A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Marcia Menezes Thomaz
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8462
Resumo: The context of this research work is the debate about Sociology as a school discipline. Its goal is to investigate the identity of this science inside the school. What is this Sociology? is its effective question. That question unfolds in the proposal of realize how Sociology is being built by the school teachers in their daily relationship with the discipline in some of the schools of the public school system of the state of Rio de Janeiro. There are four elements considered relevant to line off aspects that make us closer to the identity of this discipline: its trajectory in Basic Education; the meanings ascribed to them, which are synthesized in the objectives and specificity of this discipline in relation to other; the content and methodologies deployed in the daily construction of school knowledge of Sociology; and, finally, the place this discipline has been occupying inside the school. The notion of configuration, by Norbert Elias, allowed us to see that identity as a social process in construction. Thus, this research had as source interviews withteachers of this school system, in addition to academic papers and official (national and state) documents.
id UERJ_a0956c3516cbdadf1a1a1bda45d527d7
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8462
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Sant'anna, Maria Josefina Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/5030490080068889Garchet, Helena Maria Bomenyhttp://lattes.cnpq.br/5712027573089549Oliveira, Luiz Fernandes dehttp://lattes.cnpq.br/7006752768658988http://lattes.cnpq.br/7337546440233955Pereira, Marcia Menezes Thomaz2021-01-05T19:31:05Z2015-05-042014-08-26PEREIRA, Marcia Menezes Thomaz. A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8462The context of this research work is the debate about Sociology as a school discipline. Its goal is to investigate the identity of this science inside the school. What is this Sociology? is its effective question. That question unfolds in the proposal of realize how Sociology is being built by the school teachers in their daily relationship with the discipline in some of the schools of the public school system of the state of Rio de Janeiro. There are four elements considered relevant to line off aspects that make us closer to the identity of this discipline: its trajectory in Basic Education; the meanings ascribed to them, which are synthesized in the objectives and specificity of this discipline in relation to other; the content and methodologies deployed in the daily construction of school knowledge of Sociology; and, finally, the place this discipline has been occupying inside the school. The notion of configuration, by Norbert Elias, allowed us to see that identity as a social process in construction. Thus, this research had as source interviews withteachers of this school system, in addition to academic papers and official (national and state) documents.Este trabalho se insere no debate a respeito da Sociologia como disciplina escolar e tem por objetivo investigar a identidade desta ciência na escola. Que Sociologia é essa? constitui sua indagação efetiva e desdobra-se na proposta de perceber como a Sociologia está sendo construída pelos professores e professoras regentes na sua relação cotidiana com a disciplina, em algumas das escolas da rede pública de ensino do estado do Rio de Janeiro. Quatro são os elementos que, articulados, consideramos relevantes como meio para demarcar aspectos que nos aproximem da identidade desta disciplina. São eles: a sua trajetória na Educação Básica; os sentidos que lhes são atribuídos, sintetizados nos objetivos e na especificidade desta disciplina em relação às demais; os conteúdos e metodologias mobilizados na construção cotidiana do conhecimento escolar da Sociologia; e, por fim, os lugares que ela vem ocupando na escola. A noção de configuração, de Norbert Elias, permitiu enxergar esta identidade como um processo social em construção. Deste modo, além de trabalhos acadêmicos e de documentos oficiais de âmbito nacional e estadual, esta pesquisa teve como fonte entrevistas semi-estruturadas realizadas com professores e professoras desta rede de ensino.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:31:05Z No. of bitstreams: 1 Marcia Menezes T Pereira Dissertacao.pdf: 959475 bytes, checksum: 38e755d2e2d5c3d1215abc3dc778df21 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:31:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Marcia Menezes T Pereira Dissertacao.pdf: 959475 bytes, checksum: 38e755d2e2d5c3d1215abc3dc778df21 (MD5) Previous issue date: 2014-08-26Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUERJBRCentro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências HumanasTeaching sociologySchoolIdentityConfigurationEnsino de sociologiaEscolaIdentidadeConfiguraçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAA construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?The social construction of Sociology as a school subject: what kind of Sociology is that?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALMarcia Menezes T Pereira Dissertacao.pdfapplication/pdf959475http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8462/1/Marcia+Menezes+T+Pereira+Dissertacao.pdf38e755d2e2d5c3d1215abc3dc778df21MD511/84622024-02-27 14:09:47.471oai:www.bdtd.uerj.br:1/8462Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T17:09:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The social construction of Sociology as a school subject: what kind of Sociology is that?
title A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?
spellingShingle A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?
Pereira, Marcia Menezes Thomaz
Teaching sociology
School
Identity
Configuration
Ensino de sociologia
Escola
Identidade
Configuração
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
title_short A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?
title_full A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?
title_fullStr A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?
title_full_unstemmed A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?
title_sort A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?
author Pereira, Marcia Menezes Thomaz
author_facet Pereira, Marcia Menezes Thomaz
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sant'anna, Maria Josefina Gabriel
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5030490080068889
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Garchet, Helena Maria Bomeny
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5712027573089549
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Oliveira, Luiz Fernandes de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7006752768658988
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7337546440233955
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Marcia Menezes Thomaz
contributor_str_mv Sant'anna, Maria Josefina Gabriel
Garchet, Helena Maria Bomeny
Oliveira, Luiz Fernandes de
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching sociology
School
Identity
Configuration
topic Teaching sociology
School
Identity
Configuration
Ensino de sociologia
Escola
Identidade
Configuração
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de sociologia
Escola
Identidade
Configuração
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description The context of this research work is the debate about Sociology as a school discipline. Its goal is to investigate the identity of this science inside the school. What is this Sociology? is its effective question. That question unfolds in the proposal of realize how Sociology is being built by the school teachers in their daily relationship with the discipline in some of the schools of the public school system of the state of Rio de Janeiro. There are four elements considered relevant to line off aspects that make us closer to the identity of this discipline: its trajectory in Basic Education; the meanings ascribed to them, which are synthesized in the objectives and specificity of this discipline in relation to other; the content and methodologies deployed in the daily construction of school knowledge of Sociology; and, finally, the place this discipline has been occupying inside the school. The notion of configuration, by Norbert Elias, allowed us to see that identity as a social process in construction. Thus, this research had as source interviews withteachers of this school system, in addition to academic papers and official (national and state) documents.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-08-26
dc.date.available.fl_str_mv 2015-05-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:31:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PEREIRA, Marcia Menezes Thomaz. A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8462
identifier_str_mv PEREIRA, Marcia Menezes Thomaz. A construção social da identidade da sociologia como disciplina escolar: que sociologia é essa?. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8462
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8462/1/Marcia+Menezes+T+Pereira+Dissertacao.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 38e755d2e2d5c3d1215abc3dc778df21
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728635837546496