O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12087 |
Resumo: | This study aims to analyze, from the perspective of the history of curriculum, the theme "human body" in science textbooks. In order to fulfill this aim, the research source were five science textbooks from an author s collection, published from 1970 to the present decade. The contents regarding human body in those science textbooks have been investigated in order to understand tensions among different school aims as well as the processes of change and continuity along the period of the study. The investigation theoretical basis rests upon the history of curriculum and the history of the school subjects to focusing on patterns of stability and change in elementary the school science curriculum. The results revealed that the historical contexts of publication of didactic works influenced the way in which the human body was constructed in these books, generating discontinuities and ruptures in the traditions of representation, presentation and enunciation of the human body. Some aspects, however, have shown more stability than others, showing that curriculum building and school purposes do not go in a linear fashion, oscillating and stressing the academic, utilitarian and pedagogical purposes, sometimes within the same textbook. These tensions dispute curricular space in the curriculum materials. |
id |
UERJ_9f309cc304714c40b3914082a5a3bfbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/12087 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Selles, Sandra Lúcia Escovedohttp://lattes.cnpq.br/3684922991380169Gomes, Maria Margarida Pereira de Limahttp://lattes.cnpq.br/3774832858930395Ayres, Ana Clea Braga Moreirahttp://lattes.cnpq.br/4875049534972364http://lattes.cnpq.br/4726963743668632Viannay, Carine Valiente Costa2021-01-06T19:41:24Z2020-01-232016-09-26VIANNAY, Carine Valiente Costa. O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica. 2016. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia; Biodiversidade e sociedade) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12087This study aims to analyze, from the perspective of the history of curriculum, the theme "human body" in science textbooks. In order to fulfill this aim, the research source were five science textbooks from an author s collection, published from 1970 to the present decade. The contents regarding human body in those science textbooks have been investigated in order to understand tensions among different school aims as well as the processes of change and continuity along the period of the study. The investigation theoretical basis rests upon the history of curriculum and the history of the school subjects to focusing on patterns of stability and change in elementary the school science curriculum. The results revealed that the historical contexts of publication of didactic works influenced the way in which the human body was constructed in these books, generating discontinuities and ruptures in the traditions of representation, presentation and enunciation of the human body. Some aspects, however, have shown more stability than others, showing that curriculum building and school purposes do not go in a linear fashion, oscillating and stressing the academic, utilitarian and pedagogical purposes, sometimes within the same textbook. These tensions dispute curricular space in the curriculum materials.A dissertação se propõe a analisar, a partir da perspectiva da história do currículo, o conteúdo corpo humano em livros didáticos de ciências. Para tal, foram selecionados cinco livros didáticos de coleções publicadas de 1970 até a década atual. Com o intuito de discernir como as tensões entre as finalidades escolares operam na construção do corpo humano nos livros didáticos, e de que forma os movimentos educacionais, sociais, científicos e cotidianos interpelam, historicamente, os processos de manutenção e mudança nestes livros. São investigados conteúdos destes materiais curriculares em termos de continuidades e transformações ocorridas neste período histórico. Tomo os referenciais teóricos da história do currículo e da história das disciplinas escolares para examinar padrões de estabilidade e mudança nos currículos de Ciências. Com o intuito de discernir como as tensões entre as finalidades escolares operam na construção do corpo humano nos livros didáticos, e de que forma os movimentos educacionais, sociais, científicos e cotidianos interpelam, historicamente, os processos de manutenção e mudança nestes livros, são investigados elementos que materializam continuidades e transformações ocorridas neste período histórico. Os resultados revelaram que os contextos históricos de publicação das obras didáticas influenciaram a forma com que o corpo humano foi construído nesses livros gerando descontinuidades e rupturas nas tradições de representação, apresentação e enunciação do corpo humano. Alguns aspectos, porém, mostraram mais estabilidade do que outros evidenciando que a construção do currículo e as finalidades escolares não caminham de maneira linear, oscilando e tencionando as finalidades acadêmicas, utilitárias e pedagógicas, algumas vezes, dentro de um mesmo livro didático. Tensões essas presentes, disputando espaço curricular nesses materiais.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:41:24Z No. of bitstreams: 2 Dissertacao Carine Valiente Parte 1.pdf: 2840336 bytes, checksum: 81dcaffa0e88ce6c4a72099017d7e14e (MD5) Dissertacao Carine Valiente Parte 2.pdf: 13049355 bytes, checksum: eb1e193c09deda143b3679beeef3565a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:41:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Dissertacao Carine Valiente Parte 1.pdf: 2840336 bytes, checksum: 81dcaffa0e88ce6c4a72099017d7e14e (MD5) Dissertacao Carine Valiente Parte 2.pdf: 13049355 bytes, checksum: eb1e193c09deda143b3679beeef3565a (MD5) Previous issue date: 2016-09-26Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e SociedadeUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresSchool TextbooksScience EducationHistory of curriculumhuman bodyLivros didáticosEnsino de CiênciasHistória do currículoCorpo humanoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio históricaThe human body in the science curriculum: Analyzing textbooks from a historical perspective partnerinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Carine Valiente Parte 1.pdfapplication/pdf2840336http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12087/1/Dissertacao+Carine+Valiente+Parte+1.pdf81dcaffa0e88ce6c4a72099017d7e14eMD51Dissertacao Carine Valiente Parte 2.pdfapplication/pdf13049355http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12087/2/Dissertacao+Carine+Valiente+Parte+2.pdfeb1e193c09deda143b3679beeef3565aMD521/120872024-02-27 15:32:37.308oai:www.bdtd.uerj.br:1/12087Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:32:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The human body in the science curriculum: Analyzing textbooks from a historical perspective partner |
title |
O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica |
spellingShingle |
O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica Viannay, Carine Valiente Costa School Textbooks Science Education History of curriculum human body Livros didáticos Ensino de Ciências História do currículo Corpo humano CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica |
title_full |
O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica |
title_fullStr |
O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica |
title_full_unstemmed |
O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica |
title_sort |
O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica |
author |
Viannay, Carine Valiente Costa |
author_facet |
Viannay, Carine Valiente Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Selles, Sandra Lúcia Escovedo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3684922991380169 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Gomes, Maria Margarida Pereira de Lima |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3774832858930395 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ayres, Ana Clea Braga Moreira |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4875049534972364 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4726963743668632 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viannay, Carine Valiente Costa |
contributor_str_mv |
Selles, Sandra Lúcia Escovedo Gomes, Maria Margarida Pereira de Lima Ayres, Ana Clea Braga Moreira |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School Textbooks Science Education History of curriculum human body |
topic |
School Textbooks Science Education History of curriculum human body Livros didáticos Ensino de Ciências História do currículo Corpo humano CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livros didáticos Ensino de Ciências História do currículo Corpo humano |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study aims to analyze, from the perspective of the history of curriculum, the theme "human body" in science textbooks. In order to fulfill this aim, the research source were five science textbooks from an author s collection, published from 1970 to the present decade. The contents regarding human body in those science textbooks have been investigated in order to understand tensions among different school aims as well as the processes of change and continuity along the period of the study. The investigation theoretical basis rests upon the history of curriculum and the history of the school subjects to focusing on patterns of stability and change in elementary the school science curriculum. The results revealed that the historical contexts of publication of didactic works influenced the way in which the human body was constructed in these books, generating discontinuities and ruptures in the traditions of representation, presentation and enunciation of the human body. Some aspects, however, have shown more stability than others, showing that curriculum building and school purposes do not go in a linear fashion, oscillating and stressing the academic, utilitarian and pedagogical purposes, sometimes within the same textbook. These tensions dispute curricular space in the curriculum materials. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-09-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-01-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-06T19:41:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VIANNAY, Carine Valiente Costa. O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica. 2016. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia; Biodiversidade e sociedade) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12087 |
identifier_str_mv |
VIANNAY, Carine Valiente Costa. O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica. 2016. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia; Biodiversidade e sociedade) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12087 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12087/1/Dissertacao+Carine+Valiente+Parte+1.pdf http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12087/2/Dissertacao+Carine+Valiente+Parte+2.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
81dcaffa0e88ce6c4a72099017d7e14e eb1e193c09deda143b3679beeef3565a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728663150854144 |