Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Couto Junior, Dilton Ribeiro do
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10572
Resumo: The dynamic communications of the cyberculture in its current phase are possible due to the revolution of the digitalization process, which enabled image, video and sound to be produced and shared on the web, and the possibility of every internet user to be a potential sender and receiver of information. Therefore, the research dedicated itself in investigating the relationship of young users of the social software Facebook with the knowledge that circulate in the referred interface. To interpret the data produced with the researched subjects I sought the contributions of authors from various fields of knowledge, especially in the field of communication. The virtual ethnography (or netnography) approach also provided theoretical and methodological contributions to the study. The final considerations systematize the study s findings that highlight the relevance of the Facebook cybercultural dynamic in the constitution of teaching-learning interactive and co-authorial processes that question the individual and authorial educational practices, proper of the typographic culture. This provided reflections on the creation of teaching methodologies based on an alterity perspective, considering the interactive and collaborative dynamics, proper of the cyberculture.
id UERJ_4a2292eaeae7656fe957e8797a8139f5
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10572
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Oswald, Maria Luiza Magalhães Bastoshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763881P9Santos, Edméa Oliveira doshttp://lattes.cnpq.br/4023554724278836Pretto, Nelson de Lucahttp://lattes.cnpq.br/1504621070252946http://lattes.cnpq.br/3583771162535417Couto Junior, Dilton Ribeiro do2021-01-05T21:53:51Z2013-06-262012-05-23COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro do. Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook. 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10572The dynamic communications of the cyberculture in its current phase are possible due to the revolution of the digitalization process, which enabled image, video and sound to be produced and shared on the web, and the possibility of every internet user to be a potential sender and receiver of information. Therefore, the research dedicated itself in investigating the relationship of young users of the social software Facebook with the knowledge that circulate in the referred interface. To interpret the data produced with the researched subjects I sought the contributions of authors from various fields of knowledge, especially in the field of communication. The virtual ethnography (or netnography) approach also provided theoretical and methodological contributions to the study. The final considerations systematize the study s findings that highlight the relevance of the Facebook cybercultural dynamic in the constitution of teaching-learning interactive and co-authorial processes that question the individual and authorial educational practices, proper of the typographic culture. This provided reflections on the creation of teaching methodologies based on an alterity perspective, considering the interactive and collaborative dynamics, proper of the cyberculture.As dinâmicas comunicacionais da cibercultura em sua fase atual são possíveis devido à revolução do processo de digitalização, que fez com que imagem, vídeo e som pudessem ser produzidos e compartilhados em/na rede, e pela possibilidade de todo e qualquer internauta ser emissor e receptor em potencial de informação. Diante disso, a pesquisa se dedicou a investigar a relação de jovens usuários do software social Facebook com os saberes que circulam na referida interface. Para interpretar os dados construídos com os sujeitos da pesquisa busquei auxílio nas contribuições de autores de diversas áreas do conhecimento, principalmente do campo da comunicação. A abordagem da etnografia virtual (ou netnografia) também forneceu aporte teórico-metodológico imprescindível ao estudo. As considerações finais sistematizam os achados do estudo que ressaltam a relevância da dinâmica cibercultural do Facebook na constituição de processos de ensino-aprendizagem interativos e co-autorais que colocam em xeque as práticas educativas individuais e autorais próprias da cultura tipográfica. Isso proporcionou refletir sobre a criação de metodologias de ensino baseadas numa perspectiva alteritária, considerando as dinâmicas da interação e da colaboração, próprias da cibercultura.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:53:51Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Dilton Ribeiro do Couto Junior1.pdf: 2078446 bytes, checksum: 4800946c40ea9a15276ec30a85907277 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:53:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Dilton Ribeiro do Couto Junior1.pdf: 2078446 bytes, checksum: 4800946c40ea9a15276ec30a85907277 (MD5) Previous issue date: 2012-05-23Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoCybercultureEducationYouthAlterityEducaçãoJuventudeAlteridadeFacebook (Rede social on-line)CiberculturaComunicação Inovações tecnológicasInternet na educaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMCibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no FacebookCyberculture, youth and alterity: learning-teaching with the other on facebookinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Dilton Ribeiro do Couto Junior1.pdfapplication/pdf2078446http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10572/1/Dissert_Dilton+Ribeiro+do+Couto+Junior1.pdf4800946c40ea9a15276ec30a85907277MD511/105722024-02-27 12:43:37.912oai:www.bdtd.uerj.br:1/10572Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Cyberculture, youth and alterity: learning-teaching with the other on facebook
title Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook
spellingShingle Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook
Couto Junior, Dilton Ribeiro do
Cyberculture
Education
Youth
Alterity
Educação
Juventude
Alteridade
Facebook (Rede social on-line)
Cibercultura
Comunicação Inovações tecnológicas
Internet na educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
title_short Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook
title_full Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook
title_fullStr Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook
title_full_unstemmed Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook
title_sort Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook
author Couto Junior, Dilton Ribeiro do
author_facet Couto Junior, Dilton Ribeiro do
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oswald, Maria Luiza Magalhães Bastos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763881P9
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Santos, Edméa Oliveira dos
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4023554724278836
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Pretto, Nelson de Luca
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1504621070252946
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3583771162535417
dc.contributor.author.fl_str_mv Couto Junior, Dilton Ribeiro do
contributor_str_mv Oswald, Maria Luiza Magalhães Bastos
Santos, Edméa Oliveira dos
Pretto, Nelson de Luca
dc.subject.eng.fl_str_mv Cyberculture
Education
Youth
Alterity
topic Cyberculture
Education
Youth
Alterity
Educação
Juventude
Alteridade
Facebook (Rede social on-line)
Cibercultura
Comunicação Inovações tecnológicas
Internet na educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Juventude
Alteridade
Facebook (Rede social on-line)
Cibercultura
Comunicação Inovações tecnológicas
Internet na educação
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description The dynamic communications of the cyberculture in its current phase are possible due to the revolution of the digitalization process, which enabled image, video and sound to be produced and shared on the web, and the possibility of every internet user to be a potential sender and receiver of information. Therefore, the research dedicated itself in investigating the relationship of young users of the social software Facebook with the knowledge that circulate in the referred interface. To interpret the data produced with the researched subjects I sought the contributions of authors from various fields of knowledge, especially in the field of communication. The virtual ethnography (or netnography) approach also provided theoretical and methodological contributions to the study. The final considerations systematize the study s findings that highlight the relevance of the Facebook cybercultural dynamic in the constitution of teaching-learning interactive and co-authorial processes that question the individual and authorial educational practices, proper of the typographic culture. This provided reflections on the creation of teaching methodologies based on an alterity perspective, considering the interactive and collaborative dynamics, proper of the cyberculture.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-05-23
dc.date.available.fl_str_mv 2013-06-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:53:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro do. Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook. 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10572
identifier_str_mv COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro do. Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook. 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10572/1/Dissert_Dilton+Ribeiro+do+Couto+Junior1.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 4800946c40ea9a15276ec30a85907277
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352300404047872