Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Ursula Barrozo
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10170
Resumo: Based on the discussion on the difference, the study examines how the issue of religion is meant and treated in school practices. Addressing religion as a cultural construction process, that is, the discursive meaning that develops within power relations, the study seeks to understand the spaces we occupy different religious manifestations in the school environment; as the hegemonic signification disputes happen and what are the practical affirmation and silencing of religious differences in schools. The research brings the contribution of Stuart Hall for understanding culture in intercultural dimension beyond the structuralist fixed binaries. Analyzes the processes of negotiation of difference from Chantal Mouffe approach on the social constitution; conflicting consensus and agonistic democracy, which allows take off the identities of the alleged rigidity imposed by the polarity or the other-we built the universalist thought. An important reference, however, stems from the concept named "inculturation of religions" of Joanildo Burity. Thus discuss how educational processes guided by pedagogical perspective proposed by Aura Helena Ramos, according to which the Human Rights Education has reference to the constitution of spaces manifestation of dissent, negotiation of difference and curriculum production, which indicates an approach that contrasts the processes of cultural codes silently Western Christian religious hegemony.
id UERJ_b4fb394f44a9399f23e476f8bd78b14e
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10170
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Ramos, Aura Helenahttp://lattes.cnpq.br/8638377138958446Barreiros, Débora Raquel Alveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766739D3&dataRevisao=nullCavaliere, Ana Maria VillelaAna Maria Villela Cavalierehttp://lattes.cnpq.br/7036620479952880Gomes, Ursula Barrozo2021-01-05T21:38:14Z2014-12-082014-09-11GOMES, Ursula Barrozo. Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos. 2014. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10170Based on the discussion on the difference, the study examines how the issue of religion is meant and treated in school practices. Addressing religion as a cultural construction process, that is, the discursive meaning that develops within power relations, the study seeks to understand the spaces we occupy different religious manifestations in the school environment; as the hegemonic signification disputes happen and what are the practical affirmation and silencing of religious differences in schools. The research brings the contribution of Stuart Hall for understanding culture in intercultural dimension beyond the structuralist fixed binaries. Analyzes the processes of negotiation of difference from Chantal Mouffe approach on the social constitution; conflicting consensus and agonistic democracy, which allows take off the identities of the alleged rigidity imposed by the polarity or the other-we built the universalist thought. An important reference, however, stems from the concept named "inculturation of religions" of Joanildo Burity. Thus discuss how educational processes guided by pedagogical perspective proposed by Aura Helena Ramos, according to which the Human Rights Education has reference to the constitution of spaces manifestation of dissent, negotiation of difference and curriculum production, which indicates an approach that contrasts the processes of cultural codes silently Western Christian religious hegemony.Com base no debate sobre diferença, o estudo analisa o modo como a questão da religiosidade é significada e tratada nas práticas escolares. Abordando religião como processo de construção cultural, vale dizer, de significação discursiva que se desenvolve no âmbito de relações de poder, o estudo busca compreender os espaços que diferentes manifestações religiosas ocupam no ambiente escolar; como as disputas hegemônicas por significação acontecem e quais são as práticas de afirmação e silenciamento das diferenças religiosas na escola. A pesquisa traz a contribuição de Stuart Hall para a compreensão de cultura numa dimensão intercultural para além dos binarismos fixos estruturalistas. Analisa os processos de negociação da diferença a partir da abordagem de Chantal Mouffe sobre constituição do social; consenso conflituoso e democracia agonística, o que possibilita descolar as identidades da rigidez suposta ou imposta pela polaridade nós-outros construída no pensamento universalista. Uma importante referência, ainda, advém da conceituação nomeada de inculturação das religiões de Joanildo Burity. Dessa forma, procura refletir sobre processos educacionais orientados pela perspectiva pedagógica proposta por Aura Helena Ramos, segundo a qual a Educação em Direitos Humanos tem como referência a constituição de espaços de manifestação do dissenso, de negociação da diferença e de produção curricular, o que indica uma abordagem que se contrapõe a processos de silenciosamente de códigos culturais da hegemonia religiosa cristã ocidental.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:38:14Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Ursula Barrozo Gomes.pdf: 1135025 bytes, checksum: 47b69c542aee8ebbe0ea99c2d916b888 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:38:14Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Ursula Barrozo Gomes.pdf: 1135025 bytes, checksum: 47b69c542aee8ebbe0ea99c2d916b888 (MD5) Previous issue date: 2014-09-11application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseReligiosity and SchoolReligion, culture and differenceEducation on Human RightsReligiosidade e EscolaReligião, cultura e diferençaEducação em Direitos HumanosReligião nas escolas públicasIgreja e educaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOReligiosidade na escola: afirmações e silenciamentosReligiosity in school: assertions and silencesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Ursula Barrozo Gomes.pdfapplication/pdf1135025http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10170/1/Dissertacao+Ursula+Barrozo+Gomes.pdf47b69c542aee8ebbe0ea99c2d916b888MD511/101702024-02-27 13:04:42.037oai:www.bdtd.uerj.br:1/10170Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Religiosity in school: assertions and silences
title Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos
spellingShingle Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos
Gomes, Ursula Barrozo
Religiosity and School
Religion, culture and difference
Education on Human Rights
Religiosidade e Escola
Religião, cultura e diferença
Educação em Direitos Humanos
Religião nas escolas públicas
Igreja e educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos
title_full Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos
title_fullStr Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos
title_full_unstemmed Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos
title_sort Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos
author Gomes, Ursula Barrozo
author_facet Gomes, Ursula Barrozo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ramos, Aura Helena
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8638377138958446
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Barreiros, Débora Raquel Alves
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766739D3&dataRevisao=null
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Cavaliere, Ana Maria Villela
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv Ana Maria Villela Cavaliere
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7036620479952880
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Ursula Barrozo
contributor_str_mv Ramos, Aura Helena
Barreiros, Débora Raquel Alves
Cavaliere, Ana Maria Villela
dc.subject.eng.fl_str_mv Religiosity and School
Religion, culture and difference
Education on Human Rights
topic Religiosity and School
Religion, culture and difference
Education on Human Rights
Religiosidade e Escola
Religião, cultura e diferença
Educação em Direitos Humanos
Religião nas escolas públicas
Igreja e educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Religiosidade e Escola
Religião, cultura e diferença
Educação em Direitos Humanos
Religião nas escolas públicas
Igreja e educação
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Based on the discussion on the difference, the study examines how the issue of religion is meant and treated in school practices. Addressing religion as a cultural construction process, that is, the discursive meaning that develops within power relations, the study seeks to understand the spaces we occupy different religious manifestations in the school environment; as the hegemonic signification disputes happen and what are the practical affirmation and silencing of religious differences in schools. The research brings the contribution of Stuart Hall for understanding culture in intercultural dimension beyond the structuralist fixed binaries. Analyzes the processes of negotiation of difference from Chantal Mouffe approach on the social constitution; conflicting consensus and agonistic democracy, which allows take off the identities of the alleged rigidity imposed by the polarity or the other-we built the universalist thought. An important reference, however, stems from the concept named "inculturation of religions" of Joanildo Burity. Thus discuss how educational processes guided by pedagogical perspective proposed by Aura Helena Ramos, according to which the Human Rights Education has reference to the constitution of spaces manifestation of dissent, negotiation of difference and curriculum production, which indicates an approach that contrasts the processes of cultural codes silently Western Christian religious hegemony.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-12-08
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-09-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:38:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GOMES, Ursula Barrozo. Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos. 2014. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10170
identifier_str_mv GOMES, Ursula Barrozo. Religiosidade na escola: afirmações e silenciamentos. 2014. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10170
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10170/1/Dissertacao+Ursula+Barrozo+Gomes.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 47b69c542aee8ebbe0ea99c2d916b888
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728648554676224