O jogo da memória digital como ferramenta de aprendizagem interdisciplinar
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Data de Publicação: | 2020 |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19740 |
Resumo: | With the advancement of technology, society changes its relationship with each other every day and education could not be different. The school, in its role as a producer of knowledge, needs to accompany this development. Thus, this study aimed to investigate the potential of gamification as a collaborative learning tool, in an interdisciplinary development process. In particular, the study focused on the development and use of the digital memory game in two classes in the 8th grade of Elementary School II, from a public school in Rio de Janeiro (Escola Municipal Chile), reaching a total of approximately 70 students, with the premise of a holistic approach to everyday themes and phenomena in a comprehensive way, in order to overcome “fragmentation, division, compartmentalization of knowledge”.(BEHRENS, 2000, p. 92). A pedagogical proposal for the development of Digital Educational Objects in an interdisciplinary and collaborative way, with the participation of teachers and students, composed of “a kit composed of 5 digital memory games, tutorial videos and methodological script.The investigation will be based on the concepts of Gamification (KAPP, 2012; FADEL, 2014; COSTA and MARCHIORI, 2016) and interdisciplinarity (FAZENDA, 2010; JAPIASSU, 1976; LÜCK, 2013). |
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Thus, this study aimed to investigate the potential of gamification as a collaborative learning tool, in an interdisciplinary development process. In particular, the study focused on the development and use of the digital memory game in two classes in the 8th grade of Elementary School II, from a public school in Rio de Janeiro (Escola Municipal Chile), reaching a total of approximately 70 students, with the premise of a holistic approach to everyday themes and phenomena in a comprehensive way, in order to overcome “fragmentation, division, compartmentalization of knowledge”.(BEHRENS, 2000, p. 92). A pedagogical proposal for the development of Digital Educational Objects in an interdisciplinary and collaborative way, with the participation of teachers and students, composed of “a kit composed of 5 digital memory games, tutorial videos and methodological script.The investigation will be based on the concepts of Gamification (KAPP, 2012; FADEL, 2014; COSTA and MARCHIORI, 2016) and interdisciplinarity (FAZENDA, 2010; JAPIASSU, 1976; LÜCK, 2013).Com o avanço da tecnologia, a sociedade a cada dia modifica sua relação com o outro e com a educação não poderia ser diferente. A escola, no seu papel de produtora de conhecimento, precisa acompanhar esse desenvolvimento. Desta forma, este estudo teve como objetivo investigar o potencial da gamificação como ferramenta de aprendizagem colaborativa, num processo de desenvolvimento interdisciplinar. De modo particular, o estudo focalizou o desenvolvimento e a utilização do jogo da memória digital em duas turmas do 8º ano do Ensino Fundamental II, de uma escola da rede pública municipal do Rio de Janeiro (Escola Municipal Chile), atingindo um total de aproximadamente 70 alunos, tendo como premissa uma abordagem holística de temas e fenômenos cotidianos de forma integral, de modo a superar a “fragmentação, a divisão, a compartimentalização do conhecimento”. (BEHRENS, 2000, p. 92). Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento de Objetos educacionais Digitais de forma interdisciplinar e colaborativa, com a participação de docentes e discentes, composta de “um kit composto 5 de jogos da memória digitas, vídeos tutoriais e roteiro metodológico. A investigação terá como base os conceitos de Gamificação (KAPP, 2012; FADEL, 2014; COSTA e MARCHIORI, 2016) e interdisciplinaridade (FAZENDA, 2010; JAPIASSU, 1976; LÜCK, 2013).Submitted by Emily CAP/A (emilymdantas@gmail.com) on 2023-06-12T14:19:05Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - André de Souza Rocha - 2020 - Completa.pdf: 1653389 bytes, checksum: 99f9c7276826828768f3de3190b2f317 (MD5)Made available in DSpace on 2023-06-12T14:19:05Z (GMT). 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