A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8462 |
Resumo: | The context of this research work is the debate about Sociology as a school discipline. Its goal is to investigate the identity of this science inside the school. What is this Sociology? is its effective question. That question unfolds in the proposal of realize how Sociology is being built by the school teachers in their daily relationship with the discipline in some of the schools of the public school system of the state of Rio de Janeiro. There are four elements considered relevant to line off aspects that make us closer to the identity of this discipline: its trajectory in Basic Education; the meanings ascribed to them, which are synthesized in the objectives and specificity of this discipline in relation to other; the content and methodologies deployed in the daily construction of school knowledge of Sociology; and, finally, the place this discipline has been occupying inside the school. The notion of configuration, by Norbert Elias, allowed us to see that identity as a social process in construction. Thus, this research had as source interviews withteachers of this school system, in addition to academic papers and official (national and state) documents. |
id |
UERJ_a0956c3516cbdadf1a1a1bda45d527d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/8462 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Sant'anna, Maria Josefina Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/5030490080068889Garchet, Helena Maria Bomenyhttp://lattes.cnpq.br/5712027573089549Oliveira, Luiz Fernandes dehttp://lattes.cnpq.br/7006752768658988http://lattes.cnpq.br/7337546440233955Pereira, Marcia Menezes Thomaz2021-01-05T19:31:05Z2015-05-042014-08-26PEREIRA, Marcia Menezes Thomaz. A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8462The context of this research work is the debate about Sociology as a school discipline. Its goal is to investigate the identity of this science inside the school. What is this Sociology? is its effective question. That question unfolds in the proposal of realize how Sociology is being built by the school teachers in their daily relationship with the discipline in some of the schools of the public school system of the state of Rio de Janeiro. There are four elements considered relevant to line off aspects that make us closer to the identity of this discipline: its trajectory in Basic Education; the meanings ascribed to them, which are synthesized in the objectives and specificity of this discipline in relation to other; the content and methodologies deployed in the daily construction of school knowledge of Sociology; and, finally, the place this discipline has been occupying inside the school. The notion of configuration, by Norbert Elias, allowed us to see that identity as a social process in construction. Thus, this research had as source interviews withteachers of this school system, in addition to academic papers and official (national and state) documents.Este trabalho se insere no debate a respeito da Sociologia como disciplina escolar e tem por objetivo investigar a identidade desta ciência na escola. Que Sociologia é essa? constitui sua indagação efetiva e desdobra-se na proposta de perceber como a Sociologia está sendo construída pelos professores e professoras regentes na sua relação cotidiana com a disciplina, em algumas das escolas da rede pública de ensino do estado do Rio de Janeiro. Quatro são os elementos que, articulados, consideramos relevantes como meio para demarcar aspectos que nos aproximem da identidade desta disciplina. São eles: a sua trajetória na Educação Básica; os sentidos que lhes são atribuídos, sintetizados nos objetivos e na especificidade desta disciplina em relação às demais; os conteúdos e metodologias mobilizados na construção cotidiana do conhecimento escolar da Sociologia; e, por fim, os lugares que ela vem ocupando na escola. A noção de configuração, de Norbert Elias, permitiu enxergar esta identidade como um processo social em construção. Deste modo, além de trabalhos acadêmicos e de documentos oficiais de âmbito nacional e estadual, esta pesquisa teve como fonte entrevistas semi-estruturadas realizadas com professores e professoras desta rede de ensino.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:31:05Z No. of bitstreams: 1 Marcia Menezes T Pereira Dissertacao.pdf: 959475 bytes, checksum: 38e755d2e2d5c3d1215abc3dc778df21 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:31:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Marcia Menezes T Pereira Dissertacao.pdf: 959475 bytes, checksum: 38e755d2e2d5c3d1215abc3dc778df21 (MD5) Previous issue date: 2014-08-26Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUERJBRCentro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências HumanasTeaching sociologySchoolIdentityConfigurationEnsino de sociologiaEscolaIdentidadeConfiguraçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAA construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?The social construction of Sociology as a school subject: what kind of Sociology is that?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALMarcia Menezes T Pereira Dissertacao.pdfapplication/pdf959475http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8462/1/Marcia+Menezes+T+Pereira+Dissertacao.pdf38e755d2e2d5c3d1215abc3dc778df21MD511/84622024-02-27 14:09:47.471oai:www.bdtd.uerj.br:1/8462Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T17:09:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The social construction of Sociology as a school subject: what kind of Sociology is that? |
title |
A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa? |
spellingShingle |
A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa? Pereira, Marcia Menezes Thomaz Teaching sociology School Identity Configuration Ensino de sociologia Escola Identidade Configuração CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
title_short |
A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa? |
title_full |
A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa? |
title_fullStr |
A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa? |
title_full_unstemmed |
A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa? |
title_sort |
A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa? |
author |
Pereira, Marcia Menezes Thomaz |
author_facet |
Pereira, Marcia Menezes Thomaz |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sant'anna, Maria Josefina Gabriel |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5030490080068889 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Garchet, Helena Maria Bomeny |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5712027573089549 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Oliveira, Luiz Fernandes de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7006752768658988 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7337546440233955 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Marcia Menezes Thomaz |
contributor_str_mv |
Sant'anna, Maria Josefina Gabriel Garchet, Helena Maria Bomeny Oliveira, Luiz Fernandes de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching sociology School Identity Configuration |
topic |
Teaching sociology School Identity Configuration Ensino de sociologia Escola Identidade Configuração CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de sociologia Escola Identidade Configuração |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
description |
The context of this research work is the debate about Sociology as a school discipline. Its goal is to investigate the identity of this science inside the school. What is this Sociology? is its effective question. That question unfolds in the proposal of realize how Sociology is being built by the school teachers in their daily relationship with the discipline in some of the schools of the public school system of the state of Rio de Janeiro. There are four elements considered relevant to line off aspects that make us closer to the identity of this discipline: its trajectory in Basic Education; the meanings ascribed to them, which are synthesized in the objectives and specificity of this discipline in relation to other; the content and methodologies deployed in the daily construction of school knowledge of Sociology; and, finally, the place this discipline has been occupying inside the school. The notion of configuration, by Norbert Elias, allowed us to see that identity as a social process in construction. Thus, this research had as source interviews withteachers of this school system, in addition to academic papers and official (national and state) documents. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-08-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-05-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T19:31:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PEREIRA, Marcia Menezes Thomaz. A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8462 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Marcia Menezes Thomaz. A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8462 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8462/1/Marcia+Menezes+T+Pereira+Dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
38e755d2e2d5c3d1215abc3dc778df21 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728635837546496 |