A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4264 |
Resumo: | This dissertation aims at providing health and education professional with a tool that can enlighten their understanding of aggressive behaviors and violent situations, both commonly found at educational institutions. This research is developed in three chapters plus a final section of conclusions. The first one, present different ideas about the concepts of aggressiveness and violence. For that, the works of three psychoanalysts are used, Sigmund Freud, Jacques Lacan and Donald Winnicott. The second chapter approaches Winnicott s emotional development theory, so that, in the third chapter, those two processes mentioned above can be analyzed, through the perspective of the author. The latter guides us to a process that denaturalizes violence and also withdraws the concept of aggressiveness from being considered pathological. At last, as a more direct contribution to the field of the education, reflections and proposals are suggested so that the school environment can be able to give way to the creativity of the individuals, and also to the full power of being a citizen. These two processes happening at the schools can collaborate to the decrease in violence irruption and reproduction, that devastates the contemporary world. |
id |
UERJ_ab61ef896e96511c1b8e13f211e7519f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4264 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Bezerra Júnior, Benilton Carloshttp://lattes.cnpq.br/7875349862267769Costa, Jurandir Sebastião Freirehttp://lattes.cnpq.br/9203726930220261Loyola, Maria Andrea Rioshttp://lattes.cnpq.br/3680983040542024Maia, Marisa Schargelhttp://lattes.cnpq.br/6412027675660806http://lattes.cnpq.br/6159564331103016Andrade, Elaine Vasconcelos de2020-07-05T16:06:57Z2014-06-092014-08-24ANDRADE, Elaine Vasconcelos de. A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas e Saúde; Epidemiologia; Política, Planejamento e Administração em Saúde; Administra) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4264This dissertation aims at providing health and education professional with a tool that can enlighten their understanding of aggressive behaviors and violent situations, both commonly found at educational institutions. This research is developed in three chapters plus a final section of conclusions. The first one, present different ideas about the concepts of aggressiveness and violence. For that, the works of three psychoanalysts are used, Sigmund Freud, Jacques Lacan and Donald Winnicott. The second chapter approaches Winnicott s emotional development theory, so that, in the third chapter, those two processes mentioned above can be analyzed, through the perspective of the author. The latter guides us to a process that denaturalizes violence and also withdraws the concept of aggressiveness from being considered pathological. At last, as a more direct contribution to the field of the education, reflections and proposals are suggested so that the school environment can be able to give way to the creativity of the individuals, and also to the full power of being a citizen. These two processes happening at the schools can collaborate to the decrease in violence irruption and reproduction, that devastates the contemporary world.O objetivos deste trabalho é oferecer aos profissionais de saúde e educação uma ferramenta que ilumine sua compreensão acerca dos comportamentos agressivos e das situações violentas comumente encontradas na instituição escolar. Para isso, a pesquisa se desenvolve em três capítulos e uma seção de considerações e contribuição finais. No primeiro, são apresentadas diferentes ideias sobre as noções de agressividade e violência. Os psicanalistas enfocados são Sigmund Freud, Jacques Lacan e Donald Winnicott. No segundo, é feito um estudo da teoria do desenvolvimento emocional de Winnicott. No segundo, é feito um estudo da teoria do desenvolvimento emocional de Winnicott para, no capítulo que se segue, serem analisados os significados dados pelo autor a tais fenômenos, que nos encaminham à despatologização da agressividade e à desnaturalização da violência. Por último, como uma contribuição mais direta ao campo da educação, são sugeridas reflexões e propostas para que o espaço escolar possa ser um ambiente facilitador da criatividade do sujeito e do exercício de poder do cidadão, colaborando assim, para diminuir as chances de irrupção e reprodução da violência que vem assolando o mundo contemporâneo.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-07-05T16:06:57Z No. of bitstreams: 1 Elaine Vasconcelos de Andrade.pdf: 2469391 bytes, checksum: f616bb16c81edeff5a2c372139f71449 (MD5)Made available in DSpace on 2020-07-05T16:06:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Elaine Vasconcelos de Andrade.pdf: 2469391 bytes, checksum: f616bb16c81edeff5a2c372139f71449 (MD5) Previous issue date: 2014-08-24application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Saúde ColetivaUERJBRCentro Biomédico::Instituto de Medicina SocialViolenceSchool violenceAggressivenessWinnicott, DonaldViolênciaViolência escolarAgressividadeWinnicott, DonaldCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::EPIDEMIOLOGIAA descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionaisThe discontinuity between aggression and violence: a psychoanalytic contribution to educational practiceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALElaine Vasconcelos de Andrade.pdfapplication/pdf2469391http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4264/1/Elaine+Vasconcelos+de+Andrade.pdff616bb16c81edeff5a2c372139f71449MD511/42642024-02-26 20:29:23.472oai:www.bdtd.uerj.br:1/4264Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T23:29:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The discontinuity between aggression and violence: a psychoanalytic contribution to educational practice |
title |
A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais |
spellingShingle |
A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais Andrade, Elaine Vasconcelos de Violence School violence Aggressiveness Winnicott, Donald Violência Violência escolar Agressividade Winnicott, Donald CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::EPIDEMIOLOGIA |
title_short |
A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais |
title_full |
A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais |
title_fullStr |
A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais |
title_full_unstemmed |
A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais |
title_sort |
A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais |
author |
Andrade, Elaine Vasconcelos de |
author_facet |
Andrade, Elaine Vasconcelos de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bezerra Júnior, Benilton Carlos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7875349862267769 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Costa, Jurandir Sebastião Freire |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9203726930220261 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Loyola, Maria Andrea Rios |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3680983040542024 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Maia, Marisa Schargel |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6412027675660806 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6159564331103016 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Elaine Vasconcelos de |
contributor_str_mv |
Bezerra Júnior, Benilton Carlos Costa, Jurandir Sebastião Freire Loyola, Maria Andrea Rios Maia, Marisa Schargel |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Violence School violence Aggressiveness Winnicott, Donald |
topic |
Violence School violence Aggressiveness Winnicott, Donald Violência Violência escolar Agressividade Winnicott, Donald CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::EPIDEMIOLOGIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Violência Violência escolar Agressividade Winnicott, Donald |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::EPIDEMIOLOGIA |
description |
This dissertation aims at providing health and education professional with a tool that can enlighten their understanding of aggressive behaviors and violent situations, both commonly found at educational institutions. This research is developed in three chapters plus a final section of conclusions. The first one, present different ideas about the concepts of aggressiveness and violence. For that, the works of three psychoanalysts are used, Sigmund Freud, Jacques Lacan and Donald Winnicott. The second chapter approaches Winnicott s emotional development theory, so that, in the third chapter, those two processes mentioned above can be analyzed, through the perspective of the author. The latter guides us to a process that denaturalizes violence and also withdraws the concept of aggressiveness from being considered pathological. At last, as a more direct contribution to the field of the education, reflections and proposals are suggested so that the school environment can be able to give way to the creativity of the individuals, and also to the full power of being a citizen. These two processes happening at the schools can collaborate to the decrease in violence irruption and reproduction, that devastates the contemporary world. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-06-09 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-08-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-07-05T16:06:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ANDRADE, Elaine Vasconcelos de. A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas e Saúde; Epidemiologia; Política, Planejamento e Administração em Saúde; Administra) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4264 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, Elaine Vasconcelos de. A descontinuidade entre agressividade e violência: uma contribuição psicanalítica às práticas educacionais. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas e Saúde; Epidemiologia; Política, Planejamento e Administração em Saúde; Administra) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro Biomédico::Instituto de Medicina Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4264/1/Elaine+Vasconcelos+de+Andrade.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f616bb16c81edeff5a2c372139f71449 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728610343518208 |