A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hermann, Carla Guimarães
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7491
Resumo: The research investigates the adversity that is created through the rough and crude materiality of Hélio Oiticica s bólides series. The role played by the materiality becomes evident with the perception that such objects are invitations to what we call adverse participation . These are curious and manipulative objects, but at the same time, they propose the spectator to touch non-smooth and coarse substances and surfaces, such as pieces of badly painted plywood, wire mesh, shells and pigment. The discovery of these sensations opposed to the sensorial pleasure suggested not only that the materiality was the core of the adversity creation but also that the use of disposed objects from everyday was the way Oiticica found to structure his notion of adversity of life and of art. To understand how everyday objects could form adversity, we made the approximation between the adverse and the abject (KRAUSS, 2000) and employed the concept of the informe as the operational element of the work of art (YVE-ALAIN BOIS, 2000). The rough materiality was also seen as the creator of moment temporalities for the bólides and for those who wanted to manipulate them, and also as the organizer of the friction between these objects and the space and culture, being hold responsible for the debasement of the spectator
id UERJ_794a3ad1b24500a0e9b60fbcd3ee0c36
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/7491
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Siqueira, Vera Beatriz Cordeirohttp://lattes.cnpq.br/1894603811935769Conduru, Roberto Luís Torreshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782294E7Fernandes, Ronaldo Britohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761870P1http://lattes.cnpq.br/0586935052624797Hermann, Carla Guimarães2021-01-05T17:00:01Z2014-05-232010-03-29HERMANN, Carla Guimarães. A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7491The research investigates the adversity that is created through the rough and crude materiality of Hélio Oiticica s bólides series. The role played by the materiality becomes evident with the perception that such objects are invitations to what we call adverse participation . These are curious and manipulative objects, but at the same time, they propose the spectator to touch non-smooth and coarse substances and surfaces, such as pieces of badly painted plywood, wire mesh, shells and pigment. The discovery of these sensations opposed to the sensorial pleasure suggested not only that the materiality was the core of the adversity creation but also that the use of disposed objects from everyday was the way Oiticica found to structure his notion of adversity of life and of art. To understand how everyday objects could form adversity, we made the approximation between the adverse and the abject (KRAUSS, 2000) and employed the concept of the informe as the operational element of the work of art (YVE-ALAIN BOIS, 2000). The rough materiality was also seen as the creator of moment temporalities for the bólides and for those who wanted to manipulate them, and also as the organizer of the friction between these objects and the space and culture, being hold responsible for the debasement of the spectatorA pesquisa analisa a criação de adversidade através da materialidade crua e rústica utilizada nos Bólides de Hélio Oiticica. O papel da materialidade tornou-se evidente a partir da percepção de que os ditos objetos realizam um convite àquilo que chamamos de participação adversa . Ao mesmo tempo em que eram objetos capazes de despertar a curiosidade do espectador e incitá-lo à manipulação, o faziam através do toque de substâncias ásperas e pouco suaves, como por exemplo, pedaços de madeira mal pintada, telas de nylon, conchas e pigmento em pó. O despertar de sensações contrárias ao prazer sensorial sugeriu que não apenas a materialidade estaria no cerne da questão da criação de adversidade como um dos fios condutores da obra de Oiticica, como também que a captura de objetos descartados oriundos do cotidiano seria a maneira do artista estruturar a sua noção de adversidade (da vida e da arte). Para compreender o papel estrutural dos objetos despejados do dia-a-dia, realizamos a aproximação entre o adverso e o abjeto (KRAUSS, 2000), bem como o pensamento do informe como elemento operacional da obra (YVE-ALAIN BOIS, 2000). A materialidade rude foi vista ainda como criadora de uma temporalidade de instantes para os Bólides e aqueles que os manipulavam, como organizadora de fricção com o espaço e a cultura e ainda como elemento de rebaixamento da condição matérica e do espectadorSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T17:00:01Z No. of bitstreams: 1 Carla Guimaraes Hermann_dissertacao.pdf: 621721 bytes, checksum: 8e7329cc5c3b1ae3bf72248c0a65cf18 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T17:00:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Carla Guimaraes Hermann_dissertacao.pdf: 621721 bytes, checksum: 8e7329cc5c3b1ae3bf72248c0a65cf18 (MD5) Previous issue date: 2010-03-29Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesMaterialityAdverseOiticica, Hélio, 1937-1980. O ÉdenArte conceitual BrasilInstalações (Arte) BrasilArte interativa - BrasilAdversidade na arteArtes plásticas MateriaisBólidesMaterialidadeAdversoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICASA materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio OiticicaMateriality and adversity in Hélio Oiticica s Bólidesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALCarla Guimaraes Hermann_dissertacao.pdfapplication/pdf621721http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7491/1/Carla+Guimaraes+Hermann_dissertacao.pdf8e7329cc5c3b1ae3bf72248c0a65cf18MD511/74912024-02-26 16:04:34.847oai:www.bdtd.uerj.br:1/7491Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Materiality and adversity in Hélio Oiticica s Bólides
title A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica
spellingShingle A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica
Hermann, Carla Guimarães
Materiality
Adverse
Oiticica, Hélio, 1937-1980. O Éden
Arte conceitual Brasil
Instalações (Arte) Brasil
Arte interativa - Brasil
Adversidade na arte
Artes plásticas Materiais
Bólides
Materialidade
Adverso
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS
title_short A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica
title_full A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica
title_fullStr A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica
title_full_unstemmed A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica
title_sort A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica
author Hermann, Carla Guimarães
author_facet Hermann, Carla Guimarães
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Siqueira, Vera Beatriz Cordeiro
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1894603811935769
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Conduru, Roberto Luís Torres
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782294E7
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Fernandes, Ronaldo Brito
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761870P1
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0586935052624797
dc.contributor.author.fl_str_mv Hermann, Carla Guimarães
contributor_str_mv Siqueira, Vera Beatriz Cordeiro
Conduru, Roberto Luís Torres
Fernandes, Ronaldo Brito
dc.subject.eng.fl_str_mv Materiality
Adverse
topic Materiality
Adverse
Oiticica, Hélio, 1937-1980. O Éden
Arte conceitual Brasil
Instalações (Arte) Brasil
Arte interativa - Brasil
Adversidade na arte
Artes plásticas Materiais
Bólides
Materialidade
Adverso
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS
dc.subject.por.fl_str_mv Oiticica, Hélio, 1937-1980. O Éden
Arte conceitual Brasil
Instalações (Arte) Brasil
Arte interativa - Brasil
Adversidade na arte
Artes plásticas Materiais
Bólides
Materialidade
Adverso
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS
description The research investigates the adversity that is created through the rough and crude materiality of Hélio Oiticica s bólides series. The role played by the materiality becomes evident with the perception that such objects are invitations to what we call adverse participation . These are curious and manipulative objects, but at the same time, they propose the spectator to touch non-smooth and coarse substances and surfaces, such as pieces of badly painted plywood, wire mesh, shells and pigment. The discovery of these sensations opposed to the sensorial pleasure suggested not only that the materiality was the core of the adversity creation but also that the use of disposed objects from everyday was the way Oiticica found to structure his notion of adversity of life and of art. To understand how everyday objects could form adversity, we made the approximation between the adverse and the abject (KRAUSS, 2000) and employed the concept of the informe as the operational element of the work of art (YVE-ALAIN BOIS, 2000). The rough materiality was also seen as the creator of moment temporalities for the bólides and for those who wanted to manipulate them, and also as the organizer of the friction between these objects and the space and culture, being hold responsible for the debasement of the spectator
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-03-29
dc.date.available.fl_str_mv 2014-05-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T17:00:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv HERMANN, Carla Guimarães. A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7491
identifier_str_mv HERMANN, Carla Guimarães. A materialidade e o adverso nos Bólides de Hélio Oiticica. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Artes
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7491/1/Carla+Guimaraes+Hermann_dissertacao.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8e7329cc5c3b1ae3bf72248c0a65cf18
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728628892827648