Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4891 |
Resumo: | This work is a documented essay about dyscalculia and learning, and its main focus is the analysis of assessment and evaluation tools applied to a 19 year old student in a Special Education Resource Room (SRM) located in the Duque de Caxias Municipality. The evaluation was carried out to verify whether intervention by the SRM team aided the teaching process and the learning outcomes of the basics mathematics curriculum. As such this paper reports on activities concerning everyday situations of addition and subtraction which purpot to establish links between mathematics content and everyday life which are relevant to the student, allowing her to reflect and comprehend her own reality |
id |
UERJ_55952c52695bbeb6ac1c4fd006df9bca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4891 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Barros, Jeanne Denise Bezerra dehttp://lattes.cnpq.br/0953569441621340Concordido, Cláudia Ferreira Reishttp://lattes.cnpq.br/1627234282126631Mattos, Francisco Roberto Pintohttp://lattes.cnpq.br/8464545232413599Leal, Marisa Beatriz Bezerrahttp://lattes.cnpq.br/6151093519229838http://lattes.cnpq.br/8830973832572023Ferreira, Ana Paula Cunha de Barros2020-11-08T17:23:46Z2018-05-042015-10-09FERREIRA, Ana Paula Cunha de Barros. Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica. 2015. 65 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4891This work is a documented essay about dyscalculia and learning, and its main focus is the analysis of assessment and evaluation tools applied to a 19 year old student in a Special Education Resource Room (SRM) located in the Duque de Caxias Municipality. The evaluation was carried out to verify whether intervention by the SRM team aided the teaching process and the learning outcomes of the basics mathematics curriculum. As such this paper reports on activities concerning everyday situations of addition and subtraction which purpot to establish links between mathematics content and everyday life which are relevant to the student, allowing her to reflect and comprehend her own realityEste trabalho apresenta um estudo bibliográfico sobre a Discalculia e a Aprendizagem, e tem como foco principal a análise por meio de atividades avaliativas realizadas com uma aluna discalcúlica de 19 anos, que foi atendida durante 8 anos em uma Sala de Recursos Multifuncional (SRM) no Município de Duque de Caxias. A avaliação foi feita com intuito de verificar se a intervenção feita pela equipe da SRM havia obtido sucesso no processo de ensino e aprendizagem de conteúdos básicos de matemática. Por fim, a dissertação conta com algumas atividades envolvendo situações do dia a dia sobre adição e subtração. Essas atividades foram propostas com o objetivo de estabelecer elos entre os conteúdos matemáticos e a vida prática, para possibilitar vivências que tenham relevância e significado para a vida da aluna, permitindo que ela possa refletir sobre sua realidade e melhor compreendê-laSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:46Z No. of bitstreams: 1 Ana Paula_PROFMAT_2015.pdf: 1393858 bytes, checksum: f7302d9cf82ffc5a24d47ad3235cead7 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Ana Paula_PROFMAT_2015.pdf: 1393858 bytes, checksum: f7302d9cf82ffc5a24d47ad3235cead7 (MD5) Previous issue date: 2015-10-09Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaDyscalculiaLearningSpecial education resource roomDiscalculiaAprendizagemSala de recursos multifuncionalDiscalculiaEducação especialMatemáticaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEstudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlicaStudy on dyscalculia: valuing a student with dyscalculiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALAna Paula_PROFMAT_2015.pdfapplication/pdf1393858http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4891/1/Ana+Paula_PROFMAT_2015.pdff7302d9cf82ffc5a24d47ad3235cead7MD511/48912024-02-27 15:41:09.37oai:www.bdtd.uerj.br:1/4891Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Study on dyscalculia: valuing a student with dyscalculia |
title |
Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica |
spellingShingle |
Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica Ferreira, Ana Paula Cunha de Barros Dyscalculia Learning Special education resource room Discalculia Aprendizagem Sala de recursos multifuncional Discalculia Educação especial Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica |
title_full |
Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica |
title_fullStr |
Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica |
title_full_unstemmed |
Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica |
title_sort |
Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica |
author |
Ferreira, Ana Paula Cunha de Barros |
author_facet |
Ferreira, Ana Paula Cunha de Barros |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Barros, Jeanne Denise Bezerra de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0953569441621340 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Concordido, Cláudia Ferreira Reis |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1627234282126631 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mattos, Francisco Roberto Pinto |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8464545232413599 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Leal, Marisa Beatriz Bezerra |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6151093519229838 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8830973832572023 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Ana Paula Cunha de Barros |
contributor_str_mv |
Barros, Jeanne Denise Bezerra de Concordido, Cláudia Ferreira Reis Mattos, Francisco Roberto Pinto Leal, Marisa Beatriz Bezerra |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Dyscalculia Learning Special education resource room |
topic |
Dyscalculia Learning Special education resource room Discalculia Aprendizagem Sala de recursos multifuncional Discalculia Educação especial Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discalculia Aprendizagem Sala de recursos multifuncional Discalculia Educação especial Matemática |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work is a documented essay about dyscalculia and learning, and its main focus is the analysis of assessment and evaluation tools applied to a 19 year old student in a Special Education Resource Room (SRM) located in the Duque de Caxias Municipality. The evaluation was carried out to verify whether intervention by the SRM team aided the teaching process and the learning outcomes of the basics mathematics curriculum. As such this paper reports on activities concerning everyday situations of addition and subtraction which purpot to establish links between mathematics content and everyday life which are relevant to the student, allowing her to reflect and comprehend her own reality |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-10-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-05-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:23:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FERREIRA, Ana Paula Cunha de Barros. Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica. 2015. 65 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4891 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Ana Paula Cunha de Barros. Estudo em discalculia: avaliando uma aluna discalcúlica. 2015. 65 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4891 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4891/1/Ana+Paula_PROFMAT_2015.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f7302d9cf82ffc5a24d47ad3235cead7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728614960398336 |