LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Daniele Barboza
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6690
Resumo: The present study investigates participants positioning and agency in a Bilingual Soiree. The Soiree is a didactic / pedagogical proposal, developed by the Bilingual Education Course offered by the National Institute for the Education of the Deaf INES and aims to integrate deaf and hearing participants, in a playful manner, providing literacy practices that involve translations and adaptations of texts from Portuguese to the Brazilian Sign Language (LIBRAS). The objective is to provide to the deaf access to Brazilian literature and music, breaking barriers and prejudices by the mediation of the arts. From an interdisciplinary and ethnographic perspective, the study dialogues with Sociology, the Social Sciences, Speech Therapy, Education and Deaf Studies, locating itself in the area of Applied Linguistics. To do it, I departed from a group interview and analyzed it qualitative and interpretively. The units of analysis were positioning (DAVID and HARRÉ, 1999), agency (AHEARN, 2001) and identity constructions (HALL, 2006; CASTELLS, 1999) triggered by lexical cues. The analysis shows positionings, agency and identity constructions that have emerged during the interview and how they contribute to the construction of literacy (GEE 1990; KLEIMAN, 2005) by the participants of the Bilingual Soiree
id UERJ_919b65ee346fa4c1c2f385b748d876d1
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/6690
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Saliés, Tânia Mara Gastãohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B096835Pereira, Maria das Graças Diashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=S4613Ferreira, Carolina Magalhães de Pinhohttp://lattes.cnpq.br/6053148743401648Abreu, Maria Teresa Tedesco Vilardohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C886930http://lattes.cnpq.br/7248767525782183Moura, Daniele Barboza2021-01-05T15:11:41Z2014-06-112014-03-31MOURA, Daniele Barboza. LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6690The present study investigates participants positioning and agency in a Bilingual Soiree. The Soiree is a didactic / pedagogical proposal, developed by the Bilingual Education Course offered by the National Institute for the Education of the Deaf INES and aims to integrate deaf and hearing participants, in a playful manner, providing literacy practices that involve translations and adaptations of texts from Portuguese to the Brazilian Sign Language (LIBRAS). The objective is to provide to the deaf access to Brazilian literature and music, breaking barriers and prejudices by the mediation of the arts. From an interdisciplinary and ethnographic perspective, the study dialogues with Sociology, the Social Sciences, Speech Therapy, Education and Deaf Studies, locating itself in the area of Applied Linguistics. To do it, I departed from a group interview and analyzed it qualitative and interpretively. The units of analysis were positioning (DAVID and HARRÉ, 1999), agency (AHEARN, 2001) and identity constructions (HALL, 2006; CASTELLS, 1999) triggered by lexical cues. The analysis shows positionings, agency and identity constructions that have emerged during the interview and how they contribute to the construction of literacy (GEE 1990; KLEIMAN, 2005) by the participants of the Bilingual SoireeO presente estudo investiga os posicionamentos e a agência de participantes de um Sarau Bilíngue. O Sarau é uma proposta didática / pedagógica, desenvolvida no Curso Bilíngue de Pedagogia do Instituto Nacional de Educação de Surdos INES e visa integrar surdos e ouvintes, de forma lúdica, proporcionando práticas de letramento que envolvem dramatizações, traduções e adaptações de textos da língua portuguesa para LIBRAS, contribuindo para o acesso à literatura e à música, o rompimento de barreiras e a quebra de preconceitos mediada pela arte. O estudo tem caráter interdisciplinar e de cunho etnográfico, dialogando com os campos da Sociologia, Ciências Sociais, Fonoaudiologia, Educação, Surdez e localizando-se na área da Linguística Aplicada. É realizado a partir de uma entrevista de grupo, analisada qualitativa e interpretativamente. A análise é desenvolvida à luz dos conceitos de posicionamento (DAVID e HARRÉ,1999), agência (AHEARN, 2001) e construções identitárias (HALL, 2006; CASTELLS, 1999) sinalizados por pistas lexicais. A análise mostra os posicionamentos, agência e construções identitárias emergentes durante a entrevista e como contribuem para a construção do letramento (GEE, 1990; KLEIMAN, 2005) dos participantes a partir de sua participação em um Sarau BilíngueSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:11:41Z No. of bitstreams: 1 Daniele Barboza Moura_dissertacao.pdf: 2760716 bytes, checksum: b29b8ae3c94d1ee722905d0f2ad56ef0 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:11:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Daniele Barboza Moura_dissertacao.pdf: 2760716 bytes, checksum: b29b8ae3c94d1ee722905d0f2ad56ef0 (MD5) Previous issue date: 2014-03-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasLiteracyPositioningAgencyIdentityDeafnessLetramentoPosicionamentoAgênciaIdentidadeSurdezLIBRASLíngua portuguesa Estudo e ensinoLíngua brasileira de sinais Estudo e ensinoSurdos - EducaçãoArte e educaçãoLinguística aplicadaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICALIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau BilíngueLIBRAS and Portuguese in the literacy of deaf and hearing participants: the experience of a bilingual Soireeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDaniele Barboza Moura_dissertacao.pdfapplication/pdf2760716http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6690/1/Daniele+Barboza+Moura_dissertacao.pdfb29b8ae3c94d1ee722905d0f2ad56ef0MD511/66902024-02-27 16:16:33.022oai:www.bdtd.uerj.br:1/6690Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv LIBRAS and Portuguese in the literacy of deaf and hearing participants: the experience of a bilingual Soiree
title LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue
spellingShingle LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue
Moura, Daniele Barboza
Literacy
Positioning
Agency
Identity
Deafness
Letramento
Posicionamento
Agência
Identidade
Surdez
LIBRAS
Língua portuguesa Estudo e ensino
Língua brasileira de sinais Estudo e ensino
Surdos - Educação
Arte e educação
Linguística aplicada
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue
title_full LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue
title_fullStr LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue
title_full_unstemmed LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue
title_sort LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue
author Moura, Daniele Barboza
author_facet Moura, Daniele Barboza
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Saliés, Tânia Mara Gastão
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B096835
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Pereira, Maria das Graças Dias
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=S4613
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ferreira, Carolina Magalhães de Pinho
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6053148743401648
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Abreu, Maria Teresa Tedesco Vilardo
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C886930
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7248767525782183
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Daniele Barboza
contributor_str_mv Saliés, Tânia Mara Gastão
Pereira, Maria das Graças Dias
Ferreira, Carolina Magalhães de Pinho
Abreu, Maria Teresa Tedesco Vilardo
dc.subject.eng.fl_str_mv Literacy
Positioning
Agency
Identity
Deafness
topic Literacy
Positioning
Agency
Identity
Deafness
Letramento
Posicionamento
Agência
Identidade
Surdez
LIBRAS
Língua portuguesa Estudo e ensino
Língua brasileira de sinais Estudo e ensino
Surdos - Educação
Arte e educação
Linguística aplicada
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Posicionamento
Agência
Identidade
Surdez
LIBRAS
Língua portuguesa Estudo e ensino
Língua brasileira de sinais Estudo e ensino
Surdos - Educação
Arte e educação
Linguística aplicada
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The present study investigates participants positioning and agency in a Bilingual Soiree. The Soiree is a didactic / pedagogical proposal, developed by the Bilingual Education Course offered by the National Institute for the Education of the Deaf INES and aims to integrate deaf and hearing participants, in a playful manner, providing literacy practices that involve translations and adaptations of texts from Portuguese to the Brazilian Sign Language (LIBRAS). The objective is to provide to the deaf access to Brazilian literature and music, breaking barriers and prejudices by the mediation of the arts. From an interdisciplinary and ethnographic perspective, the study dialogues with Sociology, the Social Sciences, Speech Therapy, Education and Deaf Studies, locating itself in the area of Applied Linguistics. To do it, I departed from a group interview and analyzed it qualitative and interpretively. The units of analysis were positioning (DAVID and HARRÉ, 1999), agency (AHEARN, 2001) and identity constructions (HALL, 2006; CASTELLS, 1999) triggered by lexical cues. The analysis shows positionings, agency and identity constructions that have emerged during the interview and how they contribute to the construction of literacy (GEE 1990; KLEIMAN, 2005) by the participants of the Bilingual Soiree
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-06-11
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T15:11:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MOURA, Daniele Barboza. LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6690
identifier_str_mv MOURA, Daniele Barboza. LIBRAS e português no letramento de surdos e ouvintes: a experiência do Sarau Bilíngue. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6690
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6690/1/Daniele+Barboza+Moura_dissertacao.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv b29b8ae3c94d1ee722905d0f2ad56ef0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728622502805504