De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10643 |
Resumo: | Recently digital information and communication technologies have been promoting changes in the way maps are produced, which can be a source of renewal in geographic education in times of cyberculture. In recent years, applications and websites geared toward online mapping became more a form of expression of digital culture. This dissertation consists of an investigation into the possible mediation of multimedia and collaborative cartography, constructed through the internet interfaces in the teaching and learning of geography. The collaborative digital maps are cartographic representations produced interactive, decentralized and networked. They allow the insertion of georeferenced collaborative hypermedia contents (texts, photos, videos) and constitute an alternative and potentially subversive form of cartographic production. The survey - conducted with ninth graders in a school of Itaboraí - took from the development of a mapping project in the area where students live. The results revealed that these cartographic practices can help overcome the current "malaise" in the relationship between youth and school culture, and to promote the construction of pedagogical practices committed to the formation of critical and engaged citizens. |
id |
UERJ_82216a2227da6335a952a235bb976066 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10643 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Oswald, Maria Luiza Magalhães Bastoshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763881P9Leite, Miriam Soareshttp://lattes.cnpq.br/1052055090612886Maio, Angélica Carvalho Dihttp://lattes.cnpq.br/1971003943598869http://lattes.cnpq.br/9718061926963812Mattos, Rafael Arosa de2021-01-05T21:55:18Z2014-12-122014-08-27MATTOS, Rafael Arosa de. De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10643Recently digital information and communication technologies have been promoting changes in the way maps are produced, which can be a source of renewal in geographic education in times of cyberculture. In recent years, applications and websites geared toward online mapping became more a form of expression of digital culture. This dissertation consists of an investigation into the possible mediation of multimedia and collaborative cartography, constructed through the internet interfaces in the teaching and learning of geography. The collaborative digital maps are cartographic representations produced interactive, decentralized and networked. They allow the insertion of georeferenced collaborative hypermedia contents (texts, photos, videos) and constitute an alternative and potentially subversive form of cartographic production. The survey - conducted with ninth graders in a school of Itaboraí - took from the development of a mapping project in the area where students live. The results revealed that these cartographic practices can help overcome the current "malaise" in the relationship between youth and school culture, and to promote the construction of pedagogical practices committed to the formation of critical and engaged citizens.Recentemente as tecnologias digitais de informação e comunicação vêm promovendo alterações na forma como os mapas são produzidos, o que pode ser uma fonte de renovação na educação geográfica em tempos de cibercultura. Nos últimos anos, aplicativos e sites voltados para o mapeamento on-line tornaram-se mais uma forma de expressão da cultura digital. Esta dissertação consiste em uma investigação acerca das possíveis mediações das cartografias multimídias e colaborativas, construídas através de interfaces da internet, em processos de ensino e aprendizagem de geografia. Os mapas colaborativos digitais são representações cartográficas produzidas de forma interativa, descentralizada e em rede. Eles permitem a inserção colaborativa de conteúdos hipermidiáticos (textos, fotos, vídeos) georreferenciados e constituem uma forma alternativa e potencialmente subversiva de produção cartográfica. A pesquisa realizada com alunos do nono ano de uma escola da Rede Municipal de Itaboraí se deu a partir do desenvolvimento de um projeto de mapeamento da região onde os alunos vivem. Os resultados revelaram que estas práticas cartográficas podem contribuir para a superação do atual mal-estar na relação entre jovens e a cultura escolar, bem como favorecer a construção de práticas pedagógicas comprometidas com a formação de cidadãos críticos e engajados.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:55:18Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Rafael Arosa de Mattos.pdf: 4790833 bytes, checksum: 2e34566c72453e5e56ef5efd27e9947c (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:55:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Rafael Arosa de Mattos.pdf: 4790833 bytes, checksum: 2e34566c72453e5e56ef5efd27e9947c (MD5) Previous issue date: 2014-08-27application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoCollaborative Digital MapsMobile DevicesYouthsCybercultureMultimedia CartographyMapas Colaborativos DigitaisDispositivos MóveisJuventudesCiberculturaCartografia MultimídiaComputadores e civilizaçãoTecnologia e juventudeMapas na educaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODe Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografiaFrom Mercator to Googlemaps: Collaboratives digital maps as used in teaching and learning geography.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Rafael Arosa de Mattos.pdfapplication/pdf4790833http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10643/1/Dissert_Rafael+Arosa+de+Mattos.pdf2e34566c72453e5e56ef5efd27e9947cMD511/106432024-02-27 12:43:40.777oai:www.bdtd.uerj.br:1/10643Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
From Mercator to Googlemaps: Collaboratives digital maps as used in teaching and learning geography. |
title |
De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia |
spellingShingle |
De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia Mattos, Rafael Arosa de Collaborative Digital Maps Mobile Devices Youths Cyberculture Multimedia Cartography Mapas Colaborativos Digitais Dispositivos Móveis Juventudes Cibercultura Cartografia Multimídia Computadores e civilização Tecnologia e juventude Mapas na educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia |
title_full |
De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia |
title_fullStr |
De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia |
title_full_unstemmed |
De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia |
title_sort |
De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia |
author |
Mattos, Rafael Arosa de |
author_facet |
Mattos, Rafael Arosa de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oswald, Maria Luiza Magalhães Bastos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763881P9 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Leite, Miriam Soares |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1052055090612886 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Maio, Angélica Carvalho Di |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1971003943598869 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9718061926963812 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mattos, Rafael Arosa de |
contributor_str_mv |
Oswald, Maria Luiza Magalhães Bastos Leite, Miriam Soares Maio, Angélica Carvalho Di |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Collaborative Digital Maps Mobile Devices Youths Cyberculture Multimedia Cartography |
topic |
Collaborative Digital Maps Mobile Devices Youths Cyberculture Multimedia Cartography Mapas Colaborativos Digitais Dispositivos Móveis Juventudes Cibercultura Cartografia Multimídia Computadores e civilização Tecnologia e juventude Mapas na educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mapas Colaborativos Digitais Dispositivos Móveis Juventudes Cibercultura Cartografia Multimídia Computadores e civilização Tecnologia e juventude Mapas na educação |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Recently digital information and communication technologies have been promoting changes in the way maps are produced, which can be a source of renewal in geographic education in times of cyberculture. In recent years, applications and websites geared toward online mapping became more a form of expression of digital culture. This dissertation consists of an investigation into the possible mediation of multimedia and collaborative cartography, constructed through the internet interfaces in the teaching and learning of geography. The collaborative digital maps are cartographic representations produced interactive, decentralized and networked. They allow the insertion of georeferenced collaborative hypermedia contents (texts, photos, videos) and constitute an alternative and potentially subversive form of cartographic production. The survey - conducted with ninth graders in a school of Itaboraí - took from the development of a mapping project in the area where students live. The results revealed that these cartographic practices can help overcome the current "malaise" in the relationship between youth and school culture, and to promote the construction of pedagogical practices committed to the formation of critical and engaged citizens. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-12-12 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-08-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:55:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MATTOS, Rafael Arosa de. De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10643 |
identifier_str_mv |
MATTOS, Rafael Arosa de. De Mercator ao Googlemaps: Mapas colaborativos digitais no ensino e aprendizagem de geografia. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10643/1/Dissert_Rafael+Arosa+de+Mattos.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2e34566c72453e5e56ef5efd27e9947c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728652367298560 |