De Guimarães à Basílica de Nossa Senhora da Conceição da Praia: (In) Tolerância e pertencimento no território religioso baiano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Sandy Regina Cadete Barbosa de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13241
Resumo: Brazilian religiosity has been deeply affected by the presence of the Catholic Religion since the beginning of the Portuguese Colonization in Brazil. Religious Catholic festivities of Salvador date back the Colonial Period and they are also characterized by the strong presence of African religiosity. This study aims at analyzing a specific festivity called Nossa Senhora da Conceição da Praia , which belongs to a church founded by Tomé de Souza in 1549. Such church maintains the presence of the African religiosity framework which the time and the catholic renovation work from the XIX century could not suppress. On the contrary, due to the fact that the Indians and Black People fought against the religious Catholic imposition during the colonial period, it is possible nowadays for the devotees of the African religions to preserve their religiosity through new strategies which guarantee their ritual practices in the religious territory of Bahia. It was also important for this research to unravel the popular religious practices present at the festivity and in the procession which takes place on December 8th, the transformations in the architecture of the religious temple, which is today called Santuário Mariano Arquidiocesano and the religious special symbolic forms which are fundamental to foster the religious sense of the devotees of NossaSenhora da Conceição da Praia throughout the centuries
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Religious Catholic festivities of Salvador date back the Colonial Period and they are also characterized by the strong presence of African religiosity. This study aims at analyzing a specific festivity called Nossa Senhora da Conceição da Praia , which belongs to a church founded by Tomé de Souza in 1549. Such church maintains the presence of the African religiosity framework which the time and the catholic renovation work from the XIX century could not suppress. On the contrary, due to the fact that the Indians and Black People fought against the religious Catholic imposition during the colonial period, it is possible nowadays for the devotees of the African religions to preserve their religiosity through new strategies which guarantee their ritual practices in the religious territory of Bahia. It was also important for this research to unravel the popular religious practices present at the festivity and in the procession which takes place on December 8th, the transformations in the architecture of the religious temple, which is today called Santuário Mariano Arquidiocesano and the religious special symbolic forms which are fundamental to foster the religious sense of the devotees of NossaSenhora da Conceição da Praia throughout the centuriesA religiosidade brasileira é profundamente marcada pela presença da religião Católica desde o início da colonização portuguesa no Brasil. As festas religiosas católicas de Salvador remontam do período colonial e apresentam forte presença da religiosidade africana. O presente estudo tem por objetivo analisar a festa de Nossa Senhora da Conceição da Praia, igreja fundada por Tomé de Sousa em 1549 e que mantém, ao longo de mais de quatro séculos, a presença da religiosidade de matriz africana que o tempo e as reformas católicas do século XIX não conseguiram suprimir. Ao contrário, assim como no decorrer do período colonial os índios e os negros buscaram formas de resistência à imposição da religiosidade católica, atualmente os adeptos da religiosidade africana conseguem preservar sua religiosidade através de novas estratégias que garantem a permanência de sua vivência religiosa neste território religioso baiano. Buscou-se desvendar as práticas de religiosidade popular presentes na festa e na procissão do dia 8 de dezembro, as transformações arquitetônicas do templo religioso, hoje Santuário Mariano Arquidiocesano, e as formas simbólicas espaciais religiosas que foram fundamentais para fomentar o sentimento religioso dos devotos de Nossa Senhora da Conceição da Praia ao longo dos séculosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T23:58:55Z No. of bitstreams: 3 Tese-completa-pdf-1-119.pdf: 2960152 bytes, checksum: 6e119727abc9169dadcc3cc8e46d78a5 (MD5) Tese-completa-pdf-120-168.pdf: 3283291 bytes, checksum: 6bc44ed989327b515217f423e10273de (MD5) Tese-completa-pdf-169-245.pdf: 3066381 bytes, checksum: af88cd5b4e913ae13213613ead6da85c (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T23:58:55Z (GMT). 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