O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viannay, Carine Valiente Costa
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12087
Resumo: This study aims to analyze, from the perspective of the history of curriculum, the theme "human body" in science textbooks. In order to fulfill this aim, the research source were five science textbooks from an author s collection, published from 1970 to the present decade. The contents regarding human body in those science textbooks have been investigated in order to understand tensions among different school aims as well as the processes of change and continuity along the period of the study. The investigation theoretical basis rests upon the history of curriculum and the history of the school subjects to focusing on patterns of stability and change in elementary the school science curriculum. The results revealed that the historical contexts of publication of didactic works influenced the way in which the human body was constructed in these books, generating discontinuities and ruptures in the traditions of representation, presentation and enunciation of the human body. Some aspects, however, have shown more stability than others, showing that curriculum building and school purposes do not go in a linear fashion, oscillating and stressing the academic, utilitarian and pedagogical purposes, sometimes within the same textbook. These tensions dispute curricular space in the curriculum materials.
id UERJ_9f309cc304714c40b3914082a5a3bfbd
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/12087
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Selles, Sandra Lúcia Escovedohttp://lattes.cnpq.br/3684922991380169Gomes, Maria Margarida Pereira de Limahttp://lattes.cnpq.br/3774832858930395Ayres, Ana Clea Braga Moreirahttp://lattes.cnpq.br/4875049534972364http://lattes.cnpq.br/4726963743668632Viannay, Carine Valiente Costa2021-01-06T19:41:24Z2020-01-232016-09-26VIANNAY, Carine Valiente Costa. O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica. 2016. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia; Biodiversidade e sociedade) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12087This study aims to analyze, from the perspective of the history of curriculum, the theme "human body" in science textbooks. In order to fulfill this aim, the research source were five science textbooks from an author s collection, published from 1970 to the present decade. The contents regarding human body in those science textbooks have been investigated in order to understand tensions among different school aims as well as the processes of change and continuity along the period of the study. The investigation theoretical basis rests upon the history of curriculum and the history of the school subjects to focusing on patterns of stability and change in elementary the school science curriculum. The results revealed that the historical contexts of publication of didactic works influenced the way in which the human body was constructed in these books, generating discontinuities and ruptures in the traditions of representation, presentation and enunciation of the human body. Some aspects, however, have shown more stability than others, showing that curriculum building and school purposes do not go in a linear fashion, oscillating and stressing the academic, utilitarian and pedagogical purposes, sometimes within the same textbook. These tensions dispute curricular space in the curriculum materials.A dissertação se propõe a analisar, a partir da perspectiva da história do currículo, o conteúdo corpo humano em livros didáticos de ciências. Para tal, foram selecionados cinco livros didáticos de coleções publicadas de 1970 até a década atual. Com o intuito de discernir como as tensões entre as finalidades escolares operam na construção do corpo humano nos livros didáticos, e de que forma os movimentos educacionais, sociais, científicos e cotidianos interpelam, historicamente, os processos de manutenção e mudança nestes livros. São investigados conteúdos destes materiais curriculares em termos de continuidades e transformações ocorridas neste período histórico. Tomo os referenciais teóricos da história do currículo e da história das disciplinas escolares para examinar padrões de estabilidade e mudança nos currículos de Ciências. Com o intuito de discernir como as tensões entre as finalidades escolares operam na construção do corpo humano nos livros didáticos, e de que forma os movimentos educacionais, sociais, científicos e cotidianos interpelam, historicamente, os processos de manutenção e mudança nestes livros, são investigados elementos que materializam continuidades e transformações ocorridas neste período histórico. Os resultados revelaram que os contextos históricos de publicação das obras didáticas influenciaram a forma com que o corpo humano foi construído nesses livros gerando descontinuidades e rupturas nas tradições de representação, apresentação e enunciação do corpo humano. Alguns aspectos, porém, mostraram mais estabilidade do que outros evidenciando que a construção do currículo e as finalidades escolares não caminham de maneira linear, oscilando e tencionando as finalidades acadêmicas, utilitárias e pedagógicas, algumas vezes, dentro de um mesmo livro didático. Tensões essas presentes, disputando espaço curricular nesses materiais.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:41:24Z No. of bitstreams: 2 Dissertacao Carine Valiente Parte 1.pdf: 2840336 bytes, checksum: 81dcaffa0e88ce6c4a72099017d7e14e (MD5) Dissertacao Carine Valiente Parte 2.pdf: 13049355 bytes, checksum: eb1e193c09deda143b3679beeef3565a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:41:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Dissertacao Carine Valiente Parte 1.pdf: 2840336 bytes, checksum: 81dcaffa0e88ce6c4a72099017d7e14e (MD5) Dissertacao Carine Valiente Parte 2.pdf: 13049355 bytes, checksum: eb1e193c09deda143b3679beeef3565a (MD5) Previous issue date: 2016-09-26Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e SociedadeUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresSchool TextbooksScience EducationHistory of curriculumhuman bodyLivros didáticosEnsino de CiênciasHistória do currículoCorpo humanoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio históricaThe human body in the science curriculum: Analyzing textbooks from a historical perspective partnerinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Carine Valiente Parte 1.pdfapplication/pdf2840336http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12087/1/Dissertacao+Carine+Valiente+Parte+1.pdf81dcaffa0e88ce6c4a72099017d7e14eMD51Dissertacao Carine Valiente Parte 2.pdfapplication/pdf13049355http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12087/2/Dissertacao+Carine+Valiente+Parte+2.pdfeb1e193c09deda143b3679beeef3565aMD521/120872024-02-27 15:32:37.308oai:www.bdtd.uerj.br:1/12087Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:32:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The human body in the science curriculum: Analyzing textbooks from a historical perspective partner
title O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica
spellingShingle O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica
Viannay, Carine Valiente Costa
School Textbooks
Science Education
History of curriculum
human body
Livros didáticos
Ensino de Ciências
História do currículo
Corpo humano
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica
title_full O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica
title_fullStr O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica
title_full_unstemmed O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica
title_sort O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica
author Viannay, Carine Valiente Costa
author_facet Viannay, Carine Valiente Costa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Selles, Sandra Lúcia Escovedo
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3684922991380169
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Gomes, Maria Margarida Pereira de Lima
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3774832858930395
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ayres, Ana Clea Braga Moreira
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4875049534972364
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4726963743668632
dc.contributor.author.fl_str_mv Viannay, Carine Valiente Costa
contributor_str_mv Selles, Sandra Lúcia Escovedo
Gomes, Maria Margarida Pereira de Lima
Ayres, Ana Clea Braga Moreira
dc.subject.eng.fl_str_mv School Textbooks
Science Education
History of curriculum
human body
topic School Textbooks
Science Education
History of curriculum
human body
Livros didáticos
Ensino de Ciências
História do currículo
Corpo humano
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Livros didáticos
Ensino de Ciências
História do currículo
Corpo humano
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study aims to analyze, from the perspective of the history of curriculum, the theme "human body" in science textbooks. In order to fulfill this aim, the research source were five science textbooks from an author s collection, published from 1970 to the present decade. The contents regarding human body in those science textbooks have been investigated in order to understand tensions among different school aims as well as the processes of change and continuity along the period of the study. The investigation theoretical basis rests upon the history of curriculum and the history of the school subjects to focusing on patterns of stability and change in elementary the school science curriculum. The results revealed that the historical contexts of publication of didactic works influenced the way in which the human body was constructed in these books, generating discontinuities and ruptures in the traditions of representation, presentation and enunciation of the human body. Some aspects, however, have shown more stability than others, showing that curriculum building and school purposes do not go in a linear fashion, oscillating and stressing the academic, utilitarian and pedagogical purposes, sometimes within the same textbook. These tensions dispute curricular space in the curriculum materials.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-09-26
dc.date.available.fl_str_mv 2020-01-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T19:41:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VIANNAY, Carine Valiente Costa. O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica. 2016. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia; Biodiversidade e sociedade) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12087
identifier_str_mv VIANNAY, Carine Valiente Costa. O corpo humano no currículo de Ciências: analisando os livros didáticos sob uma perspectiva sócio histórica. 2016. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia; Biodiversidade e sociedade) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12087
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12087/1/Dissertacao+Carine+Valiente+Parte+1.pdf
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12087/2/Dissertacao+Carine+Valiente+Parte+2.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 81dcaffa0e88ce6c4a72099017d7e14e
eb1e193c09deda143b3679beeef3565a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728663150854144