A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Samuel Barreto dos
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10055
Resumo: This study aims to analyze the meanings of curriculum articulated in speeches in defense of dance as a curricular component of Basic Education. This is a documentary analysis of the annals of the National Scientific Meeting of researchers in Dance (ANDA) and the meeting of Research Groups in Dance (ENGRUPEdança) to verificate under what conceptions of curriculum if raise such defenses. The research brings, in its first part, a ransom of curricular theorizations, without dwelling in theorizations of history. Uses as examining the concept of curriculum as enunciation, to discuss how the body produces curriculum through the performativity of movement. Raises the questioning about the dangers of disciplinarization of dance as a artistic language that could lose many of their properties and compromising your potential of decolonization of bodies. In the third and last chapter, is made a description of the arguments raised in the annals of ENGRUPEdança and ANDA, in defense for the implementation of dance as a discipline in the curriculum of basic education. This chapter discusses too the knowledge constructed in raising these discourses, reflecting about these discussions from other theoretical frameworks that enable other reflections. Finally, it analyzes the defense of dance as a knowledge inserted in the arguments of disciplinarização dance, alerting to the possibilities of adjustment and standardization of the content of dance, if recognized as a knowledge disciplinary and schooling.
id UERJ_6f5f769005c554391b08a00b91398d2e
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10055
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Pereira, Talita Vidalhttp://lattes.cnpq.br/0712774444037943Souza, Flávia Faissal dehttp://lattes.cnpq.br/6545543173378090Oliveira, Thiago Ranniery dehttp://lattes.cnpq.br/5073249089832251http://lattes.cnpq.br/7704960597999874Santos, Samuel Barreto dos2021-01-05T21:35:53Z2019-02-282018-12-06SANTOS, Samuel Barreto dos. A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica. 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10055This study aims to analyze the meanings of curriculum articulated in speeches in defense of dance as a curricular component of Basic Education. This is a documentary analysis of the annals of the National Scientific Meeting of researchers in Dance (ANDA) and the meeting of Research Groups in Dance (ENGRUPEdança) to verificate under what conceptions of curriculum if raise such defenses. The research brings, in its first part, a ransom of curricular theorizations, without dwelling in theorizations of history. Uses as examining the concept of curriculum as enunciation, to discuss how the body produces curriculum through the performativity of movement. Raises the questioning about the dangers of disciplinarization of dance as a artistic language that could lose many of their properties and compromising your potential of decolonization of bodies. In the third and last chapter, is made a description of the arguments raised in the annals of ENGRUPEdança and ANDA, in defense for the implementation of dance as a discipline in the curriculum of basic education. This chapter discusses too the knowledge constructed in raising these discourses, reflecting about these discussions from other theoretical frameworks that enable other reflections. Finally, it analyzes the defense of dance as a knowledge inserted in the arguments of disciplinarização dance, alerting to the possibilities of adjustment and standardization of the content of dance, if recognized as a knowledge disciplinary and schooling.Esse estudo tem como objetivo analisar os sentidos de currículo articulados nos discursos em defesa da dança como componente curricular da Educação Básica. Para tal, realiza-se uma análise documental dos anais do Encontro Científico Nacional de Pesquisadores em Dança (ANDA) e do Encontro de Grupos de Pesquisa em Dança (ENGRUPEdança) para verificar sob quais concepções de currículo se erguem tais defesas. A pesquisa traz, na sua primeira parte, um breve resgate das teorizações curriculares, com ênfase nos aportes pós-estruturalistas. Analisa-se o conceito de currículo como enunciação, para discutir como o corpo produz currículo através da performatividade do movimento. Levanta-se a problematização sobre os perigos de se disciplinarizar a dança, podendo essa linguagem artística perder muitas de suas propriedades e comprometer o seu potencial de descolonização dos corpos. No terceiro e ultimo capítulo, é realizada, de início, uma descrição dos argumentos levantados nos anais do ENGRUPEdança e do ANDA, na defesa pela implementação da dança como disciplina do currículo da educação básica. Ainda nesse capítulo, problematiza-se os conhecimentos construídos no erguer desses discursos, refletindo nessas discussões a partir de outros aportes teóricos que possibilitam outras reflexões. Por fim, problematiza-se a defesa da dança como conhecimento inserida nas argumentações para a disciplinarização da dança, alertando-se para as possibilidades de regulação e normatização dos conteúdos da dança, se reconhecida como um conhecimento disciplinarizado e escolarizado.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:35:53Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Samuel Barreto dos Santos.pdf: 472007 bytes, checksum: 702a57b1ec566884fc8e54667ec8c589 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:35:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Samuel Barreto dos Santos.pdf: 472007 bytes, checksum: 702a57b1ec566884fc8e54667ec8c589 (MD5) Previous issue date: 2018-12-06application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseCurriculumDance TeachingKnowledgeDisciplinarizaçãoPost-structuralismDança na educaçãoCurrículoComponente CurricularConhecimentoDisciplinarizaçãoPós-estruturalismoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação BásicaThe Law 13.278/16 and the production process of curriculum for the dance in basic educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Samuel Barreto dos Santos.pdfapplication/pdf472007http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10055/1/Dissertacao+Samuel+Barreto+dos+Santos.pdf702a57b1ec566884fc8e54667ec8c589MD511/100552024-02-27 13:04:47.201oai:www.bdtd.uerj.br:1/10055Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Law 13.278/16 and the production process of curriculum for the dance in basic education
title A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica
spellingShingle A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica
Santos, Samuel Barreto dos
Curriculum
Dance Teaching
Knowledge
Disciplinarização
Post-structuralism
Dança na educação
Currículo
Componente Curricular
Conhecimento
Disciplinarização
Pós-estruturalismo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica
title_full A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica
title_fullStr A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica
title_full_unstemmed A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica
title_sort A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica
author Santos, Samuel Barreto dos
author_facet Santos, Samuel Barreto dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Talita Vidal
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0712774444037943
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Souza, Flávia Faissal de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6545543173378090
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Oliveira, Thiago Ranniery de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5073249089832251
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7704960597999874
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Samuel Barreto dos
contributor_str_mv Pereira, Talita Vidal
Souza, Flávia Faissal de
Oliveira, Thiago Ranniery de
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Dance Teaching
Knowledge
Disciplinarização
Post-structuralism
topic Curriculum
Dance Teaching
Knowledge
Disciplinarização
Post-structuralism
Dança na educação
Currículo
Componente Curricular
Conhecimento
Disciplinarização
Pós-estruturalismo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Dança na educação
Currículo
Componente Curricular
Conhecimento
Disciplinarização
Pós-estruturalismo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study aims to analyze the meanings of curriculum articulated in speeches in defense of dance as a curricular component of Basic Education. This is a documentary analysis of the annals of the National Scientific Meeting of researchers in Dance (ANDA) and the meeting of Research Groups in Dance (ENGRUPEdança) to verificate under what conceptions of curriculum if raise such defenses. The research brings, in its first part, a ransom of curricular theorizations, without dwelling in theorizations of history. Uses as examining the concept of curriculum as enunciation, to discuss how the body produces curriculum through the performativity of movement. Raises the questioning about the dangers of disciplinarization of dance as a artistic language that could lose many of their properties and compromising your potential of decolonization of bodies. In the third and last chapter, is made a description of the arguments raised in the annals of ENGRUPEdança and ANDA, in defense for the implementation of dance as a discipline in the curriculum of basic education. This chapter discusses too the knowledge constructed in raising these discourses, reflecting about these discussions from other theoretical frameworks that enable other reflections. Finally, it analyzes the defense of dance as a knowledge inserted in the arguments of disciplinarização dance, alerting to the possibilities of adjustment and standardization of the content of dance, if recognized as a knowledge disciplinary and schooling.
publishDate 2018
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-12-06
dc.date.available.fl_str_mv 2019-02-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:35:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SANTOS, Samuel Barreto dos. A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica. 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10055
identifier_str_mv SANTOS, Samuel Barreto dos. A Lei 13.278/16 e o processo de produção curricular para a dança na Educação Básica. 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2018.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10055
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10055/1/Dissertacao+Samuel+Barreto+dos+Santos.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 702a57b1ec566884fc8e54667ec8c589
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728647838498816