Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO).
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15402 |
Resumo: | Aventureiros is a program on education for citizenship developed at the former Cartola Cultural Center, currently Museum of Samba, involving children from Mangueira slums (Rio de Janeiro) through the adaptation of ECRO (Conceptual, Referential and Operative Scheme) created by Enrique Pichon-Rivière. It is a Participatory Action Research (PAR) that materializes concepts such as civil society (Walzer, 1998), new citizenship (Santos, 2010) and citizenship culture (Mockus, 2003) by means of experiential learning strategies, focusing on five intervention realms: personal vision of future, decisions-making, creativity, teamwork and discovery of the city. The ECRO, as the main instrument of this research, aimed at both changing some children s attitudes and behaviors and gathering data. The findings of the intervention were brought together within seven vectors indicating the qualitative analysis (territorial approach, informational consumption, future-vision references, group cooperation, cultural identity, construction of symbolic codes and the law as a referent of social regulation), taking into account complementary research tools such as the questionnaire and the free evocations technique, which pave the way for dealing with the central nucleus theory on social representations and its contributions |
id |
UERJ_9bca03a044a3cb0c2be58f0d4e567594 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/15402 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Andrade, Regina Gloria Nuneshttp://lattes.cnpq.br/7464026573034856Wolter, Rafael Moura Coelho Peclyhttp://lattes.cnpq.br/9193777929003611Soares, Raquel Paiva de Araujohttp://lattes.cnpq.br/1075305856036847http://lattes.cnpq.br/1965819583871724Vásquez, Georgie Alexánder Echeverri2021-01-07T18:42:38Z2017-06-142016-02-15VÁSQUEZ, Georgie Alexánder Echeverri. Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO).. 2016. 198 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15402Aventureiros is a program on education for citizenship developed at the former Cartola Cultural Center, currently Museum of Samba, involving children from Mangueira slums (Rio de Janeiro) through the adaptation of ECRO (Conceptual, Referential and Operative Scheme) created by Enrique Pichon-Rivière. It is a Participatory Action Research (PAR) that materializes concepts such as civil society (Walzer, 1998), new citizenship (Santos, 2010) and citizenship culture (Mockus, 2003) by means of experiential learning strategies, focusing on five intervention realms: personal vision of future, decisions-making, creativity, teamwork and discovery of the city. The ECRO, as the main instrument of this research, aimed at both changing some children s attitudes and behaviors and gathering data. The findings of the intervention were brought together within seven vectors indicating the qualitative analysis (territorial approach, informational consumption, future-vision references, group cooperation, cultural identity, construction of symbolic codes and the law as a referent of social regulation), taking into account complementary research tools such as the questionnaire and the free evocations technique, which pave the way for dealing with the central nucleus theory on social representations and its contributionsAventureiros é um programa de educação para a cidadania desenvolvido no Centro Cultural Cartola, hoje Museu do Samba, com crianças da favela da Mangueira (Rio de Janeiro) a partir da adaptação do ECRO (Esquema Conceitual, Referencial e Operativo) criado por Enrique Pichon-Rivière. Trata-se de uma pesquisa-ação participativa (PAP) que materializa os conceitos de sociedade civil participante (Walzer, 1998), nova cidadania (Santos, 2010) e cultura cidadã (Mockus, 2003) por meio de estratégias de educação experiencial voltadas para cinco âmbitos de intervenção pedagógica: visão de futuro dos sujeitos, tomada de decisões, criatividade, trabalho em equipe e descobrimento da cidade. O ECRO, quanto instrumento principal da pesquisa, visou tanto à mudança de atitudes e comportamentos das crianças quanto à coleta de dados. Os achados qualitativos da intervenção foram agrupados em sete vetores de análise (relação com o território, consumo de informação, referentes de futuro, cooperação grupal, identidade cultural, construção de códigos compartilhados e norma como referente de regulação) e contrastados com técnicas complementares de pesquisa como o questionário e a técnica de evocações livres, no intuito de enriquecer a argumentação à luz da teoria do núcleo central das representações sociaisSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:42:38Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Georgie Echeverri.pdf: 13633893 bytes, checksum: cc753c4d936faa012173d82a66fc45e1 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:42:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Georgie Echeverri.pdf: 13633893 bytes, checksum: cc753c4d936faa012173d82a66fc45e1 (MD5) Previous issue date: 2016-02-15Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Psicologia SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de PsicologiaParticipatory Action Research (PAR)CitizenshipECROCivil societyNew citizenshipCitizenship culture. Social representationsPesquisa-Ação Participativa (PAP)CidadaniaECROSociedade civilNova cidadaniaCultura cidadãRepresentações sociaisPsicologia SocialCidadania Rio de Janeiro (RJ)EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALAventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO).Aventureiros: Program on education for citizenship focused on Mangueira slum s children and based on the Conceptual, Referential and Operative Scheme (ECRO in Portuguese)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Georgie Echeverri.pdfapplication/pdf13633893http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15402/1/Dissert_Georgie+Echeverri.pdfcc753c4d936faa012173d82a66fc45e1MD511/154022024-02-27 15:55:23.325oai:www.bdtd.uerj.br:1/15402Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:55:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO). |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Aventureiros: Program on education for citizenship focused on Mangueira slum s children and based on the Conceptual, Referential and Operative Scheme (ECRO in Portuguese) |
title |
Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO). |
spellingShingle |
Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO). Vásquez, Georgie Alexánder Echeverri Participatory Action Research (PAR) Citizenship ECRO Civil society New citizenship Citizenship culture. Social representations Pesquisa-Ação Participativa (PAP) Cidadania ECRO Sociedade civil Nova cidadania Cultura cidadã Representações sociais Psicologia Social Cidadania Rio de Janeiro (RJ) Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
title_short |
Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO). |
title_full |
Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO). |
title_fullStr |
Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO). |
title_full_unstemmed |
Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO). |
title_sort |
Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO). |
author |
Vásquez, Georgie Alexánder Echeverri |
author_facet |
Vásquez, Georgie Alexánder Echeverri |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Andrade, Regina Gloria Nunes |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7464026573034856 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Wolter, Rafael Moura Coelho Pecly |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9193777929003611 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Soares, Raquel Paiva de Araujo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1075305856036847 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1965819583871724 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vásquez, Georgie Alexánder Echeverri |
contributor_str_mv |
Andrade, Regina Gloria Nunes Wolter, Rafael Moura Coelho Pecly Soares, Raquel Paiva de Araujo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Participatory Action Research (PAR) Citizenship ECRO Civil society New citizenship Citizenship culture. Social representations |
topic |
Participatory Action Research (PAR) Citizenship ECRO Civil society New citizenship Citizenship culture. Social representations Pesquisa-Ação Participativa (PAP) Cidadania ECRO Sociedade civil Nova cidadania Cultura cidadã Representações sociais Psicologia Social Cidadania Rio de Janeiro (RJ) Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pesquisa-Ação Participativa (PAP) Cidadania ECRO Sociedade civil Nova cidadania Cultura cidadã Representações sociais Psicologia Social Cidadania Rio de Janeiro (RJ) Educação |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
description |
Aventureiros is a program on education for citizenship developed at the former Cartola Cultural Center, currently Museum of Samba, involving children from Mangueira slums (Rio de Janeiro) through the adaptation of ECRO (Conceptual, Referential and Operative Scheme) created by Enrique Pichon-Rivière. It is a Participatory Action Research (PAR) that materializes concepts such as civil society (Walzer, 1998), new citizenship (Santos, 2010) and citizenship culture (Mockus, 2003) by means of experiential learning strategies, focusing on five intervention realms: personal vision of future, decisions-making, creativity, teamwork and discovery of the city. The ECRO, as the main instrument of this research, aimed at both changing some children s attitudes and behaviors and gathering data. The findings of the intervention were brought together within seven vectors indicating the qualitative analysis (territorial approach, informational consumption, future-vision references, group cooperation, cultural identity, construction of symbolic codes and the law as a referent of social regulation), taking into account complementary research tools such as the questionnaire and the free evocations technique, which pave the way for dealing with the central nucleus theory on social representations and its contributions |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-02-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-06-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:42:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VÁSQUEZ, Georgie Alexánder Echeverri. Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO).. 2016. 198 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15402 |
identifier_str_mv |
VÁSQUEZ, Georgie Alexánder Echeverri. Aventureiros: Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual, Referencial e Operativo (ECRO).. 2016. 198 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15402 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15402/1/Dissert_Georgie+Echeverri.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc753c4d936faa012173d82a66fc45e1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728688096477184 |