A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Elaine Vasconcelos de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4264
Resumo: This dissertation aims at providing health and education professional with a tool that can enlighten their understanding of aggressive behaviors and violent situations, both commonly found at educational institutions. This research is developed in three chapters plus a final section of conclusions. The first one, present different ideas about the concepts of aggressiveness and violence. For that, the works of three psychoanalysts are used, Sigmund Freud, Jacques Lacan and Donald Winnicott. The second chapter approaches Winnicott s emotional development theory, so that, in the third chapter, those two processes mentioned above can be analyzed, through the perspective of the author. The latter guides us to a process that denaturalizes violence and also withdraws the concept of aggressiveness from being considered pathological. At last, as a more direct contribution to the field of the education, reflections and proposals are suggested so that the school environment can be able to give way to the creativity of the individuals, and also to the full power of being a citizen. These two processes happening at the schools can collaborate to the decrease in violence irruption and reproduction, that devastates the contemporary world.
id UERJ_ab61ef896e96511c1b8e13f211e7519f
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/4264
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Bezerra Júnior, Benilton Carloshttp://lattes.cnpq.br/7875349862267769Costa, Jurandir Sebastião Freirehttp://lattes.cnpq.br/9203726930220261Loyola, Maria Andrea Rioshttp://lattes.cnpq.br/3680983040542024Maia, Marisa Schargelhttp://lattes.cnpq.br/6412027675660806http://lattes.cnpq.br/6159564331103016Andrade, Elaine Vasconcelos de2020-07-05T16:06:57Z2014-06-092014-08-24ANDRADE, Elaine Vasconcelos de. A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas e Saúde; Epidemiologia; Política, Planejamento e Administração em Saúde; Administra) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4264This dissertation aims at providing health and education professional with a tool that can enlighten their understanding of aggressive behaviors and violent situations, both commonly found at educational institutions. This research is developed in three chapters plus a final section of conclusions. The first one, present different ideas about the concepts of aggressiveness and violence. For that, the works of three psychoanalysts are used, Sigmund Freud, Jacques Lacan and Donald Winnicott. The second chapter approaches Winnicott s emotional development theory, so that, in the third chapter, those two processes mentioned above can be analyzed, through the perspective of the author. The latter guides us to a process that denaturalizes violence and also withdraws the concept of aggressiveness from being considered pathological. At last, as a more direct contribution to the field of the education, reflections and proposals are suggested so that the school environment can be able to give way to the creativity of the individuals, and also to the full power of being a citizen. These two processes happening at the schools can collaborate to the decrease in violence irruption and reproduction, that devastates the contemporary world.O objetivos deste trabalho é oferecer aos profissionais de saúde e educação uma ferramenta que ilumine sua compreensão acerca dos comportamentos agressivos e das situações violentas comumente encontradas na instituição escolar. Para isso, a pesquisa se desenvolve em três capítulos e uma seção de considerações e contribuição finais. No primeiro, são apresentadas diferentes ideias sobre as noções de agressividade e violência. Os psicanalistas enfocados são Sigmund Freud, Jacques Lacan e Donald Winnicott. No segundo, é feito um estudo da teoria do desenvolvimento emocional de Winnicott. No segundo, é feito um estudo da teoria do desenvolvimento emocional de Winnicott para, no capítulo que se segue, serem analisados os significados dados pelo autor a tais fenômenos, que nos encaminham à despatologização da agressividade e à desnaturalização da violência. Por último, como uma contribuição mais direta ao campo da educação, são sugeridas reflexões e propostas para que o espaço escolar possa ser um ambiente facilitador da criatividade do sujeito e do exercício de poder do cidadão, colaborando assim, para diminuir as chances de irrupção e reprodução da violência que vem assolando o mundo contemporâneo.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-07-05T16:06:57Z No. of bitstreams: 1 Elaine Vasconcelos de Andrade.pdf: 2469391 bytes, checksum: f616bb16c81edeff5a2c372139f71449 (MD5)Made available in DSpace on 2020-07-05T16:06:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Elaine Vasconcelos de Andrade.pdf: 2469391 bytes, checksum: f616bb16c81edeff5a2c372139f71449 (MD5) Previous issue date: 2014-08-24application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Saúde ColetivaUERJBRCentro Biomédico::Instituto de Medicina SocialViolenceSchool violenceAggressivenessWinnicott, DonaldViolênciaViolência escolarAgressividadeWinnicott, DonaldCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::EPIDEMIOLOGIAA descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionaisThe discontinuity between aggression and violence: a psychoanalytic contribution to educational practiceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALElaine Vasconcelos de Andrade.pdfapplication/pdf2469391http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4264/1/Elaine+Vasconcelos+de+Andrade.pdff616bb16c81edeff5a2c372139f71449MD511/42642024-02-26 20:29:23.472oai:www.bdtd.uerj.br:1/4264Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T23:29:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The discontinuity between aggression and violence: a psychoanalytic contribution to educational practice
title A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais
spellingShingle A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais
Andrade, Elaine Vasconcelos de
Violence
School violence
Aggressiveness
Winnicott, Donald
Violência
Violência escolar
Agressividade
Winnicott, Donald
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::EPIDEMIOLOGIA
title_short A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais
title_full A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais
title_fullStr A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais
title_full_unstemmed A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais
title_sort A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais
author Andrade, Elaine Vasconcelos de
author_facet Andrade, Elaine Vasconcelos de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bezerra Júnior, Benilton Carlos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7875349862267769
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Costa, Jurandir Sebastião Freire
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9203726930220261
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Loyola, Maria Andrea Rios
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3680983040542024
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Maia, Marisa Schargel
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6412027675660806
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6159564331103016
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Elaine Vasconcelos de
contributor_str_mv Bezerra Júnior, Benilton Carlos
Costa, Jurandir Sebastião Freire
Loyola, Maria Andrea Rios
Maia, Marisa Schargel
dc.subject.eng.fl_str_mv Violence
School violence
Aggressiveness
Winnicott, Donald
topic Violence
School violence
Aggressiveness
Winnicott, Donald
Violência
Violência escolar
Agressividade
Winnicott, Donald
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::EPIDEMIOLOGIA
dc.subject.por.fl_str_mv Violência
Violência escolar
Agressividade
Winnicott, Donald
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::EPIDEMIOLOGIA
description This dissertation aims at providing health and education professional with a tool that can enlighten their understanding of aggressive behaviors and violent situations, both commonly found at educational institutions. This research is developed in three chapters plus a final section of conclusions. The first one, present different ideas about the concepts of aggressiveness and violence. For that, the works of three psychoanalysts are used, Sigmund Freud, Jacques Lacan and Donald Winnicott. The second chapter approaches Winnicott s emotional development theory, so that, in the third chapter, those two processes mentioned above can be analyzed, through the perspective of the author. The latter guides us to a process that denaturalizes violence and also withdraws the concept of aggressiveness from being considered pathological. At last, as a more direct contribution to the field of the education, reflections and proposals are suggested so that the school environment can be able to give way to the creativity of the individuals, and also to the full power of being a citizen. These two processes happening at the schools can collaborate to the decrease in violence irruption and reproduction, that devastates the contemporary world.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-06-09
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-08-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-07-05T16:06:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ANDRADE, Elaine Vasconcelos de. A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas e Saúde; Epidemiologia; Política, Planejamento e Administração em Saúde; Administra) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4264
identifier_str_mv ANDRADE, Elaine Vasconcelos de. A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas e Saúde; Epidemiologia; Política, Planejamento e Administração em Saúde; Administra) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro Biomédico::Instituto de Medicina Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4264/1/Elaine+Vasconcelos+de+Andrade.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f616bb16c81edeff5a2c372139f71449
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728610343518208