Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6416 |
Resumo: | The corpus of this essay is mainly to study accurately the following literary compositions: A Maior Flor do Mundo by José Saramago, O Gato e o Escuro by Mia Couto and O Mistério do Coelho Pensante by Clarice Lispector for childish readers. The undertaken analyses has as a theoretical reference Estética da Recepção by Hans Robert Jauss and Teoria do Efeito Estético by Wolfgang Iser, tendencies wich take the reader as an active active element in the act of reading, letting him/her go deeply into the text and fill in the blanks left by the authors who make the reader formulate what was not said through his/her imagination. The language of the mentioned books works as the reader s instrument of perception and childhood symbol, so that they will be so amazing, fantastic and wonderful without having the function of controlling and moralizing , which made children not to express themselves with freedom in the past. When concepts as reception, effect horizon of expectations and implicit reader are worked, we try to explain how the reading involves children and its introduction in the cultural context of sense production. The analysed literary compositions contribute to make analytical and thoughtful readers object life experiences. The book illustrations do not appear as only verbal text complement, but also getting expression and esthetic meanings |
id |
UERJ_bd2eb553dfbda28256387fd9c2c8e6cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6416 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Fontes, Maria Helena Sansãohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782875E2Pires, Mirian da Silvahttp://lattes.cnpq.br/6005717036959673Batalha, Maria Cristinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798984T2http://lattes.cnpq.br/0186584726184361Macedo, Silvia Terezinha Rezende2021-01-05T15:06:00Z2012-01-042011-03-31MACEDO, Silvia Terezinha Rezende. Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção. 2011. 77 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6416The corpus of this essay is mainly to study accurately the following literary compositions: A Maior Flor do Mundo by José Saramago, O Gato e o Escuro by Mia Couto and O Mistério do Coelho Pensante by Clarice Lispector for childish readers. The undertaken analyses has as a theoretical reference Estética da Recepção by Hans Robert Jauss and Teoria do Efeito Estético by Wolfgang Iser, tendencies wich take the reader as an active active element in the act of reading, letting him/her go deeply into the text and fill in the blanks left by the authors who make the reader formulate what was not said through his/her imagination. The language of the mentioned books works as the reader s instrument of perception and childhood symbol, so that they will be so amazing, fantastic and wonderful without having the function of controlling and moralizing , which made children not to express themselves with freedom in the past. When concepts as reception, effect horizon of expectations and implicit reader are worked, we try to explain how the reading involves children and its introduction in the cultural context of sense production. The analysed literary compositions contribute to make analytical and thoughtful readers object life experiences. The book illustrations do not appear as only verbal text complement, but also getting expression and esthetic meaningsO corpus desta dissertação tem por objetivo a análise das obras A Maior flor do Mundo de José Saramago, O Gato e o Escuro de Mia Couto e O Mistério do Coelho Pensante de Clarice Lispector para o público infantil. A análise empreendida tem como referencial teórico a Estética da Recepção de Hans Robert Jauss e a Teoria do Efeito Estético de Wolfgang Iser, correntes que figuram o leitor como elemento atuante no ato da leitura, convidando-o a mergulhar nas entrelinhas dos textos e preencher lacunas ou hiatos, deixados pelos autores que mobilizam o leitor a formular o que não foi dito através da imaginação. A linguagem das obras mencionadas age como instrumento de percepção do leitor e símbolo da infância, pois, tornar-se-ão prazerosa, fantástica e maravilhosa sem a função disciplinadora e moralista que, anteriormente, inibia a criança de se expressar com liberdade. Ao trabalhar com conceitos como recepção, efeito, horizonte de expectativas e leitor implícito, busca-se explicar como se dá a leitura e a sua inserção no contexto das práticas culturais de produção de sentido. As obras estudadas contribuem para a formação de leitores críticos e reflexivos ao questionarem a linguagem literária diante das experiências da vida. As ilustrações das obras não se apresentam somente como simples complementação dos textos verbais, mas também, adquirem significados e expressões estéticasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:06:00Z No. of bitstreams: 1 Silvia Teresinha _dissertacao.pdf: 733060 bytes, checksum: 25cc2a46439142db7eb2720573c9a8af (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:06:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Silvia Teresinha _dissertacao.pdf: 733060 bytes, checksum: 25cc2a46439142db7eb2720573c9a8af (MD5) Previous issue date: 2011-03-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasChildish LiteratureReceptionEffectHorizon of ExpectationsImplicit ReaderLiteratura InfantilRecepçãoEfeitoHorizonte de ExpectativasLeitor ImplícitoLiteratura infanto-juvenil História e críticaLiteratura comparadaLeitores Reação críticaLeituraImaginação nas criançasSaramago, José, 1922-2010. A maior flor do mundoSaramago, José, 1922-2010 Crítica e interpretaçãoCouto, Mia, 1955-. O gato e o escuroCouto, Mia, 1955- Crítica e interpretaçãoLispector, Clarice, 1920-1977. O mistério do coelho pensanteLispector, Clarice, 1920-1977 Crítica e interpretaçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULASLiteratura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepçãoLiterature Luso-African-Brazilian: the reader-child from object to subject of the reception.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALSilvia Teresinha _dissertacao.pdfapplication/pdf733060http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6416/1/Silvia+Teresinha+_dissertacao.pdf25cc2a46439142db7eb2720573c9a8afMD511/64162024-02-27 16:17:05.822oai:www.bdtd.uerj.br:1/6416Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:17:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Literature Luso-African-Brazilian: the reader-child from object to subject of the reception. |
title |
Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção |
spellingShingle |
Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção Macedo, Silvia Terezinha Rezende Childish Literature Reception Effect Horizon of Expectations Implicit Reader Literatura Infantil Recepção Efeito Horizonte de Expectativas Leitor Implícito Literatura infanto-juvenil História e crítica Literatura comparada Leitores Reação crítica Leitura Imaginação nas crianças Saramago, José, 1922-2010. A maior flor do mundo Saramago, José, 1922-2010 Crítica e interpretação Couto, Mia, 1955-. O gato e o escuro Couto, Mia, 1955- Crítica e interpretação Lispector, Clarice, 1920-1977. O mistério do coelho pensante Lispector, Clarice, 1920-1977 Crítica e interpretação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULAS |
title_short |
Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção |
title_full |
Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção |
title_fullStr |
Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção |
title_full_unstemmed |
Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção |
title_sort |
Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção |
author |
Macedo, Silvia Terezinha Rezende |
author_facet |
Macedo, Silvia Terezinha Rezende |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Fontes, Maria Helena Sansão |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782875E2 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Pires, Mirian da Silva |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6005717036959673 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Batalha, Maria Cristina |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798984T2 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0186584726184361 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Silvia Terezinha Rezende |
contributor_str_mv |
Fontes, Maria Helena Sansão Pires, Mirian da Silva Batalha, Maria Cristina |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Childish Literature Reception Effect Horizon of Expectations Implicit Reader |
topic |
Childish Literature Reception Effect Horizon of Expectations Implicit Reader Literatura Infantil Recepção Efeito Horizonte de Expectativas Leitor Implícito Literatura infanto-juvenil História e crítica Literatura comparada Leitores Reação crítica Leitura Imaginação nas crianças Saramago, José, 1922-2010. A maior flor do mundo Saramago, José, 1922-2010 Crítica e interpretação Couto, Mia, 1955-. O gato e o escuro Couto, Mia, 1955- Crítica e interpretação Lispector, Clarice, 1920-1977. O mistério do coelho pensante Lispector, Clarice, 1920-1977 Crítica e interpretação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULAS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura Infantil Recepção Efeito Horizonte de Expectativas Leitor Implícito Literatura infanto-juvenil História e crítica Literatura comparada Leitores Reação crítica Leitura Imaginação nas crianças Saramago, José, 1922-2010. A maior flor do mundo Saramago, José, 1922-2010 Crítica e interpretação Couto, Mia, 1955-. O gato e o escuro Couto, Mia, 1955- Crítica e interpretação Lispector, Clarice, 1920-1977. O mistério do coelho pensante Lispector, Clarice, 1920-1977 Crítica e interpretação |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULAS |
description |
The corpus of this essay is mainly to study accurately the following literary compositions: A Maior Flor do Mundo by José Saramago, O Gato e o Escuro by Mia Couto and O Mistério do Coelho Pensante by Clarice Lispector for childish readers. The undertaken analyses has as a theoretical reference Estética da Recepção by Hans Robert Jauss and Teoria do Efeito Estético by Wolfgang Iser, tendencies wich take the reader as an active active element in the act of reading, letting him/her go deeply into the text and fill in the blanks left by the authors who make the reader formulate what was not said through his/her imagination. The language of the mentioned books works as the reader s instrument of perception and childhood symbol, so that they will be so amazing, fantastic and wonderful without having the function of controlling and moralizing , which made children not to express themselves with freedom in the past. When concepts as reception, effect horizon of expectations and implicit reader are worked, we try to explain how the reading involves children and its introduction in the cultural context of sense production. The analysed literary compositions contribute to make analytical and thoughtful readers object life experiences. The book illustrations do not appear as only verbal text complement, but also getting expression and esthetic meanings |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-03-31 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-01-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T15:06:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MACEDO, Silvia Terezinha Rezende. Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção. 2011. 77 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6416 |
identifier_str_mv |
MACEDO, Silvia Terezinha Rezende. Literatura luso-afro-brasileira: o leitor-criança de objeto a sujeito na recepção. 2011. 77 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6416/1/Silvia+Teresinha+_dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
25cc2a46439142db7eb2720573c9a8af |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352269671333888 |