A tradição feminina do Gótico: uma descrição de formas e temas nas literaturas brasileira e de língua inglesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Ana Paula Araujo dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: ana_ads@hotmail.com
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18273
Resumo: Since its genesis in the eighteenth-century England, Gothic fiction has been counting on considerable contributions from works by women. The relation between Gothic and literature by women has brought about a fictional tradition named “Female Gothic”, term coined by Ellen Moers (1976). In the literary works that compose this tradition, a perspective framed by women’s concerns has allowed to explore terrors and horrors originated from physical and psychological violence suffered by female characters. In this thesis I aim to offer a model of Female Gothic narratives through the description of the formal characteristics and the main themes explored by Gothic writers in their works. For that purpose, I shall base my studies on the theories on Gothic presented by David Punter (1996), Fred Botting (1996), Nick Groom (2012) and Júlio França (2017); and, more specifically, on the considerations about Female Gothic from Ellen Moers (1976), Sandra Gilbert and Susan Gubar (1979) and Anne Williams (1995). Through a comparative analysis between female literature in English and Brazilian literature I will also point out how this model was assimilated and developed by women writers in order to depict the hardships of being a woman in our society.
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The relation between Gothic and literature by women has brought about a fictional tradition named “Female Gothic”, term coined by Ellen Moers (1976). In the literary works that compose this tradition, a perspective framed by women’s concerns has allowed to explore terrors and horrors originated from physical and psychological violence suffered by female characters. In this thesis I aim to offer a model of Female Gothic narratives through the description of the formal characteristics and the main themes explored by Gothic writers in their works. For that purpose, I shall base my studies on the theories on Gothic presented by David Punter (1996), Fred Botting (1996), Nick Groom (2012) and Júlio França (2017); and, more specifically, on the considerations about Female Gothic from Ellen Moers (1976), Sandra Gilbert and Susan Gubar (1979) and Anne Williams (1995). Through a comparative analysis between female literature in English and Brazilian literature I will also point out how this model was assimilated and developed by women writers in order to depict the hardships of being a woman in our society.Desde a sua origem na Inglaterra do século XVIII, a ficção gótica contou com uma significativa contribuição de escritoras. Da relação entre o Gótico e a escrita feminina originou-se uma tradição ficcional que Ellen Moers (1976) nomeou de “Gótico feminino”. Nas obras que integram essa tradição, a adoção de uma perspectiva aliada aos interesses da mulher permitiu explorar os horrores e os terrores provenientes de violências físicas e psicológicas sofridas pelas personagens. O objetivo desta tese é oferecer um modelo de narrativa do Gótico feminino, por meio da descrição das características formais e dos principais tópoi explorados pelas escritoras góticas em suas obras. Para este fim, utilizei como base teórica os estudos sobre o Gótico empreendidos por David Punter (1996), Fred Botting (1996), Nick Groom (2012) e Júlio França (2017); e, mais especificamente, as considerações sobre o Gótico feminino de teóricas como Ellen Moers (1976), Sandra Gilbert e Susan Gubar (1979) e Anne Williams (1995). Por meio de uma análise comparativa entre a literatura de autoria feminina em língua inglesa e a literatura brasileira, busco ainda demonstrar como esse modelo foi assimilado e desenvolvido pelas escritoras que procuraram retratar a difícil condição da mulher em nossa sociedade.Submitted by Eliane CEH/B (liliprata2000@gmail.com) on 2022-08-24T17:16:53Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Ana Paula Araujo dos Santos - 2022 - Completa.pdf: 1466160 bytes, checksum: 9a052def4e9d484ea4d6fc4ef2ead200 (MD5)Made available in DSpace on 2022-08-24T17:16:53Z (GMT). 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