Identidades de marginais nos romances O Matador e O Invasor de Patrícia Melo e Marçal Aquino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Alexandra Alves
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13939
Resumo: The advent of industrial modernity rearranged the Brazilian urban space, while the democratization of the means of transport allowed for greater emigration mobility as a result of the demand for low-cost labor, thus forcing workers to occupy neighborhoods with little or no planning or infrastructure. Such spatial occupations have been expanding and consequently have brought serious problems for the lack of effective actions of the State. Combining unemployment, deproletarianization, high crime rate, deprivation of education, sport and quality culture, family structures anchored in patriarchal-based ideologies, social and gender inequalities are exacerbated, and contemporary man is called upon to deal with the changes brought about by paradigm shifts, such as the loss of identity references. Thus, to give way to the proposal of the dissertation, a reading on the identity representations of the marginality within the urban space taken by the violence is developed. Seeking to reflect on the particularities that involve these issues in the fictional accounts O Matador de Patrícia Melo (1995) and O Invasor de Marçal de Aquino (2001) , has as its object of investigation the representations of marginal identities in the contemporaneity of São Paulo, Brazil, based on the following theoretical apparatus: Identidade e Diferença (2000), A Identidade Cultural na Pós Modernidade (2006) by Stuart Hall, Medo Líquido (2006), Identidade entrevista com Benedetto Vecchi (2005), Confiança e Medo na Cidade (2009) e Globalização: as consequências humanas (1999) by Zygmunt Bauman, As Estruturas Narrativas (2008) by Tzvetan Todorov, Literatura Brasileira do Contemporâneo (2012) by Regina Dalcastagnè, Os Condenados da Cidade (2001) by Löic Wacquant, O Cosmopolitismo do Pobre (2004) by Silviano Santiago and Heróis e vilões no romance brasileiro (1979) by Gilberto Freyre.
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Dissertação (Mestrado em Estudos linguísticos, Estudos literários) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13939The advent of industrial modernity rearranged the Brazilian urban space, while the democratization of the means of transport allowed for greater emigration mobility as a result of the demand for low-cost labor, thus forcing workers to occupy neighborhoods with little or no planning or infrastructure. Such spatial occupations have been expanding and consequently have brought serious problems for the lack of effective actions of the State. Combining unemployment, deproletarianization, high crime rate, deprivation of education, sport and quality culture, family structures anchored in patriarchal-based ideologies, social and gender inequalities are exacerbated, and contemporary man is called upon to deal with the changes brought about by paradigm shifts, such as the loss of identity references. Thus, to give way to the proposal of the dissertation, a reading on the identity representations of the marginality within the urban space taken by the violence is developed. Seeking to reflect on the particularities that involve these issues in the fictional accounts O Matador de Patrícia Melo (1995) and O Invasor de Marçal de Aquino (2001) , has as its object of investigation the representations of marginal identities in the contemporaneity of São Paulo, Brazil, based on the following theoretical apparatus: Identidade e Diferença (2000), A Identidade Cultural na Pós Modernidade (2006) by Stuart Hall, Medo Líquido (2006), Identidade entrevista com Benedetto Vecchi (2005), Confiança e Medo na Cidade (2009) e Globalização: as consequências humanas (1999) by Zygmunt Bauman, As Estruturas Narrativas (2008) by Tzvetan Todorov, Literatura Brasileira do Contemporâneo (2012) by Regina Dalcastagnè, Os Condenados da Cidade (2001) by Löic Wacquant, O Cosmopolitismo do Pobre (2004) by Silviano Santiago and Heróis e vilões no romance brasileiro (1979) by Gilberto Freyre.O advento da modernidade industrial reordenou o espaço urbano brasileiro, enquanto a democratização dos meios de transportes possibilitava maior mobilidade emigratória em decorrência da demanda de mão de obra de baixo custo, forçando assim os trabalhadores a ocuparem bairros com pouco ou nenhum ordenamento ou infraestrutura. Tais ocupações espaciais foram expandindo-se e como consequência trouxeram graves problemas pela falta de ações efetivas do Estado. Combinando desemprego, desproletarização, alta taxa de criminalidade, desprovimento de educação, esporte e cultura de qualidade, as estruturas familiares ancoradas em ideologias de base patriarcal, acirram-se as desigualdades sociais e as de gênero, e o homem contemporâneo é convocado a lidar com as mudanças acarretadas pelas mudanças de paradigma, como a perda de referências identitárias. Assim, para dar curso à proposta da dissertação, desenvolve-se uma leitura sobre as representações identitárias da marginalidade dentro do espaço urbano tomado pela violência. Buscando refletir sobre as particularidades que envolvem estas questões nos relatos ficcionais O Matador de Patrícia Melo (1995) e O Invasor de Marçal de Aquino (2001) , tem-se como objeto de investigação as representações de identidades de marginais na contemporaneidade da cidade de São Paulo, com base no seguinte aparato teórico: Identidade e Diferença (2000), A Identidade Cultural na Pós Modernidade (2006) de Stuart Hall, Medo Líquido (2006), Identidade entrevista com Benedetto Vecchi (2005), Confiança e Medo na Cidade (2009) e Globalização: as consequências humanas (1999) de Zygmunt Bauman, As Estruturas Narrativas (2008) de Tzvetan Todorov, Literatura Brasileira do Contemporâneo (2012) de Regina Dalcastagnè, Os Condenados da Cidade (2001) de Löic Wacquant, O Cosmopolitismo do Pobre (2004) de Silviano Santiago e Heróis e vilões no romance brasileiro (1979) de Gilberto Freire.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T14:54:00Z No. of bitstreams: 1 Alexandra Monteiro.pdf: 536878 bytes, checksum: 377359c24872d7d99c913568aba6cff4 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T14:54:00Z (GMT). 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