Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10076 |
Resumo: | The 1980s witnessed a profusion of debates in search of a more democratic perspective of school, which mobilizes changes in the legislative scope, as well as in the formation and work of the Pedagogue. Considering that the Pedagogue is also inserted in the Pedagogical Orientation professional field, this study aims to: analyze the role of the Pedagogical Advisor in the academic production about democratic school management (summaries of scientific articles), as well as map the Brazilian academic production about democratic school management and its trends. For this, a bibliographic-documentary study was carried out. The results point to a reshaping of the profile of the Pedagogical Advisor due to the articulation of his work with the demands of democratic school management, the need to reconfigure the educational processes of the Pedagogue, and the logic of the organization of school work. Regarding the academic production on school management, it is evident: the presence of current themes such as violence and inclusion, the different ways of approaching the concept of school management / democratic school management, and also approaches focused on: teacher education, politics and educational policy, the issue of school as a democratic space, human relationship, curriculum. |
id |
UERJ_9d12b0abe573bfd8eb7cffa8e2943909 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10076 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Ribeiro, Amelia Escotto do Amaralhttp://lattes.cnpq.br/7013520297747387Gonzalez, Wânia Regina Coutinhohttp://lattes.cnpq.br/7325750865780788Santos, Sonia Regina Mendes doshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1http://lattes.cnpq.br/5363782908768374Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco2021-01-05T21:36:19Z2019-11-222019-06-25AZEREDO, Luciana de Macêdo Francisco. Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10076The 1980s witnessed a profusion of debates in search of a more democratic perspective of school, which mobilizes changes in the legislative scope, as well as in the formation and work of the Pedagogue. Considering that the Pedagogue is also inserted in the Pedagogical Orientation professional field, this study aims to: analyze the role of the Pedagogical Advisor in the academic production about democratic school management (summaries of scientific articles), as well as map the Brazilian academic production about democratic school management and its trends. For this, a bibliographic-documentary study was carried out. The results point to a reshaping of the profile of the Pedagogical Advisor due to the articulation of his work with the demands of democratic school management, the need to reconfigure the educational processes of the Pedagogue, and the logic of the organization of school work. Regarding the academic production on school management, it is evident: the presence of current themes such as violence and inclusion, the different ways of approaching the concept of school management / democratic school management, and also approaches focused on: teacher education, politics and educational policy, the issue of school as a democratic space, human relationship, curriculum.A década de 1980 assiste a uma profusão de debates em busca de uma perspectiva mais democrática de escola, o que mobiliza mudanças em âmbito legislativo, assim como, na formação e no trabalho do Pedagogo. Considerando que o Pedagogo está inserido também no campo de atuação profissional da Orientação Pedagógica o presente estudo tem como objetivos: analisar o papel do Orientador Pedagógico na produção acadêmica sobre gestão escolar democrática (resumos de artigos científicos), bem como, mapear a produção acadêmica brasileira sobre gestão escolar democrática e suas tendências. Para isso, realizou-se um estudo de cunho bibliográfico-documental. Os resultados apontam um remodelamento do perfil do Orientador Pedagógico em função da articulação do seu trabalho com as demandas da gestão escolar democrática, a necessidade de reconfiguração dos processos formativos do Pedagogo, e, das lógicas de organização do trabalho escolar. No que se refere à produção acadêmica sobre gestão escolar evidencia-se: a presença de temas atuais como violência e inclusão, as diferentes maneiras de enfoques sobre o conceito de gestão escolar/gestão escolar democrática, e ainda abordagens voltadas para: a formação docente, política e política educacional, a questão da escola como espaço democrático, relação humana, currículo.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:36:19Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Luciana de Macedo Francisco Azeredo.pdf: 487404 bytes, checksum: 56a47a9d90167a4b5e09378b25292229 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:36:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Luciana de Macedo Francisco Azeredo.pdf: 487404 bytes, checksum: 56a47a9d90167a4b5e09378b25292229 (MD5) Previous issue date: 2019-06-25application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseSchool managementPedagogical advisorDemocratic school managementGestão escolarOrientador pedagógicoGestão escolar democráticaEscolas - Organização e administraçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anosDemocratic school management: the place of pedagogical orientation in Brazilian academic production in recent yearsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Luciana de Macedo Francisco Azeredo.pdfapplication/pdf487404http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10076/1/Dissertacao+Luciana+de+Macedo+Francisco+Azeredo.pdf56a47a9d90167a4b5e09378b25292229MD511/100762024-02-27 13:04:46.754oai:www.bdtd.uerj.br:1/10076Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Democratic school management: the place of pedagogical orientation in Brazilian academic production in recent years |
title |
Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos |
spellingShingle |
Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco School management Pedagogical advisor Democratic school management Gestão escolar Orientador pedagógico Gestão escolar democrática Escolas - Organização e administração CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos |
title_full |
Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos |
title_fullStr |
Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos |
title_full_unstemmed |
Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos |
title_sort |
Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos |
author |
Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco |
author_facet |
Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ribeiro, Amelia Escotto do Amaral |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7013520297747387 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Gonzalez, Wânia Regina Coutinho |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7325750865780788 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Santos, Sonia Regina Mendes dos |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5363782908768374 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azeredo, Luciana de Macêdo Francisco |
contributor_str_mv |
Ribeiro, Amelia Escotto do Amaral Gonzalez, Wânia Regina Coutinho Santos, Sonia Regina Mendes dos |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School management Pedagogical advisor Democratic school management |
topic |
School management Pedagogical advisor Democratic school management Gestão escolar Orientador pedagógico Gestão escolar democrática Escolas - Organização e administração CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão escolar Orientador pedagógico Gestão escolar democrática Escolas - Organização e administração |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The 1980s witnessed a profusion of debates in search of a more democratic perspective of school, which mobilizes changes in the legislative scope, as well as in the formation and work of the Pedagogue. Considering that the Pedagogue is also inserted in the Pedagogical Orientation professional field, this study aims to: analyze the role of the Pedagogical Advisor in the academic production about democratic school management (summaries of scientific articles), as well as map the Brazilian academic production about democratic school management and its trends. For this, a bibliographic-documentary study was carried out. The results point to a reshaping of the profile of the Pedagogical Advisor due to the articulation of his work with the demands of democratic school management, the need to reconfigure the educational processes of the Pedagogue, and the logic of the organization of school work. Regarding the academic production on school management, it is evident: the presence of current themes such as violence and inclusion, the different ways of approaching the concept of school management / democratic school management, and also approaches focused on: teacher education, politics and educational policy, the issue of school as a democratic space, human relationship, curriculum. |
publishDate |
2019 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-11-22 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-06-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:36:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AZEREDO, Luciana de Macêdo Francisco. Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10076 |
identifier_str_mv |
AZEREDO, Luciana de Macêdo Francisco. Gestão escolar democrática: o lugar da orientação pedagógica na produção acadêmica brasileira dos últimos anos. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10076 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10076/1/Dissertacao+Luciana+de+Macedo+Francisco+Azeredo.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
56a47a9d90167a4b5e09378b25292229 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728647917142016 |