Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10076
Resumo: The 1980s witnessed a profusion of debates in search of a more democratic perspective of school, which mobilizes changes in the legislative scope, as well as in the formation and work of the Pedagogue. Considering that the Pedagogue is also inserted in the Pedagogical Orientation professional field, this study aims to: analyze the role of the Pedagogical Advisor in the academic production about democratic school management (summaries of scientific articles), as well as map the Brazilian academic production about democratic school management and its trends. For this, a bibliographic-documentary study was carried out. The results point to a reshaping of the profile of the Pedagogical Advisor due to the articulation of his work with the demands of democratic school management, the need to reconfigure the educational processes of the Pedagogue, and the logic of the organization of school work. Regarding the academic production on school management, it is evident: the presence of current themes such as violence and inclusion, the different ways of approaching the concept of school management / democratic school management, and also approaches focused on: teacher education, politics and educational policy, the issue of school as a democratic space, human relationship, curriculum.
id UERJ_9d12b0abe573bfd8eb7cffa8e2943909
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10076
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Ribeiro, Amelia Escotto do Amaralhttp://lattes.cnpq.br/7013520297747387Gonzalez, Wânia Regina Coutinhohttp://lattes.cnpq.br/7325750865780788Santos, Sonia Regina Mendes doshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1http://lattes.cnpq.br/5363782908768374Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco2021-01-05T21:36:19Z2019-11-222019-06-25AZEREDO, Luciana de Macêdo Francisco. Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10076The 1980s witnessed a profusion of debates in search of a more democratic perspective of school, which mobilizes changes in the legislative scope, as well as in the formation and work of the Pedagogue. Considering that the Pedagogue is also inserted in the Pedagogical Orientation professional field, this study aims to: analyze the role of the Pedagogical Advisor in the academic production about democratic school management (summaries of scientific articles), as well as map the Brazilian academic production about democratic school management and its trends. For this, a bibliographic-documentary study was carried out. The results point to a reshaping of the profile of the Pedagogical Advisor due to the articulation of his work with the demands of democratic school management, the need to reconfigure the educational processes of the Pedagogue, and the logic of the organization of school work. Regarding the academic production on school management, it is evident: the presence of current themes such as violence and inclusion, the different ways of approaching the concept of school management / democratic school management, and also approaches focused on: teacher education, politics and educational policy, the issue of school as a democratic space, human relationship, curriculum.A década de 1980 assiste a uma profusão de debates em busca de uma perspectiva mais democrática de escola, o que mobiliza mudanças em âmbito legislativo, assim como, na formação e no trabalho do Pedagogo. Considerando que o Pedagogo está inserido também no campo de atuação profissional da Orientação Pedagógica o presente estudo tem como objetivos: analisar o papel do Orientador Pedagógico na produção acadêmica sobre gestão escolar democrática (resumos de artigos científicos), bem como, mapear a produção acadêmica brasileira sobre gestão escolar democrática e suas tendências. Para isso, realizou-se um estudo de cunho bibliográfico-documental. Os resultados apontam um remodelamento do perfil do Orientador Pedagógico em função da articulação do seu trabalho com as demandas da gestão escolar democrática, a necessidade de reconfiguração dos processos formativos do Pedagogo, e, das lógicas de organização do trabalho escolar. No que se refere à produção acadêmica sobre gestão escolar evidencia-se: a presença de temas atuais como violência e inclusão, as diferentes maneiras de enfoques sobre o conceito de gestão escolar/gestão escolar democrática, e ainda abordagens voltadas para: a formação docente, política e política educacional, a questão da escola como espaço democrático, relação humana, currículo.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:36:19Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Luciana de Macedo Francisco Azeredo.pdf: 487404 bytes, checksum: 56a47a9d90167a4b5e09378b25292229 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:36:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Luciana de Macedo Francisco Azeredo.pdf: 487404 bytes, checksum: 56a47a9d90167a4b5e09378b25292229 (MD5) Previous issue date: 2019-06-25application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseSchool managementPedagogical advisorDemocratic school managementGestão escolarOrientador pedagógicoGestão escolar democráticaEscolas - Organização e administraçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anosDemocratic school management: the place of pedagogical orientation in Brazilian academic production in recent yearsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Luciana de Macedo Francisco Azeredo.pdfapplication/pdf487404http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10076/1/Dissertacao+Luciana+de+Macedo+Francisco+Azeredo.pdf56a47a9d90167a4b5e09378b25292229MD511/100762024-02-27 13:04:46.754oai:www.bdtd.uerj.br:1/10076Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Democratic school management: the place of pedagogical orientation in Brazilian academic production in recent years
title Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos
spellingShingle Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos
Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco
School management
Pedagogical advisor
Democratic school management
Gestão escolar
Orientador pedagógico
Gestão escolar democrática
Escolas - Organização e administração
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos
title_full Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos
title_fullStr Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos
title_full_unstemmed Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos
title_sort Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos
author Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco
author_facet Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ribeiro, Amelia Escotto do Amaral
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7013520297747387
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Gonzalez, Wânia Regina Coutinho
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7325750865780788
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Santos, Sonia Regina Mendes dos
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5363782908768374
dc.contributor.author.fl_str_mv Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco
contributor_str_mv Ribeiro, Amelia Escotto do Amaral
Gonzalez, Wânia Regina Coutinho
Santos, Sonia Regina Mendes dos
dc.subject.eng.fl_str_mv School management
Pedagogical advisor
Democratic school management
topic School management
Pedagogical advisor
Democratic school management
Gestão escolar
Orientador pedagógico
Gestão escolar democrática
Escolas - Organização e administração
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão escolar
Orientador pedagógico
Gestão escolar democrática
Escolas - Organização e administração
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The 1980s witnessed a profusion of debates in search of a more democratic perspective of school, which mobilizes changes in the legislative scope, as well as in the formation and work of the Pedagogue. Considering that the Pedagogue is also inserted in the Pedagogical Orientation professional field, this study aims to: analyze the role of the Pedagogical Advisor in the academic production about democratic school management (summaries of scientific articles), as well as map the Brazilian academic production about democratic school management and its trends. For this, a bibliographic-documentary study was carried out. The results point to a reshaping of the profile of the Pedagogical Advisor due to the articulation of his work with the demands of democratic school management, the need to reconfigure the educational processes of the Pedagogue, and the logic of the organization of school work. Regarding the academic production on school management, it is evident: the presence of current themes such as violence and inclusion, the different ways of approaching the concept of school management / democratic school management, and also approaches focused on: teacher education, politics and educational policy, the issue of school as a democratic space, human relationship, curriculum.
publishDate 2019
dc.date.available.fl_str_mv 2019-11-22
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-06-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:36:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AZEREDO, Luciana de Macêdo Francisco. Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10076
identifier_str_mv AZEREDO, Luciana de Macêdo Francisco. Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10076
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10076/1/Dissertacao+Luciana+de+Macedo+Francisco+Azeredo.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 56a47a9d90167a4b5e09378b25292229
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728647917142016