Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10407 |
Resumo: | This study analises the trajectory of Aurélia de Souza Braga, in the period between 1930-1945, called the Vargas Era, by their educational practices, political, social, cultural and welfare in the village and district of Belford Roxo, where at that moment was a county of Nova Iguaçu, Baixada Fluminense, state of Rio de Janeiro, bringing to debate her legacy to education in this region. To follow the path taken by the teacher from her life in upstate, searching for traces of her training and participation in the brazilian Integralist Movement, it takes the testimony of twenty storytellers who knew her, and those who, since the arrival of Aurélia de Souza Braga at that city, went through literacy, lived with her, read her scholar journals. Thus, over the four chapters, this study deals with literacy and child care, discusses the pedagogical actions of the teacher and the hybridity of different methods in her practices. Scrutinizes its political culture, the biases of the Socio-anthropology and political anthropology. Concludes that even while not preaching any belief or political doctrine, the brazilian integralist views, catholic, republican and "estadonovistas" guided the actions of Teacher Aurelia as an educational and political mediator in Belford Roxo |
id |
UERJ_9f86053e9a600a0b750de4a569f055cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10407 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Mignot, Ana Chrystina Venanciohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727036E5Silva, Marcia Cabral dahttp://lattes.cnpq.br/3141195844022565Silva, Alexandra Lima dahttp://lattes.cnpq.br/3035434886894830Pérez, Oresta Lópezhttp://lattes.cnpq.br/0843468122300960Cavalari, Rosa Maria Feiteirohttp://lattes.cnpq.br/7967929210514075http://lattes.cnpq.br/8593875025943790Soares, Kátia Maria2021-01-05T21:45:34Z2016-09-212016-02-25SOARES, Kátia Maria. Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945). 2016. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10407This study analises the trajectory of Aurélia de Souza Braga, in the period between 1930-1945, called the Vargas Era, by their educational practices, political, social, cultural and welfare in the village and district of Belford Roxo, where at that moment was a county of Nova Iguaçu, Baixada Fluminense, state of Rio de Janeiro, bringing to debate her legacy to education in this region. To follow the path taken by the teacher from her life in upstate, searching for traces of her training and participation in the brazilian Integralist Movement, it takes the testimony of twenty storytellers who knew her, and those who, since the arrival of Aurélia de Souza Braga at that city, went through literacy, lived with her, read her scholar journals. Thus, over the four chapters, this study deals with literacy and child care, discusses the pedagogical actions of the teacher and the hybridity of different methods in her practices. Scrutinizes its political culture, the biases of the Socio-anthropology and political anthropology. Concludes that even while not preaching any belief or political doctrine, the brazilian integralist views, catholic, republican and "estadonovistas" guided the actions of Teacher Aurelia as an educational and political mediator in Belford RoxoEste estudo interpreta a trajetória de Aurélia de Souza Braga, no período que compreende os anos 1930 a 1945, a Era Vargas, pelas suas práticas educacionais, políticas, sociais, culturais e assistenciais, no povoado e distrito de Belford Roxo, então município de Nova Iguaçu, Baixada Fluminense, estado do Rio de Janeiro, trazendo ao debate o seu legado à educação nesta região. Ao percorrer o caminho trilhado pela professora desde sua vida no norte do estado, em busca de vestígios de sua formação e participação no movimento integralista, toma os depoimentos de vinte narradores que a conheceram, e os que, desde a chegada de Aurélia de Souza Braga à cidade, passaram pela alfabetizadora, conviveram com ela, leram o impresso que editou. Assim, ao longo dos quatro capítulos, o estudo trata da alfabetização e da assistência à criança, discute as ações pedagógicas da professora e o hibridismo de diferentes métodos em suas práticas. Perscruta sua cultura política, pelos vieses da socioantropologia e da antropologia política. Conclui que, embora não pregasse nenhuma crença ou doutrina política, as visões integralistas, católicas, republicanas e estadonovistas nortearam as ações da professora Aurélia enquanto mediadora pedagógica e política em Belford RoxoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:45:34Z No. of bitstreams: 1 Tese_Katia Maria Soares.pdf: 14627935 bytes, checksum: 2d263916b23587f1fe20b8f23afdaa0a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:45:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Katia Maria Soares.pdf: 14627935 bytes, checksum: 2d263916b23587f1fe20b8f23afdaa0a (MD5) Previous issue date: 2016-02-25Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoAurélia de Souza BragaHistory of Education in the state of Rio de JaneiroOral HistoryHistory of Education of Belford RoxoHistory of Education in Baixada FluminenseAurélia de Souza BragaHistória da Educação no estado do Rio de JaneiroIntegralismoHistória OralHistória da Educação de Belford RoxoHistória da Educação da Baixada FluminenseEducação - HistóriaEducadoresBraga, Aurélia de Souza, 1909-1945CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)Through the narrators of Solidão: Integralismo s marks in the memories of the teacher Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_Katia Maria Soares.pdfapplication/pdf14627935http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10407/1/Tese_Katia+Maria+Soares.pdf2d263916b23587f1fe20b8f23afdaa0aMD511/104072024-02-27 12:43:46.999oai:www.bdtd.uerj.br:1/10407Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Through the narrators of Solidão: Integralismo s marks in the memories of the teacher Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945) |
title |
Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945) |
spellingShingle |
Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945) Soares, Kátia Maria Aurélia de Souza Braga History of Education in the state of Rio de Janeiro Oral History History of Education of Belford Roxo History of Education in Baixada Fluminense Aurélia de Souza Braga História da Educação no estado do Rio de Janeiro Integralismo História Oral História da Educação de Belford Roxo História da Educação da Baixada Fluminense Educação - História Educadores Braga, Aurélia de Souza, 1909-1945 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945) |
title_full |
Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945) |
title_fullStr |
Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945) |
title_full_unstemmed |
Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945) |
title_sort |
Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945) |
author |
Soares, Kátia Maria |
author_facet |
Soares, Kátia Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mignot, Ana Chrystina Venancio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727036E5 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Silva, Marcia Cabral da |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3141195844022565 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Silva, Alexandra Lima da |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3035434886894830 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Pérez, Oresta López |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0843468122300960 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Cavalari, Rosa Maria Feiteiro |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7967929210514075 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8593875025943790 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Kátia Maria |
contributor_str_mv |
Mignot, Ana Chrystina Venancio Silva, Marcia Cabral da Silva, Alexandra Lima da Pérez, Oresta López Cavalari, Rosa Maria Feiteiro |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Aurélia de Souza Braga History of Education in the state of Rio de Janeiro Oral History History of Education of Belford Roxo History of Education in Baixada Fluminense |
topic |
Aurélia de Souza Braga History of Education in the state of Rio de Janeiro Oral History History of Education of Belford Roxo History of Education in Baixada Fluminense Aurélia de Souza Braga História da Educação no estado do Rio de Janeiro Integralismo História Oral História da Educação de Belford Roxo História da Educação da Baixada Fluminense Educação - História Educadores Braga, Aurélia de Souza, 1909-1945 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aurélia de Souza Braga História da Educação no estado do Rio de Janeiro Integralismo História Oral História da Educação de Belford Roxo História da Educação da Baixada Fluminense Educação - História Educadores Braga, Aurélia de Souza, 1909-1945 |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study analises the trajectory of Aurélia de Souza Braga, in the period between 1930-1945, called the Vargas Era, by their educational practices, political, social, cultural and welfare in the village and district of Belford Roxo, where at that moment was a county of Nova Iguaçu, Baixada Fluminense, state of Rio de Janeiro, bringing to debate her legacy to education in this region. To follow the path taken by the teacher from her life in upstate, searching for traces of her training and participation in the brazilian Integralist Movement, it takes the testimony of twenty storytellers who knew her, and those who, since the arrival of Aurélia de Souza Braga at that city, went through literacy, lived with her, read her scholar journals. Thus, over the four chapters, this study deals with literacy and child care, discusses the pedagogical actions of the teacher and the hybridity of different methods in her practices. Scrutinizes its political culture, the biases of the Socio-anthropology and political anthropology. Concludes that even while not preaching any belief or political doctrine, the brazilian integralist views, catholic, republican and "estadonovistas" guided the actions of Teacher Aurelia as an educational and political mediator in Belford Roxo |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-09-21 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-02-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:45:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOARES, Kátia Maria. Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945). 2016. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10407 |
identifier_str_mv |
SOARES, Kátia Maria. Pelos narradores da solidão: marcas do integralismo nas memórias sobre a educadora Aurélia de Souza Braga (Belford Roxo, 1930-1945). 2016. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10407 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10407/1/Tese_Katia+Maria+Soares.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2d263916b23587f1fe20b8f23afdaa0a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728650694819840 |