Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Kátia Maria
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10407
Resumo: This study analises the trajectory of Aurélia de Souza Braga, in the period between 1930-1945, called the Vargas Era, by their educational practices, political, social, cultural and welfare in the village and district of Belford Roxo, where at that moment was a county of Nova Iguaçu, Baixada Fluminense, state of Rio de Janeiro, bringing to debate her legacy to education in this region. To follow the path taken by the teacher from her life in upstate, searching for traces of her training and participation in the brazilian Integralist Movement, it takes the testimony of twenty storytellers who knew her, and those who, since the arrival of Aurélia de Souza Braga at that city, went through literacy, lived with her, read her scholar journals. Thus, over the four chapters, this study deals with literacy and child care, discusses the pedagogical actions of the teacher and the hybridity of different methods in her practices. Scrutinizes its political culture, the biases of the Socio-anthropology and political anthropology. Concludes that even while not preaching any belief or political doctrine, the brazilian integralist views, catholic, republican and "estadonovistas" guided the actions of Teacher Aurelia as an educational and political mediator in Belford Roxo
id UERJ_9f86053e9a600a0b750de4a569f055cc
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10407
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Mignot, Ana Chrystina Venanciohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727036E5Silva, Marcia Cabral dahttp://lattes.cnpq.br/3141195844022565Silva, Alexandra Lima dahttp://lattes.cnpq.br/3035434886894830Pérez, Oresta Lópezhttp://lattes.cnpq.br/0843468122300960Cavalari, Rosa Maria Feiteirohttp://lattes.cnpq.br/7967929210514075http://lattes.cnpq.br/8593875025943790Soares, Kátia Maria2021-01-05T21:45:34Z2016-09-212016-02-25SOARES, Kátia Maria. Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945). 2016. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10407This study analises the trajectory of Aurélia de Souza Braga, in the period between 1930-1945, called the Vargas Era, by their educational practices, political, social, cultural and welfare in the village and district of Belford Roxo, where at that moment was a county of Nova Iguaçu, Baixada Fluminense, state of Rio de Janeiro, bringing to debate her legacy to education in this region. To follow the path taken by the teacher from her life in upstate, searching for traces of her training and participation in the brazilian Integralist Movement, it takes the testimony of twenty storytellers who knew her, and those who, since the arrival of Aurélia de Souza Braga at that city, went through literacy, lived with her, read her scholar journals. Thus, over the four chapters, this study deals with literacy and child care, discusses the pedagogical actions of the teacher and the hybridity of different methods in her practices. Scrutinizes its political culture, the biases of the Socio-anthropology and political anthropology. Concludes that even while not preaching any belief or political doctrine, the brazilian integralist views, catholic, republican and "estadonovistas" guided the actions of Teacher Aurelia as an educational and political mediator in Belford RoxoEste estudo interpreta a trajetória de Aurélia de Souza Braga, no período que compreende os anos 1930 a 1945, a Era Vargas, pelas suas práticas educacionais, políticas, sociais, culturais e assistenciais, no povoado e distrito de Belford Roxo, então município de Nova Iguaçu, Baixada Fluminense, estado do Rio de Janeiro, trazendo ao debate o seu legado à educação nesta região. Ao percorrer o caminho trilhado pela professora desde sua vida no norte do estado, em busca de vestígios de sua formação e participação no movimento integralista, toma os depoimentos de vinte narradores que a conheceram, e os que, desde a chegada de Aurélia de Souza Braga à cidade, passaram pela alfabetizadora, conviveram com ela, leram o impresso que editou. Assim, ao longo dos quatro capítulos, o estudo trata da alfabetização e da assistência à criança, discute as ações pedagógicas da professora e o hibridismo de diferentes métodos em suas práticas. Perscruta sua cultura política, pelos vieses da socioantropologia e da antropologia política. Conclui que, embora não pregasse nenhuma crença ou doutrina política, as visões integralistas, católicas, republicanas e estadonovistas nortearam as ações da professora Aurélia enquanto mediadora pedagógica e política em Belford RoxoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:45:34Z No. of bitstreams: 1 Tese_Katia Maria Soares.pdf: 14627935 bytes, checksum: 2d263916b23587f1fe20b8f23afdaa0a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:45:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Katia Maria Soares.pdf: 14627935 bytes, checksum: 2d263916b23587f1fe20b8f23afdaa0a (MD5) Previous issue date: 2016-02-25Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoAurélia de Souza BragaHistory of Education in the state of Rio de JaneiroOral HistoryHistory of Education of Belford RoxoHistory of Education in Baixada FluminenseAurélia de Souza BragaHistória da Educação no estado do Rio de JaneiroIntegralismoHistória OralHistória da Educação de Belford RoxoHistória da Educação da Baixada FluminenseEducação - HistóriaEducadoresBraga, Aurélia de Souza, 1909-1945CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)Through the narrators of Solidão: Integralismo s marks in the memories of the teacher Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_Katia Maria Soares.pdfapplication/pdf14627935http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10407/1/Tese_Katia+Maria+Soares.pdf2d263916b23587f1fe20b8f23afdaa0aMD511/104072024-02-27 12:43:46.999oai:www.bdtd.uerj.br:1/10407Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Through the narrators of Solidão: Integralismo s marks in the memories of the teacher Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
title Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
spellingShingle Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
Soares, Kátia Maria
Aurélia de Souza Braga
History of Education in the state of Rio de Janeiro
Oral History
History of Education of Belford Roxo
History of Education in Baixada Fluminense
Aurélia de Souza Braga
História da Educação no estado do Rio de Janeiro
Integralismo
História Oral
História da Educação de Belford Roxo
História da Educação da Baixada Fluminense
Educação - História
Educadores
Braga, Aurélia de Souza, 1909-1945
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
title_full Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
title_fullStr Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
title_full_unstemmed Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
title_sort Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
author Soares, Kátia Maria
author_facet Soares, Kátia Maria
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mignot, Ana Chrystina Venancio
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727036E5
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Silva, Marcia Cabral da
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3141195844022565
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Silva, Alexandra Lima da
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3035434886894830
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Pérez, Oresta López
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0843468122300960
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Cavalari, Rosa Maria Feiteiro
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7967929210514075
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8593875025943790
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Kátia Maria
contributor_str_mv Mignot, Ana Chrystina Venancio
Silva, Marcia Cabral da
Silva, Alexandra Lima da
Pérez, Oresta López
Cavalari, Rosa Maria Feiteiro
dc.subject.eng.fl_str_mv Aurélia de Souza Braga
History of Education in the state of Rio de Janeiro
Oral History
History of Education of Belford Roxo
History of Education in Baixada Fluminense
topic Aurélia de Souza Braga
History of Education in the state of Rio de Janeiro
Oral History
History of Education of Belford Roxo
History of Education in Baixada Fluminense
Aurélia de Souza Braga
História da Educação no estado do Rio de Janeiro
Integralismo
História Oral
História da Educação de Belford Roxo
História da Educação da Baixada Fluminense
Educação - História
Educadores
Braga, Aurélia de Souza, 1909-1945
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Aurélia de Souza Braga
História da Educação no estado do Rio de Janeiro
Integralismo
História Oral
História da Educação de Belford Roxo
História da Educação da Baixada Fluminense
Educação - História
Educadores
Braga, Aurélia de Souza, 1909-1945
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study analises the trajectory of Aurélia de Souza Braga, in the period between 1930-1945, called the Vargas Era, by their educational practices, political, social, cultural and welfare in the village and district of Belford Roxo, where at that moment was a county of Nova Iguaçu, Baixada Fluminense, state of Rio de Janeiro, bringing to debate her legacy to education in this region. To follow the path taken by the teacher from her life in upstate, searching for traces of her training and participation in the brazilian Integralist Movement, it takes the testimony of twenty storytellers who knew her, and those who, since the arrival of Aurélia de Souza Braga at that city, went through literacy, lived with her, read her scholar journals. Thus, over the four chapters, this study deals with literacy and child care, discusses the pedagogical actions of the teacher and the hybridity of different methods in her practices. Scrutinizes its political culture, the biases of the Socio-anthropology and political anthropology. Concludes that even while not preaching any belief or political doctrine, the brazilian integralist views, catholic, republican and "estadonovistas" guided the actions of Teacher Aurelia as an educational and political mediator in Belford Roxo
publishDate 2016
dc.date.available.fl_str_mv 2016-09-21
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-02-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:45:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOARES, Kátia Maria. Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945). 2016. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10407
identifier_str_mv SOARES, Kátia Maria. Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945). 2016. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10407
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10407/1/Tese_Katia+Maria+Soares.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2d263916b23587f1fe20b8f23afdaa0a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728650694819840