A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castanheira, José Cláudio Siqueira
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8907
Resumo: New technologies, understood as an integral part of contemporary media environment, help to shape new models of perception. The emergence and proliferation of technologies of synthesis and modeling of sounds by electronic means recreates the relationship between the space in the film and the significant references that we have of that space. The sounds are detached from empirical objects, extending the field of signification and sensorial affectations. When creating new relationships between the body of the spectator and an unprecedented electronic soundscape, new sound technologies, as part of a wider process of media, demand a greater involvement of the audience. Immersion devices, special effects, a new spatial distribution of the sound, greater fidelity and power, they reproduce the physical enchantment generated by the first cinemas. To analyze the emergence of new audibilities, new ways to investigate the world from these technologies and this actual soundscape, this work seeks a threefold approach. Initially, we try to make a phenomenological description of the cinematic experience. Then we use Materiality Theory proposals to deal with the physical affectations induced by electronic soundscape. Finally, we use the perspective of cognitive science which tells us that body, brain and environment in this case an extremely technological one are part of the same dynamic process
id UERJ_39e54bf6647566bdb3a537186356a68f
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8907
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Pereira, Vinícius Andradehttp://lattes.cnpq.br/7228899036052007Oliveira, Erick Felinto dehttp://lattes.cnpq.br/2018614878087334Braga, Adriana Andradehttp://lattes.cnpq.br/8424786953911830http://lattes.cnpq.br/6538403638719700Castanheira, José Cláudio Siqueira2021-01-05T19:48:00Z2013-05-072010-02-26CASTANHEIRA, José Cláudio Siqueira. A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema. 2010. 202 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8907New technologies, understood as an integral part of contemporary media environment, help to shape new models of perception. The emergence and proliferation of technologies of synthesis and modeling of sounds by electronic means recreates the relationship between the space in the film and the significant references that we have of that space. The sounds are detached from empirical objects, extending the field of signification and sensorial affectations. When creating new relationships between the body of the spectator and an unprecedented electronic soundscape, new sound technologies, as part of a wider process of media, demand a greater involvement of the audience. Immersion devices, special effects, a new spatial distribution of the sound, greater fidelity and power, they reproduce the physical enchantment generated by the first cinemas. To analyze the emergence of new audibilities, new ways to investigate the world from these technologies and this actual soundscape, this work seeks a threefold approach. Initially, we try to make a phenomenological description of the cinematic experience. Then we use Materiality Theory proposals to deal with the physical affectations induced by electronic soundscape. Finally, we use the perspective of cognitive science which tells us that body, brain and environment in this case an extremely technological one are part of the same dynamic processNovas tecnologias, entendidas como parte integrante dos ambientes midiáticos contemporâneos, ajudam a conformar novos modelos perceptivos. O surgimento e a proliferação de tecnologias de síntese e de modelagem de sons por meios eletrônicos recria a relação entre o espaço presente no filme e as referências significantes que possuímos desse espaço. Os sons destacam-se dos objetos empíricos, alargando o campo de significações e de afetações sensoriais. Ao criar novas relações entre o corpo do espectador e uma inédita paisagem sonora eletrônica, novas tecnologias de som, como parte de um processo mais amplo das mídias, demandam um maior envolvimento da plateia. Dispositivos de imersão, efeitos especiais, uma nova distribuição espacial do ambiente sonoro, maior fidelidade e potência, reproduzem o encantamento físico despertado pelos primeiros cinemas. Para analisar o surgimento de novas audibilidades, novas formas de investigar o mundo a partir dessas tecnologias e dessa atual paisagem sonora, este trabalho procura uma abordagem tríplice. Inicialmente, procuramos fazer uma descrição de cunho fenomenológico da experiência cinematográfica. Em seguida, utilizamos propostas da Teoria das Materialidades para falar das afetações físicas induzidas pelo espaço sonoro eletrônico. Por último, utilizamos a perspectiva das ciências cognitivas que nos diz que corpo, cérebro e ambiente neste caso um ambiente extremamente tecnológico fazem parte de um mesmo processo dinâmicoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:48:00Z No. of bitstreams: 1 Dissert1_Jose Claudio Castanheira.pdf: 2846658 bytes, checksum: d68448684b998eed5f26056df9cf71e8 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:48:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert1_Jose Claudio Castanheira.pdf: 2846658 bytes, checksum: d68448684b998eed5f26056df9cf71e8 (MD5) Previous issue date: 2010-02-26application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialSoundAudibilitiesElectronic soundscapeMaterialities of communicationCinemaSomAudibilidadesPaisagem sonora eletrônicaMaterialidades da comunicaçãoCinema SonoplastiaAnimação (Cinematografia)Arte e tecnologiaComunicação de massaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMAA paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinemaThe electronic soundscape: the construction of new audibilities in the cinemainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert1_Jose Claudio Castanheira.pdfapplication/pdf2846658http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8907/1/Dissert1_Jose+Claudio+Castanheira.pdfd68448684b998eed5f26056df9cf71e8MD511/89072024-02-26 16:49:23.249oai:www.bdtd.uerj.br:1/8907Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The electronic soundscape: the construction of new audibilities in the cinema
title A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema
spellingShingle A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema
Castanheira, José Cláudio Siqueira
Sound
Audibilities
Electronic soundscape
Materialities of communication
Cinema
Som
Audibilidades
Paisagem sonora eletrônica
Materialidades da comunicação
Cinema Sonoplastia
Animação (Cinematografia)
Arte e tecnologia
Comunicação de massa
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
title_short A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema
title_full A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema
title_fullStr A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema
title_full_unstemmed A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema
title_sort A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema
author Castanheira, José Cláudio Siqueira
author_facet Castanheira, José Cláudio Siqueira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Vinícius Andrade
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7228899036052007
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Oliveira, Erick Felinto de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2018614878087334
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Braga, Adriana Andrade
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8424786953911830
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6538403638719700
dc.contributor.author.fl_str_mv Castanheira, José Cláudio Siqueira
contributor_str_mv Pereira, Vinícius Andrade
Oliveira, Erick Felinto de
Braga, Adriana Andrade
dc.subject.eng.fl_str_mv Sound
Audibilities
Electronic soundscape
Materialities of communication
topic Sound
Audibilities
Electronic soundscape
Materialities of communication
Cinema
Som
Audibilidades
Paisagem sonora eletrônica
Materialidades da comunicação
Cinema Sonoplastia
Animação (Cinematografia)
Arte e tecnologia
Comunicação de massa
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Som
Audibilidades
Paisagem sonora eletrônica
Materialidades da comunicação
Cinema Sonoplastia
Animação (Cinematografia)
Arte e tecnologia
Comunicação de massa
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
description New technologies, understood as an integral part of contemporary media environment, help to shape new models of perception. The emergence and proliferation of technologies of synthesis and modeling of sounds by electronic means recreates the relationship between the space in the film and the significant references that we have of that space. The sounds are detached from empirical objects, extending the field of signification and sensorial affectations. When creating new relationships between the body of the spectator and an unprecedented electronic soundscape, new sound technologies, as part of a wider process of media, demand a greater involvement of the audience. Immersion devices, special effects, a new spatial distribution of the sound, greater fidelity and power, they reproduce the physical enchantment generated by the first cinemas. To analyze the emergence of new audibilities, new ways to investigate the world from these technologies and this actual soundscape, this work seeks a threefold approach. Initially, we try to make a phenomenological description of the cinematic experience. Then we use Materiality Theory proposals to deal with the physical affectations induced by electronic soundscape. Finally, we use the perspective of cognitive science which tells us that body, brain and environment in this case an extremely technological one are part of the same dynamic process
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-02-26
dc.date.available.fl_str_mv 2013-05-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:48:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CASTANHEIRA, José Cláudio Siqueira. A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema. 2010. 202 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8907
identifier_str_mv CASTANHEIRA, José Cláudio Siqueira. A paisagem sonora eletrônica: a construção de novas audibilidades no cinema. 2010. 202 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8907/1/Dissert1_Jose+Claudio+Castanheira.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv d68448684b998eed5f26056df9cf71e8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352288618053632