Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4824 |
Resumo: | The present work aims to adress a mode with more means to the students concepts of Combinatorial Analysis through the methodology of Resolution Problems. It is presented the analysis of a set of contextualized activities developed in classes of 8th and 9th grade in a municipal elementary school from Rio de Janeiro, together with the classes progression during the teaching of this specific content in 2017. |
id |
UERJ_7168f3b59e15e15cf05e918688c598f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4824 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Barbosa, Augusto Cesar de Castrohttp://lattes.cnpq.br/1734587740129156Concordido, Cláudia Ferreira Reishttp://lattes.cnpq.br/1627234282126631Guedes, Aline de Limahttp://lattes.cnpq.br/4432795912918439Freitas, Maria Aguieiras Alvarez dehttp://lattes.cnpq.br/5074530449220399http://lattes.cnpq.br/5671640635110490Nascimento, Roberto Alfredo2020-11-08T17:22:23Z2019-01-042018-02-05NASCIMENTO, Roberto Alfredo. Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas. 2018. 102 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4824The present work aims to adress a mode with more means to the students concepts of Combinatorial Analysis through the methodology of Resolution Problems. It is presented the analysis of a set of contextualized activities developed in classes of 8th and 9th grade in a municipal elementary school from Rio de Janeiro, together with the classes progression during the teaching of this specific content in 2017.O presente trabalho visa abordar de um modo mais significativo para os alunos conceitos de Análise Combinatória através da metodologia de Resolução de Problemas. Apresentamos a análise de um conjunto de atividades contextualizadas desenvolvidas em turmas de 8º e 9º anos do Ensino Fundamental de uma escola da rede municipal de ensino da cidade do Rio de Janeiro, juntamente com o encaminhamento das aulas durante o ensino desse conteúdo no ano de 2017.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:22:23Z No. of bitstreams: 1 Tese_RobertoAlfredoNascimento.pdf: 2843669 bytes, checksum: 2f36fc8acb1899fce5b0ca07dcb5a4a0 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:22:23Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_RobertoAlfredoNascimento.pdf: 2843669 bytes, checksum: 2f36fc8acb1899fce5b0ca07dcb5a4a0 (MD5) Previous issue date: 2018-02-05Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaResolution ProblemsCombinatorial AnalysisElementary SchoolResolução de problemasAnálise CombinatóriaEnsino FundamentalCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAnálise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de ProblemasThe present work aims to adress a mode with more means to the students concepts of Combinatorial Analysis through the methodology of Resolution Problems. It is presented the analysis of a set of contextualized activities developed in classes of 8th and 9th grade in a municipal elementary school from Rio de Janeiro, together with the classes progression during the teaching of this specific content in 2017.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_RobertoAlfredoNascimento.pdfapplication/pdf2843669http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4824/1/Tese_RobertoAlfredoNascimento.pdf2f36fc8acb1899fce5b0ca07dcb5a4a0MD511/48242024-02-27 15:41:09.616oai:www.bdtd.uerj.br:1/4824Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The present work aims to adress a mode with more means to the students concepts of Combinatorial Analysis through the methodology of Resolution Problems. It is presented the analysis of a set of contextualized activities developed in classes of 8th and 9th grade in a municipal elementary school from Rio de Janeiro, together with the classes progression during the teaching of this specific content in 2017. |
title |
Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas |
spellingShingle |
Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas Nascimento, Roberto Alfredo Resolution Problems Combinatorial Analysis Elementary School Resolução de problemas Análise Combinatória Ensino Fundamental CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas |
title_full |
Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas |
title_fullStr |
Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas |
title_full_unstemmed |
Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas |
title_sort |
Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas |
author |
Nascimento, Roberto Alfredo |
author_facet |
Nascimento, Roberto Alfredo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Barbosa, Augusto Cesar de Castro |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1734587740129156 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Concordido, Cláudia Ferreira Reis |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1627234282126631 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Guedes, Aline de Lima |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4432795912918439 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Freitas, Maria Aguieiras Alvarez de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5074530449220399 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5671640635110490 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Roberto Alfredo |
contributor_str_mv |
Barbosa, Augusto Cesar de Castro Concordido, Cláudia Ferreira Reis Guedes, Aline de Lima Freitas, Maria Aguieiras Alvarez de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Resolution Problems Combinatorial Analysis Elementary School |
topic |
Resolution Problems Combinatorial Analysis Elementary School Resolução de problemas Análise Combinatória Ensino Fundamental CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de problemas Análise Combinatória Ensino Fundamental |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present work aims to adress a mode with more means to the students concepts of Combinatorial Analysis through the methodology of Resolution Problems. It is presented the analysis of a set of contextualized activities developed in classes of 8th and 9th grade in a municipal elementary school from Rio de Janeiro, together with the classes progression during the teaching of this specific content in 2017. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-02-05 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-01-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:22:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
NASCIMENTO, Roberto Alfredo. Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas. 2018. 102 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4824 |
identifier_str_mv |
NASCIMENTO, Roberto Alfredo. Análise Combinatória no Ensino Fundamental através da Resolução de Problemas. 2018. 102 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4824 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4824/1/Tese_RobertoAlfredoNascimento.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2f36fc8acb1899fce5b0ca07dcb5a4a0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728614425624576 |