Educação Quilombola e Contemporaneidade: um estudo em diálogo com a Escola Municipal do Quilombo do Campinho
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10776 |
Resumo: | This research aims to provide data on emerging quilombola issues, especially quilombola school education in Quilombo do Campinho da Indepêndecia, Paraty-RJ. Starting from a reading about the meaning of quilombo in the present time, the conflicts that surround the question of the Earth and the quilombola identity. Based on the current official legislation, namely: Federal Constitution of 1988, Law of Guidelines and Bases, Law 10.639 / 03 and the National Curricular Guidelines for Quilombola School Education (Brazil, 2012). The intention was to develop a research on the disputes and tensions perceived in the daily life of the Quilombo do Campinho community. Considering that one of the main characteristics of traditional quilombola communities is that their existence is historically linked to the struggle for the defense of their rights, repeatedly denied throughout the history of Brazil. The affirmation of the quilombola identity, rescued and titled by the community of the quilombo in question, brought guarantees of access to public equipment, and provided legitimate ways of demanding a public education that contemplates its specificities. Affirmed by Law 10.639 / 03, which amended LDB 9.394 / 96. Working in schools for historically constructed inequalities that benefit whites at the expense of blacks, and treating them as causative agents of racism, means that racial inequalities must be tackled, especially through affirmative action. This process should consider what the community involved has to say about its own history |
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Based on the current official legislation, namely: Federal Constitution of 1988, Law of Guidelines and Bases, Law 10.639 / 03 and the National Curricular Guidelines for Quilombola School Education (Brazil, 2012). The intention was to develop a research on the disputes and tensions perceived in the daily life of the Quilombo do Campinho community. Considering that one of the main characteristics of traditional quilombola communities is that their existence is historically linked to the struggle for the defense of their rights, repeatedly denied throughout the history of Brazil. The affirmation of the quilombola identity, rescued and titled by the community of the quilombo in question, brought guarantees of access to public equipment, and provided legitimate ways of demanding a public education that contemplates its specificities. Affirmed by Law 10.639 / 03, which amended LDB 9.394 / 96. Working in schools for historically constructed inequalities that benefit whites at the expense of blacks, and treating them as causative agents of racism, means that racial inequalities must be tackled, especially through affirmative action. This process should consider what the community involved has to say about its own historyEsta pesquisa tem como propósito fornecer dados sobre a temática emergente quilombola, em especial, a educação escolar quilombola no Quilombo do Campinho da Independência, Paraty- RJ. Partindo de uma leitura sobre o significado de quilombo na atualidade, os conflitos que envolvem a questão da Terra e da identidade quilombola. A partir das legislações oficiais vigentes, a saber: Constituição Federal de 1988, Lei de Diretrizes e Bases, a Lei 10.639/03 e as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Escolar Quilombola (Brasil, 2012). A intenção foi desenvolver uma pesquisa sobre as disputas e tensionamentos percebidos no cotidiano da comunidade do Quilombo do Campinho. Considerando que uma das principais características das comunidades tradicionais quilombolas é que sua existência está historicamente vinculada à luta pela defesa de seus direitos, repetidamente negados ao longo da história do Brasil. A afirmação da identidade quilombola, resgatada e titulada pela comunidade do quilombo em questão, trouxe garantias de acesso a equipamentos públicos, e proporcionou formas legítimas de exigir uma educação pública que contemple as suas especificidades. Afirmado pela Lei 10.639/03, a qual alterou a LDB 9.394/96. Trabalhar nas escolas as desigualdades construídas historicamente, que beneficiam brancos em detrimento de negros, e tratá-las como agentes causadores do racismo, significa considerar que as desigualdades raciais devem ser combatidas, principalmente por meio de ações afirmativas aplicadas. Esse processo deve considerar o que a comunidade envolvida tem a dizer a respeito de sua própria históriaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:58:02Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Teresa Cristina Salles Santos.pdf: 2917185 bytes, checksum: a08e87a059463d9ae3a28177bf225479 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:58:02Z (GMT). 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