Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8905
Resumo: The digitalization of media and the influence of technology lead to the difusion of a new type of cinema, a complex set of changes related to specific logics of economics and to specific processes of cognition. In this context, in the new organization of cinema, it is possible to behold the process of filmic narrative changing into new formats and new audiovisual content. In order to investigate the phenomenon of the poly-dimensionality of the concept of narrative in the contemporary cinema, the present thesis performs a qualitative analysis of significative examples of the commercial cinema, taking into consideration the concepts of nonlinearity, transnationalization and transmedia. It also highlights the aspects of narrative multiplicity and poly-dimensionality in experimental cinema and installation art. In order to exemplify the research object, the thesis analyzes the movie Slumdog Millionaire (2008), in which concerns transnationalization and nonlinearity; both the movies Watchmen (2008) and Batman (The Dark Knight, 2008), as transmedia franchises; besides approaching the multiplicity of the experimental cinema piece What we will and some installation art pieces. The criterion for the selection of the movies was their good results in theaters for their respective categories in the last two years, according to the websites Filme B and The Internet Movie Database.
id UERJ_60bf3342bf88f7ff8609bf1e8d0cac06
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8905
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins dehttp://lattes.cnpq.br/1150082707390234Gonçalves, Fernando do Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/4102167348100115Alvarenga, Nilson Assunçãohttp://lattes.cnpq.br/4188323551381417http://lattes.cnpq.br/9926598636280665Rodrigues, Raquel Timponi Pereira2021-01-05T19:47:58Z2013-05-072009-09-10RODRIGUES, Raquel Timponi Pereira. Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia. 2009. 165 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8905The digitalization of media and the influence of technology lead to the difusion of a new type of cinema, a complex set of changes related to specific logics of economics and to specific processes of cognition. In this context, in the new organization of cinema, it is possible to behold the process of filmic narrative changing into new formats and new audiovisual content. In order to investigate the phenomenon of the poly-dimensionality of the concept of narrative in the contemporary cinema, the present thesis performs a qualitative analysis of significative examples of the commercial cinema, taking into consideration the concepts of nonlinearity, transnationalization and transmedia. It also highlights the aspects of narrative multiplicity and poly-dimensionality in experimental cinema and installation art. In order to exemplify the research object, the thesis analyzes the movie Slumdog Millionaire (2008), in which concerns transnationalization and nonlinearity; both the movies Watchmen (2008) and Batman (The Dark Knight, 2008), as transmedia franchises; besides approaching the multiplicity of the experimental cinema piece What we will and some installation art pieces. The criterion for the selection of the movies was their good results in theaters for their respective categories in the last two years, according to the websites Filme B and The Internet Movie Database.A digitalização das mídias e a influência da tecnologia ocasionaram a difusão de um novo modelo de cinema, conjunto complexo de mudanças pautadas na lógica econômica e em um processo de cognição específico. Nesse contexto, na nova disposição do cinema, observa-se uma transformação no processo narrativo fílmico para além de novos formatos e conteúdos audiovisuais. Para investigar o fenômeno da polidimensionalidade do conceito da narrativa no cinema contemporâneo, a presente dissertação realiza uma análise qualitativa de exemplos significativos do cinema comercial, considerando a não-linearidade, a transnacionalização, a transmídia, além de destacar a vertente da multiplicidade narrativa, da polidimensionalidade, no cinema experimental e nas instalações artísticas. Como recorte do objeto de pesquisa, optou-se pela análise do filme Slumdog Millionaire (2008), nos itens transnacionalização e não-linearidade; dos filmes Watchmen (2009) e Batman (The Dark Knight, 2008), como franquias de transmídia; além da multiplicidade do cinema experimental What we will e instalações. O critério de seleção dos filmes foi o destaque que obtiveram nas respectivas categorias nos últimos dois anos, nas grandes bilheterias do cinema comercial pelos sites Filme B e The Internet Movie DatabaseSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:47:58Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Raquel Timponi.pdf: 2306410 bytes, checksum: 761159f887b24fd5ffa99ca40ddc4bfc (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:47:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Raquel Timponi.pdf: 2306410 bytes, checksum: 761159f887b24fd5ffa99ca40ddc4bfc (MD5) Previous issue date: 2009-09-10application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialNarrative poly-dimensionalityContemporary filmic narrativeNonlinearityTransnationalizationTransmediaExperimental cinemaInstallation artPolidimensionalidade narrativaNarrativa fílmica contemporâneaNão-linearidadeTransnacionalizaçãoTransmídiaCinema experimentalInstalação artísticaCinema Séc.XXLinguagem cinematográficaAnálise do discurso narrativoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOPolidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídiaPoly-dimensionality of the contemporary narrative cinema: nonlinearity, transnacionalization, transmediainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Raquel Timponi.pdfapplication/pdf2306410http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8905/1/Dissert_Raquel+Timponi.pdf761159f887b24fd5ffa99ca40ddc4bfcMD511/89052024-02-26 16:49:14.862oai:www.bdtd.uerj.br:1/8905Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Poly-dimensionality of the contemporary narrative cinema: nonlinearity, transnacionalization, transmedia
title Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia
spellingShingle Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia
Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
Narrative poly-dimensionality
Contemporary filmic narrative
Nonlinearity
Transnationalization
Transmedia
Experimental cinema
Installation art
Polidimensionalidade narrativa
Narrativa fílmica contemporânea
Não-linearidade
Transnacionalização
Transmídia
Cinema experimental
Instalação artística
Cinema Séc.XX
Linguagem cinematográfica
Análise do discurso narrativo
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia
title_full Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia
title_fullStr Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia
title_full_unstemmed Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia
title_sort Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia
author Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
author_facet Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1150082707390234
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Gonçalves, Fernando do Nascimento
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4102167348100115
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Alvarenga, Nilson Assunção
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4188323551381417
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9926598636280665
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
contributor_str_mv Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins de
Gonçalves, Fernando do Nascimento
Alvarenga, Nilson Assunção
dc.subject.eng.fl_str_mv Narrative poly-dimensionality
Contemporary filmic narrative
Nonlinearity
Transnationalization
Transmedia
Experimental cinema
Installation art
topic Narrative poly-dimensionality
Contemporary filmic narrative
Nonlinearity
Transnationalization
Transmedia
Experimental cinema
Installation art
Polidimensionalidade narrativa
Narrativa fílmica contemporânea
Não-linearidade
Transnacionalização
Transmídia
Cinema experimental
Instalação artística
Cinema Séc.XX
Linguagem cinematográfica
Análise do discurso narrativo
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Polidimensionalidade narrativa
Narrativa fílmica contemporânea
Não-linearidade
Transnacionalização
Transmídia
Cinema experimental
Instalação artística
Cinema Séc.XX
Linguagem cinematográfica
Análise do discurso narrativo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description The digitalization of media and the influence of technology lead to the difusion of a new type of cinema, a complex set of changes related to specific logics of economics and to specific processes of cognition. In this context, in the new organization of cinema, it is possible to behold the process of filmic narrative changing into new formats and new audiovisual content. In order to investigate the phenomenon of the poly-dimensionality of the concept of narrative in the contemporary cinema, the present thesis performs a qualitative analysis of significative examples of the commercial cinema, taking into consideration the concepts of nonlinearity, transnationalization and transmedia. It also highlights the aspects of narrative multiplicity and poly-dimensionality in experimental cinema and installation art. In order to exemplify the research object, the thesis analyzes the movie Slumdog Millionaire (2008), in which concerns transnationalization and nonlinearity; both the movies Watchmen (2008) and Batman (The Dark Knight, 2008), as transmedia franchises; besides approaching the multiplicity of the experimental cinema piece What we will and some installation art pieces. The criterion for the selection of the movies was their good results in theaters for their respective categories in the last two years, according to the websites Filme B and The Internet Movie Database.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-09-10
dc.date.available.fl_str_mv 2013-05-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:47:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RODRIGUES, Raquel Timponi Pereira. Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia. 2009. 165 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8905
identifier_str_mv RODRIGUES, Raquel Timponi Pereira. Polidimensionalidade da narrativa fílmica contemporânea: não-linearidade, transnacionalização e transmídia. 2009. 165 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8905
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8905/1/Dissert_Raquel+Timponi.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 761159f887b24fd5ffa99ca40ddc4bfc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728639790678016