I take my heart in my hand,/ o my god, o my god,/ my broken heart in my hand : two aspects of female broken-heartedness in Christina Rossetti s poetry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Marcos David Bastos de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6956
Resumo: Critical study of Christina Rossetti (1830-1894) has long suffered from a persistent tendency to equate her poetry with a morbid religiosity, on the one hand, and facile denunciations of romantic love, on the other. Some feminist critics such as Gilbert and Gubar, for example, have even attempted to investigate Rossetti s poetry in search of evidence of patriarchal oppression shaped as dark tropes of female sexual starvation that lie hidden behind pious religious statements. In my research, I will try to show that Rossetti was neither a martyr nor a rebel. Instead, she developed a poetic mode that became ever more her own as time passed, and, as mature age approached, Rossetti was embraced by her contemporaries as a living example of John Milton s dictum that the good poet s life should itself be a good poem. By focusing particular attention on her devotional verse, I will contend that in her religious poems, more than in her secular ones, Rossetti struggles to come to grips with both the demands of adult life and the vast philosophical vistas that open up when one grapples with one s innermost doubts and fears concerning the prospects of one s own human finitude. Rather than a route of escape, Rossetti s religious faith gave her a vantage-point from which she bravely engaged with life
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Some feminist critics such as Gilbert and Gubar, for example, have even attempted to investigate Rossetti s poetry in search of evidence of patriarchal oppression shaped as dark tropes of female sexual starvation that lie hidden behind pious religious statements. In my research, I will try to show that Rossetti was neither a martyr nor a rebel. Instead, she developed a poetic mode that became ever more her own as time passed, and, as mature age approached, Rossetti was embraced by her contemporaries as a living example of John Milton s dictum that the good poet s life should itself be a good poem. By focusing particular attention on her devotional verse, I will contend that in her religious poems, more than in her secular ones, Rossetti struggles to come to grips with both the demands of adult life and the vast philosophical vistas that open up when one grapples with one s innermost doubts and fears concerning the prospects of one s own human finitude. Rather than a route of escape, Rossetti s religious faith gave her a vantage-point from which she bravely engaged with lifeEstudos críticos sobre Christina Georgina Rossetti (1830-1894) tem sofrido geralmente com a tendência de igualar sua poesia com intensa morbidez religiosa, por um lado, e, por outro, com denúncias pouco convincentes do assim-chamado amor romântico, pondo em dúvida a validade literária dos seus versos de natureza devocional, especialmente. Algumas críticas feministas têm se esforçado na tentativa de investigar a poesia de Rossetti em busca de evidências de opressão patriarcal em forma de tropos de repressão sexual feminina disfarçados de piedosas afirmações religiosas. Em minha pesquisa tentarei demonstrar, entre outras coisas, que Christina Rossetti não foi nem uma mártir nem tampouco uma rebelde. Em vez disso, ela desenvolveu por si mesma um modo poético que se transformou mais e mais estritamente seu próprio à medida que o tempo passou. Em sua fase madura, especialmente, Rossetti foi adotada por seus contemporâneos, tanto leitores quanto críticos, como uma ilustração viva do dito de John Milton, segundo o qual a vida do poeta deveria ser ela mesma um bom poema. Focalizando especial atenção sobre os versos devocionais de Rossetti, espero poder mostrar que em seus poemas religiosos, ainda mais do que em seus versos de teor secular, Rossetti se debate para encontrar alguma coesão tanto em relação às demandas da vida madura, quanto, também, as largas vistas filosóficas que se abrem quando se vê face a face com seus próprios medos e dúvidas acerca dos possíveis limites da finitude humana. Antes que uma rota de fuga, a fé que inspirava tanto a vida íntima quanto a poesia de Christina Rossetti deu a ela um ponto de referência de onde ela pôde se engajar bravamente com a vida e seu tempoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:17:13Z No. of bitstreams: 1 Marcos David Bastos de Paula_Dissertacao.pdf: 920331 bytes, checksum: 8efcdd900c3097ed6127f9abeac87204 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:17:13Z (GMT). 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XIXPoesia religiosa inglesaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURAS ESTRANGEIRAS MODERNASI take my heart in my hand,/ o my god, o my god,/ my broken heart in my hand : two aspects of female broken-heartedness in Christina Rossetti s poetryI take my heart in my hand,/ O my God, O my God,/ My broken heart in my hand : Two Aspects of Female Broken-Heartedness in Christina Rossetti s Poetryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALMarcos David Bastos de Paula_Dissertacao.pdfapplication/pdf920331http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6956/1/Marcos+David+Bastos+de+Paula_Dissertacao.pdf8efcdd900c3097ed6127f9abeac87204MD511/69562024-02-27 16:17:07.803oai:www.bdtd.uerj.br:1/6956Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:17:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
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