Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Töpke, Denise Rugani
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8934
Resumo: As object of this research we selected twenty personal hygiene and beauty advertisements of the magazine: Seleções do Reader´s Digest. The main purpose of the study is to learn about the influence of this communication vehicle in the Fifties Brazilian imaginary, especially upon woman s representations in the mentioned decade. To develop this work we used the Discourse Analysis Methodology (French School) and we went over 116 magazines with their innumerable advertisements, in order to select the most significant ones from personal hygiene and beauty categories. We reached the conclusion that advertising in Seleções worked as a dissemination and maintenance vehicle for the ideological propaganda of the American Way of Life. Following this idea, the magazine s publicity intend to sell a single type of an ideal woman: queen of the house. Considering the period of history we refer to, at first glance it seems that existed some progress at the woman´s image, but a more careful observation revealed that it had been the traditional model of wife-mother-housewife which remained. In other words, in the maganize´s advertisements women always appeared happy and satisfied, although, in fact, they were designed just to be an object for male consumption
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To develop this work we used the Discourse Analysis Methodology (French School) and we went over 116 magazines with their innumerable advertisements, in order to select the most significant ones from personal hygiene and beauty categories. We reached the conclusion that advertising in Seleções worked as a dissemination and maintenance vehicle for the ideological propaganda of the American Way of Life. Following this idea, the magazine s publicity intend to sell a single type of an ideal woman: queen of the house. Considering the period of history we refer to, at first glance it seems that existed some progress at the woman´s image, but a more careful observation revealed that it had been the traditional model of wife-mother-housewife which remained. In other words, in the maganize´s advertisements women always appeared happy and satisfied, although, in fact, they were designed just to be an object for male consumptionCom o intuito de averiguar qual a influência da revista Seleções do Reader´s Digest no imaginário brasileiro da década de 50, sobretudo com relação às representações da mulher, selecionamos vinte anúncios de produtos de higiene pessoal e beleza como objetos de trabalho nesta Dissertação. Para executar esta análise, utilizamos como metodologia a Análise do Discurso (Escola Francesa) e percorremos 116 revistas com seus inúmeros anúncios, a fim de selecionar aqueles mais significativos dentro da categoria de higiene pessoal e beleza . Descobrimos que a publicidade em Seleções funcionava como um veículo de propagação e sustentação da propaganda ideológica do American Way of Life. É dentro desta lógica que a publicidade da revista vende um tipo-ideal de mulher: a rainha do lar. Apesar de aparentemente haver um avanço na representação feminina conforme o ano de divulgação do anúncio, é o tradicional modelo de mãe-esposa-dona-de-casa que prevalece. Uma mulher que aparece sempre feliz e satisfeita, mas que, de fato, acaba se revelando apenas como um objeto destinado ao consumo masculinoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:48:34Z No. of bitstreams: 3 Texto completo_Denise.pdf: 460714 bytes, checksum: e6823439a24829cf318c7b4c07e97b90 (MD5) Anx pt1.pdf: 1645525 bytes, checksum: 5f13ff8d69f6adb48329f8bdfcfa95e8 (MD5) Anx pt2.pdf: 1696462 bytes, checksum: de01029e0535a9b8d934417c22777e06 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:48:34Z (GMT). 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