Ìtàn - oralidades e escritas: um estudo de caso sobre cadernos de hunkó e outras escritas no Ìlè Aṣé Omi Larè Ìyá Sagbá
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10657 |
Resumo: | Ìtàn is a Yoruba term meaning myths, òrìṣà stories, which are passed by tradition through the generations in the terreiros de candomblé using orality. Ìtàn establish the personal features of the òrìṣà, as well as the paths the òrìṣà took, using storylines involving sacred and human forms. Ìtàn determines rites, personalities and identifications in the terreiro. Those rites comprise traditions and secrets. Ìtàn justify and validate the organization of the ritualistic materials used in each specific situation and the performance of the rituals, creating a direct link with the òrìṣà's archetype. How to maintain the secrets through generations? Would the written records threaten the secrets? How is it possible to perpetuate secrets without modifying them? The writing records would protect or undermine those secrets? Those questions guide this thesis and evoke other set of interrogations directly linked to the demands related to the learning process of children and teenagers beyond the school, such as: could we consider the ìtàn as learning facilitator, which builds educational networks in those places? Starting from written records on notebooks/ journals from children and teenagers, I have researched those processes, focusing on their circulation inside one terreiro where the written records are a part of everyday life and represent a outspread of a practice which is not very common inside the afro-descendant religious spaces. Ìtàn is one of the major tools used to transfer, comprehend and maintain candomble traditions, based in secrets and orality. Written records do exist, in a considerable number, and they focus on guarding ritualistic knowledge inherited from the elders/ learnt in a friend's terreiro such as the ìtàn registers and notebooks/ journals found in the terreiro that is the subject of the present research |
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Ìtàn determines rites, personalities and identifications in the terreiro. Those rites comprise traditions and secrets. Ìtàn justify and validate the organization of the ritualistic materials used in each specific situation and the performance of the rituals, creating a direct link with the òrìṣà's archetype. How to maintain the secrets through generations? Would the written records threaten the secrets? How is it possible to perpetuate secrets without modifying them? The writing records would protect or undermine those secrets? Those questions guide this thesis and evoke other set of interrogations directly linked to the demands related to the learning process of children and teenagers beyond the school, such as: could we consider the ìtàn as learning facilitator, which builds educational networks in those places? Starting from written records on notebooks/ journals from children and teenagers, I have researched those processes, focusing on their circulation inside one terreiro where the written records are a part of everyday life and represent a outspread of a practice which is not very common inside the afro-descendant religious spaces. Ìtàn is one of the major tools used to transfer, comprehend and maintain candomble traditions, based in secrets and orality. Written records do exist, in a considerable number, and they focus on guarding ritualistic knowledge inherited from the elders/ learnt in a friend's terreiro such as the ìtàn registers and notebooks/ journals found in the terreiro that is the subject of the present researchÌtàn, termo em yorubá que significa mitos, histórias de òrìṣà. Histórias que têm por tradição, dentro dos terreiros de candomblé, serem repassadas de geração em geração aos iniciados no culto, através da oralidade. O ìtàn estabelece as características pessoais dos òrìṣà e os caminhos percorridos por eles através de enredos que envolvem o sagrado e o humano e acabam por determinar ritos, personalidades e identificações dentro do terreiro de candomblé. Rituais que envolvem tradições e segredos. Os ìtàn justificam, validam a organização dos materiais ritualísticos utilizados em cada situação específica e a execução dos rituais, fazendo relação direta com os arquétipos dos òrìṣà. Como os segredos são mantidos através das gerações? Será que o registro escrito pode ameaçar os segredos? Como perpetuar segredos sem correr os riscos de deformá-los ou mesmo modificá-los? A escrita protege ou fragiliza esses segredos? Essas perguntas movem essa dissertação e suscita outras ligadas diretamente às questões do aprender de crianças e jovens para além dos muros da escola; será que o ìtàn pode ser considerado como um facilitador da aprendizagem e constituinte de redes educativas neste espaço? Pesquisei esses processos a partir dos registros escritos nos cadernos/diários de crianças e adolescentes e seu repasse dentro de um terreiro de candomblé, onde essas construções escritas fazem parte do cotidiano, sendo desdobramento de uma prática pouco comum, nesta formatação específica, nos espaços de religiosidade afro-descendente. O ìtàn é um dos principais instrumentos para o repasse, compreensão, manutenção das tradições do candomblé, tradições essas que possuem o segredo e a oralidade como mola de propulsão; os registros escritos existem, em um número considerável, como forma de guardar ensinamentos ritualísticos aprendidos com os mais velhos e/ou em terreiros de amigos - como os registros de ìtàn e cadernos/diários que encontramos no espaço do terreiro pesquisadoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:55:35Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Marta Ferreira.pdf: 4598536 bytes, checksum: cf1e11c085084d4d3f6bc75bb95d6237 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:55:35Z (GMT). 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