O problema da objetividade das ciências culturais em Heinrich Rickert e Max Weber.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Daniel Soares Rumbelsperger
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: danielsoaresrrodrigues@gmail.com
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/17503
Resumo: This dissertation’s main objective is to inspect the cultural sciences objectivity problem based on how Heinrinch Rickert and, mostly, Max Weber constructed and analysed it. Therefore, the paper initiates by demonstrating the degree of influence of the Rickert's philosophy of science on the epistemological and methodological reflection of Weber. Established how that philosophy determinates and enframe this reflection (formating its fundamental reference framework), the dissertation indicates to what extent Weber distanced himself from Rickert paradigm and, from its own vision about ocidental modernity (this vision being guided by a "diagnosis of the times" that the empirical notion of disenchantment of the world resumes and by a normativity that the responsibility aesthetics synthesizes), puts in original terms the problem of the objective validity of the cultural sciences, giving special highlight to the “empirical proof” and to the (methodological) category of ideal type, understood as necessary form of the historical-cultural scientific thought.
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Established how that philosophy determinates and enframe this reflection (formating its fundamental reference framework), the dissertation indicates to what extent Weber distanced himself from Rickert paradigm and, from its own vision about ocidental modernity (this vision being guided by a "diagnosis of the times" that the empirical notion of disenchantment of the world resumes and by a normativity that the responsibility aesthetics synthesizes), puts in original terms the problem of the objective validity of the cultural sciences, giving special highlight to the “empirical proof” and to the (methodological) category of ideal type, understood as necessary form of the historical-cultural scientific thought.Esta dissertação tem por objetivo principal examinar o problema da objetividade das ciências culturais tal como construído e analisado por Heinrich Rickert e, principalmente, Max Weber. Para isso, o trabalho inicia-se com a demonstração do grau de influência da filosofia da ciência de Rickert na reflexão epistemológica e metodológica de Weber. Demonstrado o quanto aquela filosofia determina e emoldura esta reflexão (formando seu quadro de referência fundamental), o trabalho indica em que medida Weber se distancia do paradigma rickertiano e, a partir de sua própria visão acerca da modernidade ocidental (visão esta pautada por um “diagnóstico dos tempos” que a noção empírica de desencantamento do mundo resume e por uma normatividade que a ética da responsabilidade sintetiza), coloca em termos originais o problema da validade objetiva das ciências culturais, dando especial destaque à “prova empírica” e à categoria (metodológica) de tipo ideal, entendida como forma necessária do pensamento científico histórico-cultural.Submitted by Natasha CCS/D IESP (natashaprioste@gmail.com) on 2022-04-06T16:08:50Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Daniel Soares Rumbelsperger Rodrigues - 2012 - Completa.pdf: 1173471 bytes, checksum: c4c4aa8636f0d4769e9e0cd2b48f35d2 (MD5)Made available in DSpace on 2022-04-06T16:08:50Z (GMT). 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