Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15425 |
Resumo: | The present work seeks to correlate the experiences of Home Literacy with three cognitive precursors of reading and writing: phonological awareness, letter name knowledge and vocabulary acquisition, the latter being used only as a control variable. Participants in this study were 91 children who were not yet readers of families with different socioeconomic levels. We evaluated pre-school children living in urban and rural areas who formed three distinct groups: thirty-one children living in rural areas and students of rural public schools, thirty children from public schools located in urban areas and thirty children of private urban schools. The relevance of the approach to this context is to know different environments where the initial learning of children happens and to measure what is the baggage of knowledge about the written language that children take from home to school. The results suggest that differences in social class / parental level of education that may affect literacy development can be offset by efficient school practices. Future studies should evaluate school practices as well as school experiences to understand how the different contexts in which children are present affect their school development |
id |
UERJ_2d51df1ff0adb2581a2afcf7a5a267cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/15425 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia dahttp://lattes.cnpq.br/1993353452161637Ponciano, Edna Lucia Tinocohttp://lattes.cnpq.br/7121115711586970Guimarães, Silvia Brilhantehttp://lattes.cnpq.br/3266522190984120http://lattes.cnpq.br/7890504055016985Paiva, Nádia Delgado2021-01-07T18:43:06Z2018-05-182018-01-17PAIVA, Nádia Delgado. Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte. 2018. 59 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15425The present work seeks to correlate the experiences of Home Literacy with three cognitive precursors of reading and writing: phonological awareness, letter name knowledge and vocabulary acquisition, the latter being used only as a control variable. Participants in this study were 91 children who were not yet readers of families with different socioeconomic levels. We evaluated pre-school children living in urban and rural areas who formed three distinct groups: thirty-one children living in rural areas and students of rural public schools, thirty children from public schools located in urban areas and thirty children of private urban schools. The relevance of the approach to this context is to know different environments where the initial learning of children happens and to measure what is the baggage of knowledge about the written language that children take from home to school. The results suggest that differences in social class / parental level of education that may affect literacy development can be offset by efficient school practices. Future studies should evaluate school practices as well as school experiences to understand how the different contexts in which children are present affect their school developmentO presente trabalho procura investigar a correlação entre as experiências de Home Literacy com três precursores cognitivos da leitura e escrita: a consciência fonológica, o conhecimento do nome das letras e aquisição de vocabulário, sendo este último utilizado apenas como variável de controle. Os participantes deste estudo foram 91 crianças ainda não leitoras de famílias com níveis socioeconômicos variados. Foram avaliadas crianças pré-escolares moradoras de zonas urbanas e rurais que formaram três grupos distintos: trinta e uma crianças que moram na zona rural e são estudantes de escolas públicas de zona rural, trinta crianças estudantes de escolas públicas localizadas na zona urbana e trinta crianças de escolas particulares urbanas. A relevância da abordagem desse contexto está em conhecer ambientes diferentes onde a aprendizagem inicial das crianças acontece e mensurar qual é a bagagem de conhecimento sobre a língua escrita que as crianças levam de casa para a escola. Os resultados sugerem que diferenças de classe social/nível de escolaridade dos pais que podem afetar o desenvolvimento alfabetização podem ser compensadas por práticas escolares eficientes. Estudos futuros devem avaliar as práticas escolares, bem como as experiências escolares para entender como os diferentes contextos em que estão presentes as crianças afetam seu desenvolvimento escolarSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:43:06Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Nadia Delgado Paiva.pdf: 1012865 bytes, checksum: 8bf2250b5c37aa080342b892d35f107a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:43:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Nadia Delgado Paiva.pdf: 1012865 bytes, checksum: 8bf2250b5c37aa080342b892d35f107a (MD5) Previous issue date: 2018-01-17Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Psicologia SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de PsicologiaHome literacyLiteracyReadingWritingAlfabetizaçãoPsicologia SocialLeituraEscritaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALPráticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno portePratices of de home literacy in small cities contextinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Nadia Delgado Paiva.pdfapplication/pdf1012865http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15425/1/Dissert_Nadia+Delgado+Paiva.pdf8bf2250b5c37aa080342b892d35f107aMD511/154252024-02-27 15:55:26.697oai:www.bdtd.uerj.br:1/15425Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:55:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Pratices of de home literacy in small cities context |
title |
Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte |
spellingShingle |
Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte Paiva, Nádia Delgado Home literacy Literacy Reading Writing Alfabetização Psicologia Social Leitura Escrita CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
title_short |
Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte |
title_full |
Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte |
title_fullStr |
Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte |
title_full_unstemmed |
Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte |
title_sort |
Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte |
author |
Paiva, Nádia Delgado |
author_facet |
Paiva, Nádia Delgado |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1993353452161637 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ponciano, Edna Lucia Tinoco |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7121115711586970 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Guimarães, Silvia Brilhante |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3266522190984120 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7890504055016985 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paiva, Nádia Delgado |
contributor_str_mv |
Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da Ponciano, Edna Lucia Tinoco Guimarães, Silvia Brilhante |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Home literacy Literacy Reading Writing |
topic |
Home literacy Literacy Reading Writing Alfabetização Psicologia Social Leitura Escrita CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Psicologia Social Leitura Escrita |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
description |
The present work seeks to correlate the experiences of Home Literacy with three cognitive precursors of reading and writing: phonological awareness, letter name knowledge and vocabulary acquisition, the latter being used only as a control variable. Participants in this study were 91 children who were not yet readers of families with different socioeconomic levels. We evaluated pre-school children living in urban and rural areas who formed three distinct groups: thirty-one children living in rural areas and students of rural public schools, thirty children from public schools located in urban areas and thirty children of private urban schools. The relevance of the approach to this context is to know different environments where the initial learning of children happens and to measure what is the baggage of knowledge about the written language that children take from home to school. The results suggest that differences in social class / parental level of education that may affect literacy development can be offset by efficient school practices. Future studies should evaluate school practices as well as school experiences to understand how the different contexts in which children are present affect their school development |
publishDate |
2018 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-05-18 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-01-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:43:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PAIVA, Nádia Delgado. Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte. 2018. 59 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15425 |
identifier_str_mv |
PAIVA, Nádia Delgado. Práticas de home literacy em contexto de municípios de pequeno porte. 2018. 59 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15425/1/Dissert_Nadia+Delgado+Paiva.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8bf2250b5c37aa080342b892d35f107a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728688182460416 |