A presença da tecnologia dentro e fora da escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10259 |
Resumo: | Nowadays, we notice more and more about how the presence of technology influences the lifestyle of many people. Daily, we execute tasks making use of digital technology and turn tasks, that in the past demanded more time and space, into practical ones. Even with such evidence, the school can be labeled as an enviroment that distances itself from technology because of it s own characteristics and disenvolves pedagogic actions based on a traditional educational manner which do not consider the social transformations and moves away from the pedagogic practice s technologies. Thus, the present work consists in the indentification of the reasons that deviate technology from the school even when the lifestyle of many persons outside the school grounds are organized based on technology. Through the on-site research that was made in a school of Parada Morabi, a neigborhood situated in the periphery of Duque de Caxias, we try to analyse these using Theodor Adorno s Negative Dialectic, that searches the racionalty of the object without nulifying the subject as such. |
id |
UERJ_7fc2e85e057dfe19c720564e22f6b646 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10259 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Sobreira, Henrique Garciahttp://lattes.cnpq.br/0829396401130024Fernandes, Adriana Hoffmannhttp://lattes.cnpq.br/9405356181134336Pischetola, Magdahttp://lattes.cnpq.br/7358825318770659http://lattes.cnpq.br/3034615253149574Rezende, Elaine Vidal2021-01-05T21:40:03Z2018-08-032015-08-31REZENDE, Elaine Vidal. A presença da tecnologia dentro e fora da escola. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10259Nowadays, we notice more and more about how the presence of technology influences the lifestyle of many people. Daily, we execute tasks making use of digital technology and turn tasks, that in the past demanded more time and space, into practical ones. Even with such evidence, the school can be labeled as an enviroment that distances itself from technology because of it s own characteristics and disenvolves pedagogic actions based on a traditional educational manner which do not consider the social transformations and moves away from the pedagogic practice s technologies. Thus, the present work consists in the indentification of the reasons that deviate technology from the school even when the lifestyle of many persons outside the school grounds are organized based on technology. Through the on-site research that was made in a school of Parada Morabi, a neigborhood situated in the periphery of Duque de Caxias, we try to analyse these using Theodor Adorno s Negative Dialectic, that searches the racionalty of the object without nulifying the subject as such.Cada vez mais percebemos como a presença da tecnologia exerce influência nos modos de vida das pessoas. Cotidianamente executamos tarefas através da tecnologia digital e tornamos práticas atividades que antes demandavam espaços e tempos maiores que os necessários atualmente. Mesmo diante dessas evidências a escola ainda pode ser percebida como um espaço que se distancia da tecnologia como própria de seu ambiente e desenvolve ações através de modelos educativos tradicionais que desconsideram as transformações sociais e afastam as tecnologias da prática pedagógica. Desse modo, o presente trabalho consiste na identificação dos motivos que afastam a tecnologia da escola mesmo quando os modos de vida das pessoas fora da escola estão organizados a partir da tecnologia. Através da pesquisa de campo que foi realizada em uma escola de Parada Morabi, bairro situado na periferia do município de Duque de Caxias, buscamos analisar esses a partir da Dialética Negativa de Theodor Adorno que busca a racionalidade do objeto sem que para isso o sujeito se anule como tal.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:40:03Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Elaine Vidal Rezende.pdf: 2836911 bytes, checksum: 768b6874adeea6f0911dcde605d94e9d (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:40:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Elaine Vidal Rezende.pdf: 2836911 bytes, checksum: 768b6874adeea6f0911dcde605d94e9d (MD5) Previous issue date: 2015-08-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseTechnologyEducationSubject and ObjectTecnologiaEducaçãoSujeito e ObjetoInformatica na educaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALA presença da tecnologia dentro e fora da escolaThe presenceoftechnology in and out ofschoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Elaine Vidal Rezende.pdfapplication/pdf2836911http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10259/1/Dissertacao+Elaine+Vidal+Rezende.pdf768b6874adeea6f0911dcde605d94e9dMD511/102592024-02-27 13:04:40.106oai:www.bdtd.uerj.br:1/10259Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A presença da tecnologia dentro e fora da escola |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The presenceoftechnology in and out ofschool |
title |
A presença da tecnologia dentro e fora da escola |
spellingShingle |
A presença da tecnologia dentro e fora da escola Rezende, Elaine Vidal Technology Education Subject and Object Tecnologia Educação Sujeito e Objeto Informatica na educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
A presença da tecnologia dentro e fora da escola |
title_full |
A presença da tecnologia dentro e fora da escola |
title_fullStr |
A presença da tecnologia dentro e fora da escola |
title_full_unstemmed |
A presença da tecnologia dentro e fora da escola |
title_sort |
A presença da tecnologia dentro e fora da escola |
author |
Rezende, Elaine Vidal |
author_facet |
Rezende, Elaine Vidal |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sobreira, Henrique Garcia |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0829396401130024 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Fernandes, Adriana Hoffmann |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9405356181134336 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Pischetola, Magda |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7358825318770659 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3034615253149574 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rezende, Elaine Vidal |
contributor_str_mv |
Sobreira, Henrique Garcia Fernandes, Adriana Hoffmann Pischetola, Magda |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Technology Education Subject and Object |
topic |
Technology Education Subject and Object Tecnologia Educação Sujeito e Objeto Informatica na educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia Educação Sujeito e Objeto Informatica na educação |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
Nowadays, we notice more and more about how the presence of technology influences the lifestyle of many people. Daily, we execute tasks making use of digital technology and turn tasks, that in the past demanded more time and space, into practical ones. Even with such evidence, the school can be labeled as an enviroment that distances itself from technology because of it s own characteristics and disenvolves pedagogic actions based on a traditional educational manner which do not consider the social transformations and moves away from the pedagogic practice s technologies. Thus, the present work consists in the indentification of the reasons that deviate technology from the school even when the lifestyle of many persons outside the school grounds are organized based on technology. Through the on-site research that was made in a school of Parada Morabi, a neigborhood situated in the periphery of Duque de Caxias, we try to analyse these using Theodor Adorno s Negative Dialectic, that searches the racionalty of the object without nulifying the subject as such. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-08-31 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-08-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:40:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
REZENDE, Elaine Vidal. A presença da tecnologia dentro e fora da escola. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10259 |
identifier_str_mv |
REZENDE, Elaine Vidal. A presença da tecnologia dentro e fora da escola. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2015. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10259/1/Dissertacao+Elaine+Vidal+Rezende.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
768b6874adeea6f0911dcde605d94e9d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728649217376256 |