O labirinto dos eus cambiantes: a questão da identidade em Eles eram muitos cavalos, de Luiz Ruffato

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Marco Aurélio Pinheiro de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6424
Resumo: Identity is nowadays one of the most concerning subjects in the academic world. In The question of cultural identity (2004), Stuart Hall affirms that the contemporary subjects are marked by identities in mutation, in other words, the notion of a self complete and resolved, unique, was substituted, on those times, for fragmented identities. This dissertation analyses such topic focusing the Brazilian contemporary literature over the analysis of Luiz Ruffato s Eles eram muitos cavalos. In order to do that, it introduces the concept of changing self as a mark of the current identities and texts. At first, it shows the evolution of identity concept through some contemporary authors theories that establish interesting standards to the development of the subject. Then, it analyses some short stories, novels and mainly Ruffato s text as advantageous samples of the contemporary subjectivities changing aspect. The next two chapters focus more specifying on Eles eram muitos cavalos. The novel s structure, characters, story and others elements are analyzed to explicit the identities changing. At last, it details the text s erotic aspects, looking over the eroticism as a revealing element of identities frames and changing in the novel
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In The question of cultural identity (2004), Stuart Hall affirms that the contemporary subjects are marked by identities in mutation, in other words, the notion of a self complete and resolved, unique, was substituted, on those times, for fragmented identities. This dissertation analyses such topic focusing the Brazilian contemporary literature over the analysis of Luiz Ruffato s Eles eram muitos cavalos. In order to do that, it introduces the concept of changing self as a mark of the current identities and texts. At first, it shows the evolution of identity concept through some contemporary authors theories that establish interesting standards to the development of the subject. Then, it analyses some short stories, novels and mainly Ruffato s text as advantageous samples of the contemporary subjectivities changing aspect. The next two chapters focus more specifying on Eles eram muitos cavalos. The novel s structure, characters, story and others elements are analyzed to explicit the identities changing. At last, it details the text s erotic aspects, looking over the eroticism as a revealing element of identities frames and changing in the novelIdentidade é atualmente um dos pontos de maior interesse no mundo acadêmico. Em A identidade cultural na pós-modernidade (2004), Stuart Hall afirma que os sujeitos contemporâneos seriam marcados por identidades em mutação, ou seja, a noção de um eu pleno e resolvido, uno, foi substituída, nesses tempos, por identidades fragmentadas. Nesta dissertação, analisa-se esta problemática focalizando a literatura brasileira contemporânea através da análise de Eles eram muitos cavalos, de Luiz Ruffato. Para isso, apresenta-se o conceito de eu cambiante como uma marca das identidades e dos textos atuais. Primeiramente, apresenta-se a evolução do conceito de identidade através da perspectiva de alguns estudiosos contemporâneos, cujas teorias estabelecem parâmetros interessantes para o desenvolvimento do assunto. Passando por contos e romances e desaguando no texto de Ruffato, alguns textos atuais da nossa literatura são, então, analisados como exemplos profícuos do caráter mutável da subjetividade contemporânea. Os dois capítulos subseqüentes da dissertação focam-se mais detidamente em Eles eram muitos cavalos. Através da análise da forma, das personagens, do enredo e de outros elementos do texto, a cambiância identitária é explicitada. Por fim, esmiúça-se os aspectos eróticos do texto, encarando o erotismo como um elemento revelador das formações e mutabilidade identitárias no romance.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:06:10Z No. of bitstreams: 1 Marco Medeiros_Dissertacao.pdf: 293790 bytes, checksum: cf681d41ff83d7fde1ee0cd8cd2c5b7d (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:06:10Z (GMT). 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