O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Carolina Gonçalves
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8451
Resumo: The aim of this study was analyze the formation of choro musicians in the Escola Portátil de Música (EPM) of Rio de Janeiro. In this project of musical formation, which brings together students interested in choro, we can see how the musicians share certain tastes and preferences and how they undergo certain rules on how to play. There are rules in the formation of the pandeirista of choro that distinguish him of the pandeiristas of samba, for example. In Escola Portátil the rules are formed, what strengthens the group formed and increase distance from other groups that don t have the same training. The use of the skin tambourine is one of the rules that increase the strengthening of the group. These rules, which are passed by a group of teachers, directly or indirectly, to their students are captured and incorporated to the daily of the School, strengthening the group identity. The result is the formation of a group of musicians, unreceptive to other types of formulations. Moreover new configurations of choro arise from the spread of music that is translated in the School nationally and internationally. In short this work arises from the attempt to evaluate the universe of rules that appears in theEscola Portátil de Música ofRio de Janeiro, taking into account the statement of identity from the difference.
id UERJ_2d85fa10ecab923df15d24aade04e8cb
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8451
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Santos, Myrian Sepúlveda doshttp://lattes.cnpq.br/0342378193333117Birman, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/4541879664763473Naves, Santuza Cambraiahttp://lattes.cnpq.br/1487503481793789http://lattes.cnpq.br/7072019684389352Alves, Carolina Gonçalves2021-01-05T19:30:52Z2014-04-142009-10-07ALVES, Carolina Gonçalves. O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8451The aim of this study was analyze the formation of choro musicians in the Escola Portátil de Música (EPM) of Rio de Janeiro. In this project of musical formation, which brings together students interested in choro, we can see how the musicians share certain tastes and preferences and how they undergo certain rules on how to play. There are rules in the formation of the pandeirista of choro that distinguish him of the pandeiristas of samba, for example. In Escola Portátil the rules are formed, what strengthens the group formed and increase distance from other groups that don t have the same training. The use of the skin tambourine is one of the rules that increase the strengthening of the group. These rules, which are passed by a group of teachers, directly or indirectly, to their students are captured and incorporated to the daily of the School, strengthening the group identity. The result is the formation of a group of musicians, unreceptive to other types of formulations. Moreover new configurations of choro arise from the spread of music that is translated in the School nationally and internationally. In short this work arises from the attempt to evaluate the universe of rules that appears in theEscola Portátil de Música ofRio de Janeiro, taking into account the statement of identity from the difference.O objetivo desse trabalho foi analisar a formação de chorões na Escola Portátil de Música (EPM) do Rio de Janeiro. Nesse projeto de formação musical, que reúne alunos interessados pelo choro, é possível perceber como os músicos passam a compartilhar determinados gostos e preferências e como eles se submetem a determinadas regras quanto à forma de tocar. Há regras na formação do pandeirista do choro que o distinguem dos pandeiristas de samba, por exemplo. Na Escola Portátil há a formulação de regras, o fortalecimento do grupo que lá se forma e seu distanciamento de outros grupos que não têm a mesma formação. O uso do pandeiro de couro é uma das regras que contribui para o fortalecimento do grupo. Essas regras, que são passadas por um grupo de professores, direta ou indiretamente, a seus alunos, são apreendidas e incorporadas ao cotidiano da Escola, fortalecendo a identidade do grupo. O resultado é a formação de músicos, pouco receptivos a formulações distintas daquelas geradas na Escola. Por outro ladonovas configurações do choro surgem a partir da disseminação da música que é traduzida na Escola tanto na esfera nacional como internacional. Em suma, este trabalho surge a partir da tentativa de avaliar o universo de regras que surge na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro, levando em conta a afirmação da identidade a partir da diferença.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:30:52Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Carolina Alves.pdf: 2369163 bytes, checksum: 8fef7bb44ecfb3ff3d2a74b940c8ac7c (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:30:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Carolina Alves.pdf: 2369163 bytes, checksum: 8fef7bb44ecfb3ff3d2a74b940c8ac7c (MD5) Previous issue date: 2009-10-07Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUERJBRCentro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências HumanasMusicSociabilityBehaviorMúsicaSociabilidadeComportamentoChoro (Música) Rio de JaneiroMúsica popular Rio de JaneiroCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAO choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de JaneiroThe choro learned at school: the formation of choro musicians in the Escola Portátil de Música of Rio de Janeiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Carolina Alves.pdfapplication/pdf2369163http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8451/1/Dissertacao++Carolina+Alves.pdf8fef7bb44ecfb3ff3d2a74b940c8ac7cMD511/84512024-02-27 14:09:48.088oai:www.bdtd.uerj.br:1/8451Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T17:09:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The choro learned at school: the formation of choro musicians in the Escola Portátil de Música of Rio de Janeiro
title O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro
spellingShingle O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro
Alves, Carolina Gonçalves
Music
Sociability
Behavior
Música
Sociabilidade
Comportamento
Choro (Música) Rio de Janeiro
Música popular Rio de Janeiro
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
title_short O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro
title_full O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro
title_fullStr O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro
title_full_unstemmed O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro
title_sort O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro
author Alves, Carolina Gonçalves
author_facet Alves, Carolina Gonçalves
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Santos, Myrian Sepúlveda dos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0342378193333117
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Birman, Patrícia
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4541879664763473
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Naves, Santuza Cambraia
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1487503481793789
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7072019684389352
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Carolina Gonçalves
contributor_str_mv Santos, Myrian Sepúlveda dos
Birman, Patrícia
Naves, Santuza Cambraia
dc.subject.eng.fl_str_mv Music
Sociability
Behavior
topic Music
Sociability
Behavior
Música
Sociabilidade
Comportamento
Choro (Música) Rio de Janeiro
Música popular Rio de Janeiro
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
dc.subject.por.fl_str_mv Música
Sociabilidade
Comportamento
Choro (Música) Rio de Janeiro
Música popular Rio de Janeiro
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description The aim of this study was analyze the formation of choro musicians in the Escola Portátil de Música (EPM) of Rio de Janeiro. In this project of musical formation, which brings together students interested in choro, we can see how the musicians share certain tastes and preferences and how they undergo certain rules on how to play. There are rules in the formation of the pandeirista of choro that distinguish him of the pandeiristas of samba, for example. In Escola Portátil the rules are formed, what strengthens the group formed and increase distance from other groups that don t have the same training. The use of the skin tambourine is one of the rules that increase the strengthening of the group. These rules, which are passed by a group of teachers, directly or indirectly, to their students are captured and incorporated to the daily of the School, strengthening the group identity. The result is the formation of a group of musicians, unreceptive to other types of formulations. Moreover new configurations of choro arise from the spread of music that is translated in the School nationally and internationally. In short this work arises from the attempt to evaluate the universe of rules that appears in theEscola Portátil de Música ofRio de Janeiro, taking into account the statement of identity from the difference.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-10-07
dc.date.available.fl_str_mv 2014-04-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:30:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ALVES, Carolina Gonçalves. O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8451
identifier_str_mv ALVES, Carolina Gonçalves. O choro que se aprende no colégio: a formação de chorões na Escola Portátil de Música do Rio de Janeiro. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8451/1/Dissertacao++Carolina+Alves.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8fef7bb44ecfb3ff3d2a74b940c8ac7c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352284824305664