LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6690 |
Resumo: | The present study investigates participants positioning and agency in a Bilingual Soiree. The Soiree is a didactic / pedagogical proposal, developed by the Bilingual Education Course offered by the National Institute for the Education of the Deaf INES and aims to integrate deaf and hearing participants, in a playful manner, providing literacy practices that involve translations and adaptations of texts from Portuguese to the Brazilian Sign Language (LIBRAS). The objective is to provide to the deaf access to Brazilian literature and music, breaking barriers and prejudices by the mediation of the arts. From an interdisciplinary and ethnographic perspective, the study dialogues with Sociology, the Social Sciences, Speech Therapy, Education and Deaf Studies, locating itself in the area of Applied Linguistics. To do it, I departed from a group interview and analyzed it qualitative and interpretively. The units of analysis were positioning (DAVID and HARRÉ, 1999), agency (AHEARN, 2001) and identity constructions (HALL, 2006; CASTELLS, 1999) triggered by lexical cues. The analysis shows positionings, agency and identity constructions that have emerged during the interview and how they contribute to the construction of literacy (GEE 1990; KLEIMAN, 2005) by the participants of the Bilingual Soiree |
id |
UERJ_919b65ee346fa4c1c2f385b748d876d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6690 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Saliés, Tânia Mara Gastãohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B096835Pereira, Maria das Graças Diashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=S4613Ferreira, Carolina Magalhães de Pinhohttp://lattes.cnpq.br/6053148743401648Abreu, Maria Teresa Tedesco Vilardohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C886930http://lattes.cnpq.br/7248767525782183Moura, Daniele Barboza2021-01-05T15:11:41Z2014-06-112014-03-31MOURA, Daniele Barboza. LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6690The present study investigates participants positioning and agency in a Bilingual Soiree. The Soiree is a didactic / pedagogical proposal, developed by the Bilingual Education Course offered by the National Institute for the Education of the Deaf INES and aims to integrate deaf and hearing participants, in a playful manner, providing literacy practices that involve translations and adaptations of texts from Portuguese to the Brazilian Sign Language (LIBRAS). The objective is to provide to the deaf access to Brazilian literature and music, breaking barriers and prejudices by the mediation of the arts. From an interdisciplinary and ethnographic perspective, the study dialogues with Sociology, the Social Sciences, Speech Therapy, Education and Deaf Studies, locating itself in the area of Applied Linguistics. To do it, I departed from a group interview and analyzed it qualitative and interpretively. The units of analysis were positioning (DAVID and HARRÉ, 1999), agency (AHEARN, 2001) and identity constructions (HALL, 2006; CASTELLS, 1999) triggered by lexical cues. The analysis shows positionings, agency and identity constructions that have emerged during the interview and how they contribute to the construction of literacy (GEE 1990; KLEIMAN, 2005) by the participants of the Bilingual SoireeO presente estudo investiga os posicionamentos e a agência de participantes de um Sarau Bilíngue. O Sarau é uma proposta didática / pedagógica, desenvolvida no Curso Bilíngue de Pedagogia do Instituto Nacional de Educação de Surdos INES e visa integrar surdos e ouvintes, de forma lúdica, proporcionando práticas de letramento que envolvem dramatizações, traduções e adaptações de textos da língua portuguesa para LIBRAS, contribuindo para o acesso à literatura e à música, o rompimento de barreiras e a quebra de preconceitos mediada pela arte. O estudo tem caráter interdisciplinar e de cunho etnográfico, dialogando com os campos da Sociologia, Ciências Sociais, Fonoaudiologia, Educação, Surdez e localizando-se na área da Linguística Aplicada. É realizado a partir de uma entrevista de grupo, analisada qualitativa e interpretativamente. A análise é desenvolvida à luz dos conceitos de posicionamento (DAVID e HARRÉ,1999), agência (AHEARN, 2001) e construções identitárias (HALL, 2006; CASTELLS, 1999) sinalizados por pistas lexicais. A análise mostra os posicionamentos, agência e construções identitárias emergentes durante a entrevista e como contribuem para a construção do letramento (GEE, 1990; KLEIMAN, 2005) dos participantes a partir de sua participação em um Sarau BilíngueSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:11:41Z No. of bitstreams: 1 Daniele Barboza Moura_dissertacao.pdf: 2760716 bytes, checksum: b29b8ae3c94d1ee722905d0f2ad56ef0 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:11:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Daniele Barboza Moura_dissertacao.pdf: 2760716 bytes, checksum: b29b8ae3c94d1ee722905d0f2ad56ef0 (MD5) Previous issue date: 2014-03-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasLiteracyPositioningAgencyIdentityDeafnessLetramentoPosicionamentoAgênciaIdentidadeSurdezLIBRASLíngua portuguesa Estudo e ensinoLíngua brasileira de sinais Estudo e ensinoSurdos - EducaçãoArte e educaçãoLinguística aplicadaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICALIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau BilíngueLIBRAS and Portuguese in the literacy of deaf and hearing participants: the experience of a bilingual Soireeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDaniele Barboza Moura_dissertacao.pdfapplication/pdf2760716http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6690/1/Daniele+Barboza+Moura_dissertacao.pdfb29b8ae3c94d1ee722905d0f2ad56ef0MD511/66902024-02-27 16:16:33.022oai:www.bdtd.uerj.br:1/6690Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
LIBRAS and Portuguese in the literacy of deaf and hearing participants: the experience of a bilingual Soiree |
title |
LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue |
spellingShingle |
LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue Moura, Daniele Barboza Literacy Positioning Agency Identity Deafness Letramento Posicionamento Agência Identidade Surdez LIBRAS Língua portuguesa Estudo e ensino Língua brasileira de sinais Estudo e ensino Surdos - Educação Arte e educação Linguística aplicada CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue |
title_full |
LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue |
title_fullStr |
LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue |
title_full_unstemmed |
LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue |
title_sort |
LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue |
author |
Moura, Daniele Barboza |
author_facet |
Moura, Daniele Barboza |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Saliés, Tânia Mara Gastão |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B096835 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Pereira, Maria das Graças Dias |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=S4613 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ferreira, Carolina Magalhães de Pinho |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6053148743401648 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Abreu, Maria Teresa Tedesco Vilardo |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C886930 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7248767525782183 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Daniele Barboza |
contributor_str_mv |
Saliés, Tânia Mara Gastão Pereira, Maria das Graças Dias Ferreira, Carolina Magalhães de Pinho Abreu, Maria Teresa Tedesco Vilardo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Literacy Positioning Agency Identity Deafness |
topic |
Literacy Positioning Agency Identity Deafness Letramento Posicionamento Agência Identidade Surdez LIBRAS Língua portuguesa Estudo e ensino Língua brasileira de sinais Estudo e ensino Surdos - Educação Arte e educação Linguística aplicada CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Posicionamento Agência Identidade Surdez LIBRAS Língua portuguesa Estudo e ensino Língua brasileira de sinais Estudo e ensino Surdos - Educação Arte e educação Linguística aplicada |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
The present study investigates participants positioning and agency in a Bilingual Soiree. The Soiree is a didactic / pedagogical proposal, developed by the Bilingual Education Course offered by the National Institute for the Education of the Deaf INES and aims to integrate deaf and hearing participants, in a playful manner, providing literacy practices that involve translations and adaptations of texts from Portuguese to the Brazilian Sign Language (LIBRAS). The objective is to provide to the deaf access to Brazilian literature and music, breaking barriers and prejudices by the mediation of the arts. From an interdisciplinary and ethnographic perspective, the study dialogues with Sociology, the Social Sciences, Speech Therapy, Education and Deaf Studies, locating itself in the area of Applied Linguistics. To do it, I departed from a group interview and analyzed it qualitative and interpretively. The units of analysis were positioning (DAVID and HARRÉ, 1999), agency (AHEARN, 2001) and identity constructions (HALL, 2006; CASTELLS, 1999) triggered by lexical cues. The analysis shows positionings, agency and identity constructions that have emerged during the interview and how they contribute to the construction of literacy (GEE 1990; KLEIMAN, 2005) by the participants of the Bilingual Soiree |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-06-11 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T15:11:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MOURA, Daniele Barboza. LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6690 |
identifier_str_mv |
MOURA, Daniele Barboza. LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6690 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6690/1/Daniele+Barboza+Moura_dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b29b8ae3c94d1ee722905d0f2ad56ef0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728622502805504 |