Na urgência da catástrofe: violência e capitalismo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9759 |
Resumo: | This master thesis discusses violence in capitalist societies. Violence means both the use of force and its abuse, legitimate coercion and illegitimate excess. Violence also cannot be reduced to explicit acts executed by people or by the state that disturbs or restore a peaceful and lawful context: it must include the violence produced by order itself, the silent and invisible violence against which explicit forms of violence are opposed. Marx was the great theorist of the objective violence of capitalism, which he attributed to capital relation and the commodity fetish. Capitalism is structured by a blind compulsion, a real abstraction which imposes itself unknowingly to the members of the community. But this unconscious economic violence must be related theoretically to the conscious subjective violence of the capitalist state, essential to guarantee capitalist order. These two kinds of violence have their own logic which includes the rule-excess ambiguity , but are always somehow articulated: the logic of capital and the logic of sovereignty. The contradictions objectively produced (created by the logic of capital) demand violent State action which must be arranged to the liberal principles they both need to exist. When the logic of capital turns itself in its excess which is its constitutive tendency so does the logic of sovereignty. This is the thread that must be followed to understand the contemporary decline of democracy in contemporary capitalist societies. |
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Violence also cannot be reduced to explicit acts executed by people or by the state that disturbs or restore a peaceful and lawful context: it must include the violence produced by order itself, the silent and invisible violence against which explicit forms of violence are opposed. Marx was the great theorist of the objective violence of capitalism, which he attributed to capital relation and the commodity fetish. Capitalism is structured by a blind compulsion, a real abstraction which imposes itself unknowingly to the members of the community. But this unconscious economic violence must be related theoretically to the conscious subjective violence of the capitalist state, essential to guarantee capitalist order. These two kinds of violence have their own logic which includes the rule-excess ambiguity , but are always somehow articulated: the logic of capital and the logic of sovereignty. The contradictions objectively produced (created by the logic of capital) demand violent State action which must be arranged to the liberal principles they both need to exist. When the logic of capital turns itself in its excess which is its constitutive tendency so does the logic of sovereignty. This is the thread that must be followed to understand the contemporary decline of democracy in contemporary capitalist societies.A dissertação pretende discutir a violência na sociedade capitalista. Violência envolve tanto o uso da força como seu abuso, coerção legítima e excesso ilegítimo. A violência também não pode ser reduzida aos atos explícitos executados pelas pessoas ou pelo Estado que perturbam ou restauram uma situação pacífica e regular: ela deve incluir também a violência produzida pela própria ordem, a violência silenciosa e invisível contra a qual as formas explícitas de violência são contrapostas. Marx foi o grande teórico da violência objetiva do capitalismo, que ele atribuiu à relação de capital e ao fetiche da mercadoria. O capitalismo é estruturado por uma compulsão cega, uma abstração real que se impõe inconscientemente aos membros da comunidade. Mas essa violência econômica inconsciente deve ser relacionada teoricamente à violência subjetiva consciente do Estado capitalista, essencial para garantir a ordem capitalista. Esses dois tipos de violência possuem lógicas próprias que incluem a ambiguidade regra-excesso , mas estão sempre de algum modo articuladas: a lógica do capital e a lógica da soberania. As contradições objetivamente produzidas (criadas pela lógica do capital) demandam ações violentas do Estado que devem ser harmonizadas com os princípios liberais que ambas precisam para existir. Quando a lógica do capital se converte em seu excesso que é sua tendência constitutiva também se converte a lógica da soberania. Esse é o caminho a ser seguido para compreender o declínio da democracia nas sociedades capitalistas contemporâneas.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:20:54Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao total Allan Hillani.pdf: 716610 bytes, checksum: 059a7736a675c87a4471633493f8fb7e (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:20:54Z (GMT). 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