walkthrough relevant to the improvement of the progression of ideas of the text types listed |
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Based on the conception of textuality factors developed by Beaugrand and Dressler, sustain the hypothesis that the argumentative text, produced in traditional school in terms of education suffers from low degree of informativeness, among other reasons, mainly because they lack a project teaching this subject. The big question that arises is how to achieve this purpose. In general, school essay is not regarded by the directions, and pedagogical teams, sometimes by teachers themselves as a discipline that can be taught. Because they believe the grammatical knowledge of language and reading literary and non-literary texts are sufficient tools for the student alone is capable of producing good texts. The main objective of this thesis is to study aspects related to informativeness argumentative and expository texts produced by ninth graders EF II from a private school in the city of Rio de Janeiro, belonging to the upper middle class. The corpus of this study consists of fifteen essays with production following conditions: seven were produced with the motivation of a text presented by the teacher, and eight with only the presentation of a chosen topic, too, by the teacher. From the analysis of the corpus and confirming the idea that possible and necessary to teach students to produce texts, we suggest a teaching sequence that reflects the walkthrough relevant to the improvement of the progression of ideas of the text types listedA presente pesquisa pretende mostrar os desafios que os professores em geral e, em especial, por conta da proposta desta dissertação, os professores do Ensino Fundamental II enfrentam para que seus alunos sejam produtores proficientes de textos orais e escritos. Com base na concepção dos fatores de textualidade desenvolvidos por Beaugrand e Dressler (2002), sustentamos a hipótese de que o texto argumentativo, produzido na escola em condições tradicionais de ensino, sofre de baixo grau de informatividade, entre outros motivos, principalmente por carecerem de um projeto de ensino desta disciplina. A grande questão que se apresenta é como atingir esse propósito. Em geral, redação escolar não é considerada pelas direções, equipes pedagógicas e, algumas vezes, pelos próprios professores como uma disciplina que possa ser ensinada, pois acreditam que o conhecimento gramatical da língua materna e a leitura de textos literários e não literários constituam instrumentos suficientes para que o aluno por si só seja capaz de produzir bons textos. O objetivo maior desta dissertação é refletir acerca dos aspectos relacionados à informatividade nos textos argumentativos produzidos por alunos do nono ano do EF II de uma escola particular do Município do Rio de Janeiro, pertencentes à classe média alta. O corpus da presente pesquisa é constituído de quinze redações com seguintes condições de produção: sete delas foram produzidas com a motivação de um texto apresentado pelo professor, e oito com apenas a apresentação do tema escolhido, também, pelo professor. A partir da análise do corpus e confirmando a hipótese de que é possível e necessário ensinar o aluno a produzir textos, sugere-se uma sequência didática que dá conta do passo a passo pertinente ao aprimoramento da progressão das ideias do tipo textual referidoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:10:57Z No. of bitstreams: 1 Valeria Raick_dissertacao.pdf: 6124693 bytes, checksum: 6f6cdc029ded4faab22d2a3ab18c1efe (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:10:57Z (GMT). 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