Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8934 |
Resumo: | As object of this research we selected twenty personal hygiene and beauty advertisements of the magazine: Seleções do Reader´s Digest. The main purpose of the study is to learn about the influence of this communication vehicle in the Fifties Brazilian imaginary, especially upon woman s representations in the mentioned decade. To develop this work we used the Discourse Analysis Methodology (French School) and we went over 116 magazines with their innumerable advertisements, in order to select the most significant ones from personal hygiene and beauty categories. We reached the conclusion that advertising in Seleções worked as a dissemination and maintenance vehicle for the ideological propaganda of the American Way of Life. Following this idea, the magazine s publicity intend to sell a single type of an ideal woman: queen of the house. Considering the period of history we refer to, at first glance it seems that existed some progress at the woman´s image, but a more careful observation revealed that it had been the traditional model of wife-mother-housewife which remained. In other words, in the maganize´s advertisements women always appeared happy and satisfied, although, in fact, they were designed just to be an object for male consumption |
id |
UERJ_9f1d19985eec61660382c0399dfd1f92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/8934 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Soares, Jorge Coelhohttp://lattes.cnpq.br/1773023381434116Souza, Tania Conceição Clemente dehttp://lattes.cnpq.br/6982352616178640Siqueira, Denise da Costa Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/1225911288831054http://lattes.cnpq.br/6531174805463388Töpke, Denise Rugani2021-01-05T19:48:34Z2009-03-122007-09-06TÖPKE, Denise Rugani. Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8934As object of this research we selected twenty personal hygiene and beauty advertisements of the magazine: Seleções do Reader´s Digest. The main purpose of the study is to learn about the influence of this communication vehicle in the Fifties Brazilian imaginary, especially upon woman s representations in the mentioned decade. To develop this work we used the Discourse Analysis Methodology (French School) and we went over 116 magazines with their innumerable advertisements, in order to select the most significant ones from personal hygiene and beauty categories. We reached the conclusion that advertising in Seleções worked as a dissemination and maintenance vehicle for the ideological propaganda of the American Way of Life. Following this idea, the magazine s publicity intend to sell a single type of an ideal woman: queen of the house. Considering the period of history we refer to, at first glance it seems that existed some progress at the woman´s image, but a more careful observation revealed that it had been the traditional model of wife-mother-housewife which remained. In other words, in the maganize´s advertisements women always appeared happy and satisfied, although, in fact, they were designed just to be an object for male consumptionCom o intuito de averiguar qual a influência da revista Seleções do Reader´s Digest no imaginário brasileiro da década de 50, sobretudo com relação às representações da mulher, selecionamos vinte anúncios de produtos de higiene pessoal e beleza como objetos de trabalho nesta Dissertação. Para executar esta análise, utilizamos como metodologia a Análise do Discurso (Escola Francesa) e percorremos 116 revistas com seus inúmeros anúncios, a fim de selecionar aqueles mais significativos dentro da categoria de higiene pessoal e beleza . Descobrimos que a publicidade em Seleções funcionava como um veículo de propagação e sustentação da propaganda ideológica do American Way of Life. É dentro desta lógica que a publicidade da revista vende um tipo-ideal de mulher: a rainha do lar. Apesar de aparentemente haver um avanço na representação feminina conforme o ano de divulgação do anúncio, é o tradicional modelo de mãe-esposa-dona-de-casa que prevalece. Uma mulher que aparece sempre feliz e satisfeita, mas que, de fato, acaba se revelando apenas como um objeto destinado ao consumo masculinoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:48:34Z No. of bitstreams: 3 Texto completo_Denise.pdf: 460714 bytes, checksum: e6823439a24829cf318c7b4c07e97b90 (MD5) Anx pt1.pdf: 1645525 bytes, checksum: 5f13ff8d69f6adb48329f8bdfcfa95e8 (MD5) Anx pt2.pdf: 1696462 bytes, checksum: de01029e0535a9b8d934417c22777e06 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:48:34Z (GMT). No. of bitstreams: 3 Texto completo_Denise.pdf: 460714 bytes, checksum: e6823439a24829cf318c7b4c07e97b90 (MD5) Anx pt1.pdf: 1645525 bytes, checksum: 5f13ff8d69f6adb48329f8bdfcfa95e8 (MD5) Anx pt2.pdf: 1696462 bytes, checksum: de01029e0535a9b8d934417c22777e06 (MD5) Previous issue date: 2007-09-06application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialAdvertisementsConsumptionPublicidadeConsumoRepresentações sociaisMulheresCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDAMiss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s DigestMiss Golden Years : woman's representations in advertisements of Seleções do Reader's Digestinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTexto completo_Denise.pdfapplication/pdf460714http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8934/1/Texto+completo_Denise.pdfe6823439a24829cf318c7b4c07e97b90MD51Anx pt1.pdfapplication/pdf1645525http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8934/2/Anx+pt1.pdf5f13ff8d69f6adb48329f8bdfcfa95e8MD52Anx pt2.pdfapplication/pdf1696462http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8934/3/Anx+pt2.pdfde01029e0535a9b8d934417c22777e06MD531/89342024-02-26 16:49:16.576oai:www.bdtd.uerj.br:1/8934Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Miss Golden Years : woman's representations in advertisements of Seleções do Reader's Digest |
title |
Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest |
spellingShingle |
Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest Töpke, Denise Rugani Advertisements Consumption Publicidade Consumo Representações sociais Mulheres CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDA |
title_short |
Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest |
title_full |
Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest |
title_fullStr |
Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest |
title_full_unstemmed |
Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest |
title_sort |
Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest |
author |
Töpke, Denise Rugani |
author_facet |
Töpke, Denise Rugani |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Soares, Jorge Coelho |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1773023381434116 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Souza, Tania Conceição Clemente de |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6982352616178640 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Siqueira, Denise da Costa Oliveira |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1225911288831054 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6531174805463388 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Töpke, Denise Rugani |
contributor_str_mv |
Soares, Jorge Coelho Souza, Tania Conceição Clemente de Siqueira, Denise da Costa Oliveira |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Advertisements Consumption |
topic |
Advertisements Consumption Publicidade Consumo Representações sociais Mulheres CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Publicidade Consumo Representações sociais Mulheres |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDA |
description |
As object of this research we selected twenty personal hygiene and beauty advertisements of the magazine: Seleções do Reader´s Digest. The main purpose of the study is to learn about the influence of this communication vehicle in the Fifties Brazilian imaginary, especially upon woman s representations in the mentioned decade. To develop this work we used the Discourse Analysis Methodology (French School) and we went over 116 magazines with their innumerable advertisements, in order to select the most significant ones from personal hygiene and beauty categories. We reached the conclusion that advertising in Seleções worked as a dissemination and maintenance vehicle for the ideological propaganda of the American Way of Life. Following this idea, the magazine s publicity intend to sell a single type of an ideal woman: queen of the house. Considering the period of history we refer to, at first glance it seems that existed some progress at the woman´s image, but a more careful observation revealed that it had been the traditional model of wife-mother-housewife which remained. In other words, in the maganize´s advertisements women always appeared happy and satisfied, although, in fact, they were designed just to be an object for male consumption |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-09-06 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-03-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T19:48:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
TÖPKE, Denise Rugani. Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8934 |
identifier_str_mv |
TÖPKE, Denise Rugani. Miss Anos Dourados: as representações da mulher nos anúncios de Seleções do Reader`s Digest. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8934 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8934/1/Texto+completo_Denise.pdf http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8934/2/Anx+pt1.pdf http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8934/3/Anx+pt2.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e6823439a24829cf318c7b4c07e97b90 5f13ff8d69f6adb48329f8bdfcfa95e8 de01029e0535a9b8d934417c22777e06 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728639875612672 |