Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8407 |
Resumo: | This search is focused in some professionals who are called theater producers that work in Rio de Janeiro. They are involved in all stages of the spectacles concretization process, since the development of the idea, found-raising, hiring team, rent a rehearsal room and equipments, until rendering of accounts. During the past twenty years this job has been professionalized and got more visibility. Culture institutionalization, as the creation of municipal culture offices and the Culture Ministry, as public politics like incentive laws and awards are elements that shape theater producer s work. The globalization and the emergence of new understandings and uses of culture brought new agents for art and culture dynamic. The presence of corporations in cultural financing is becoming increasingly strong and appear as an important link to the study of cultural practices. From a case study was conducted a fieldwork in a theater producer company that uses various forms of financing as incentive laws and awards. The observation of everyday business and its members allow us to understand some of their practices and their relationship with other agents in this chain. This paper aims to contribute to the reflection on the current theater conditions and add the understanding of cultural practices today. |
id |
UERJ_9eae557149ca1c5fcd10c23223521ba2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/8407 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Santos, Myrian Sepúlveda doshttp://lattes.cnpq.br/0342378193333117Mendonça, Carlos Eduardo Rebello dehttp://lattes.cnpq.br/2129172897640183Pereira, Victor Hugo Adlerhttp://lattes.cnpq.br/2786245063030657http://lattes.cnpq.br/4338592295145194Mattos, Elisa Tandeta2021-01-05T19:29:58Z2019-07-032013-04-04MATTOS, Elisa Tandeta. Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8407This search is focused in some professionals who are called theater producers that work in Rio de Janeiro. They are involved in all stages of the spectacles concretization process, since the development of the idea, found-raising, hiring team, rent a rehearsal room and equipments, until rendering of accounts. During the past twenty years this job has been professionalized and got more visibility. Culture institutionalization, as the creation of municipal culture offices and the Culture Ministry, as public politics like incentive laws and awards are elements that shape theater producer s work. The globalization and the emergence of new understandings and uses of culture brought new agents for art and culture dynamic. The presence of corporations in cultural financing is becoming increasingly strong and appear as an important link to the study of cultural practices. From a case study was conducted a fieldwork in a theater producer company that uses various forms of financing as incentive laws and awards. The observation of everyday business and its members allow us to understand some of their practices and their relationship with other agents in this chain. This paper aims to contribute to the reflection on the current theater conditions and add the understanding of cultural practices today.Esta pesquisa tem como interesse os profissionais conhecidos como produtores de teatro que atuam na cidade do Rio de Janeiro e são responsáveis pela concretização dos espetáculos. Atuam em todas as etapas do processo de montagem, desde a elaboração dos projetos, captação dos recursos, contratação de equipe, aluguel de salas e de equipamentos, até a prestação de contas. Nos últimos vinte anos esta função se profissionalizou e ganhou destaque no setor teatral. A institucionalização da cultura, com a criação das secretarias municipais e do Ministério da Cultura assim como a criação das leis de incentivo e de editais da cultura, são elementos que vêm moldando o trabalho destes profissionais. A globalização e os novos usos e entendimentos da cultura trouxeram novos agentes para a dinâmica cultural e artística. A presença das empresas no patrocínio cultural vem se tornando cada vez mais forte e se mostra como fator importante para o estudo deste setor. A partir de um estudo de caso, a metodologia utilizada foi o trabalho de campo, realizado dentro de uma empresa responsável pela realização de peças de teatro, que utiliza diversas formas de financiamento, como editais e leis de incentivo. O cotidiano da empresa e de seus integrantes permitiu a observação de diversas tarefas e atividades, bem como a relação de seus integrantes com outros agentes da cadeia produtiva. O presente trabalho tem como objetivo contribuir para a reflexão sobre as condições existentes ao fazer teatral e pretende acrescentar uma compreensão às práticas culturais na atualidade.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:29:58Z No. of bitstreams: 1 Elisa Tandeta Mattos.pdf: 1899958 bytes, checksum: 04be2ad153acc8436ea9fcc5fd7c470e (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:29:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Elisa Tandeta Mattos.pdf: 1899958 bytes, checksum: 04be2ad153acc8436ea9fcc5fd7c470e (MD5) Previous issue date: 2013-04-04application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUERJBRCentro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências HumanasCultural productionCultural politicsCultural economicsTheater producerProdução culturalPolítica culturalEconomia da CulturaProdutor teatralCNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAISConflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtoresConflicts of Drama: theatrical scene of Rio de Janeiro through its producersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALElisa Tandeta Mattos.pdfapplication/pdf1899958http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8407/1/Elisa+Tandeta+Mattos.pdf04be2ad153acc8436ea9fcc5fd7c470eMD511/84072024-02-27 14:09:48.902oai:www.bdtd.uerj.br:1/8407Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T17:09:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Conflicts of Drama: theatrical scene of Rio de Janeiro through its producers |
title |
Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores |
spellingShingle |
Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores Mattos, Elisa Tandeta Cultural production Cultural politics Cultural economics Theater producer Produção cultural Política cultural Economia da Cultura Produtor teatral CNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS |
title_short |
Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores |
title_full |
Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores |
title_fullStr |
Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores |
title_full_unstemmed |
Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores |
title_sort |
Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores |
author |
Mattos, Elisa Tandeta |
author_facet |
Mattos, Elisa Tandeta |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, Myrian Sepúlveda dos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0342378193333117 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mendonça, Carlos Eduardo Rebello de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2129172897640183 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Pereira, Victor Hugo Adler |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2786245063030657 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4338592295145194 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mattos, Elisa Tandeta |
contributor_str_mv |
Santos, Myrian Sepúlveda dos Mendonça, Carlos Eduardo Rebello de Pereira, Victor Hugo Adler |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cultural production Cultural politics Cultural economics Theater producer |
topic |
Cultural production Cultural politics Cultural economics Theater producer Produção cultural Política cultural Economia da Cultura Produtor teatral CNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Produção cultural Política cultural Economia da Cultura Produtor teatral |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS |
description |
This search is focused in some professionals who are called theater producers that work in Rio de Janeiro. They are involved in all stages of the spectacles concretization process, since the development of the idea, found-raising, hiring team, rent a rehearsal room and equipments, until rendering of accounts. During the past twenty years this job has been professionalized and got more visibility. Culture institutionalization, as the creation of municipal culture offices and the Culture Ministry, as public politics like incentive laws and awards are elements that shape theater producer s work. The globalization and the emergence of new understandings and uses of culture brought new agents for art and culture dynamic. The presence of corporations in cultural financing is becoming increasingly strong and appear as an important link to the study of cultural practices. From a case study was conducted a fieldwork in a theater producer company that uses various forms of financing as incentive laws and awards. The observation of everyday business and its members allow us to understand some of their practices and their relationship with other agents in this chain. This paper aims to contribute to the reflection on the current theater conditions and add the understanding of cultural practices today. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-04-04 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-07-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T19:29:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MATTOS, Elisa Tandeta. Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8407 |
identifier_str_mv |
MATTOS, Elisa Tandeta. Conflitos do Drama: a cena teatral carioca através de seus produtores. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8407 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8407/1/Elisa+Tandeta+Mattos.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
04be2ad153acc8436ea9fcc5fd7c470e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728635667677184 |