Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10074 |
Resumo: | The present work proposes a reflection about the learning routines and the daily violence from periphery schools which are marked by gunshooting and police operations. We gathered here collective perceptions over the schools' presence - with its routine and permanent actions - inside places marked by instability and impermanence from many services cast aside by their fright from violence. The analysys is cut out in the scenario of a public municipal Rio de Janeiro school, considering its performance, the activities established inside the school unity - X School - the existence of a conflict notebook, as well as words from the students, managers and teachers. This research was displayed as a case study, in the mainstay of specificities common to schools from Chapadão area. It's up to us understanding how all those circumstances affect the pedagogical practices and the planning of learning routines, pointing to the pedagogical effects and the possible relation between the school and its community. The objective is bringing information which can colaborate with the teaching practices and other perceptions that circle elementary education in peripheries from the city of Rio de Janeiro. |
id |
UERJ_bdd35b77298b4cfc7cb70f29542520e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10074 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Brum, Mario Sérgio Ignáciohttp://lattes.cnpq.br/2015880806399937Freire, Leticia de Lunahttp://lattes.cnpq.br/0955215168329417Burgos, Marcelo Tadeu Baumannhttp://lattes.cnpq.br/7419302491760122http://lattes.cnpq.br/7776053232525563Muniz, Rosana Mendonça Ferreira2021-01-05T21:36:17Z2019-10-252019-03-22MUNIZ, Rosana Mendonça Ferreira. Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão. 2019. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10074The present work proposes a reflection about the learning routines and the daily violence from periphery schools which are marked by gunshooting and police operations. We gathered here collective perceptions over the schools' presence - with its routine and permanent actions - inside places marked by instability and impermanence from many services cast aside by their fright from violence. The analysys is cut out in the scenario of a public municipal Rio de Janeiro school, considering its performance, the activities established inside the school unity - X School - the existence of a conflict notebook, as well as words from the students, managers and teachers. This research was displayed as a case study, in the mainstay of specificities common to schools from Chapadão area. It's up to us understanding how all those circumstances affect the pedagogical practices and the planning of learning routines, pointing to the pedagogical effects and the possible relation between the school and its community. The objective is bringing information which can colaborate with the teaching practices and other perceptions that circle elementary education in peripheries from the city of Rio de Janeiro.O presente trabalho tem como proposta estimular uma reflexão sobre a relação entre rotinas de aprendizagem e a violência no cotidiano de escolas de periferia que são recortadas por traços e marcas traçadas por tiroteios e operações policiais. Reunimos aqui um conjunto de percepções sobre a presença da escola com sua rotina e ações permanentes dentro de lugares marcados pela instabilidade e impermanência de vários serviços afastados pelo temor à violência. A análise é recortada no cenário de uma escola da Rede Pública do Município do Rio de Janeiro, considerando o desempenho, as atividades implementadas na Unidade Escolar Escola X a existência de um caderno de conflitos, bem como a fala dos alunos, gestores e professores. A pesquisa foi configurada como um estudo de caso, no esteio de especificidades comuns às escolas da região do Complexo do Chapadão. Cabe-nos compreender como são afetadas as práticas pedagógicas e o planejamento das rotinas de aprendizagens no curso destas circunstâncias apontando para os efeitos pedagógicos e a relação possível entre escola e comunidade escolar. O intuito é o de trazer informações que possam colaborar com as práticas docentes e outras leituras que cercam a Educação no Ensino Fundamental nas periferias da cidade do Rio de Janeiro.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:36:17Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Rosana Mendonca Ferreira Muniz.pdf: 11855516 bytes, checksum: cddcb1047dae1bf4d0d9a80b4ac2bcb9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:36:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Rosana Mendonca Ferreira Muniz.pdf: 11855516 bytes, checksum: cddcb1047dae1bf4d0d9a80b4ac2bcb9 (MD5) Previous issue date: 2019-03-22application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseViolenceschoollearning routinesperipheryViolênciaEscolaRotinas de aprendizagemPeriferiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANASOs caminhos da aprendizagem no Complexo do ChapadãoThe paths of learning in Complexo do Chapadãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Rosana Mendonca Ferreira Muniz.pdfapplication/pdf11855516http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10074/1/Dissertacao+Rosana+Mendonca+Ferreira+Muniz.pdfcddcb1047dae1bf4d0d9a80b4ac2bcb9MD511/100742024-02-27 13:04:40.052oai:www.bdtd.uerj.br:1/10074Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The paths of learning in Complexo do Chapadão |
title |
Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão |
spellingShingle |
Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão Muniz, Rosana Mendonça Ferreira Violence school learning routines periphery Violência Escola Rotinas de aprendizagem Periferia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS |
title_short |
Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão |
title_full |
Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão |
title_fullStr |
Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão |
title_full_unstemmed |
Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão |
title_sort |
Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão |
author |
Muniz, Rosana Mendonça Ferreira |
author_facet |
Muniz, Rosana Mendonça Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Brum, Mario Sérgio Ignácio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2015880806399937 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Freire, Leticia de Luna |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0955215168329417 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Burgos, Marcelo Tadeu Baumann |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7419302491760122 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7776053232525563 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muniz, Rosana Mendonça Ferreira |
contributor_str_mv |
Brum, Mario Sérgio Ignácio Freire, Leticia de Luna Burgos, Marcelo Tadeu Baumann |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Violence school learning routines periphery |
topic |
Violence school learning routines periphery Violência Escola Rotinas de aprendizagem Periferia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Violência Escola Rotinas de aprendizagem Periferia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS |
description |
The present work proposes a reflection about the learning routines and the daily violence from periphery schools which are marked by gunshooting and police operations. We gathered here collective perceptions over the schools' presence - with its routine and permanent actions - inside places marked by instability and impermanence from many services cast aside by their fright from violence. The analysys is cut out in the scenario of a public municipal Rio de Janeiro school, considering its performance, the activities established inside the school unity - X School - the existence of a conflict notebook, as well as words from the students, managers and teachers. This research was displayed as a case study, in the mainstay of specificities common to schools from Chapadão area. It's up to us understanding how all those circumstances affect the pedagogical practices and the planning of learning routines, pointing to the pedagogical effects and the possible relation between the school and its community. The objective is bringing information which can colaborate with the teaching practices and other perceptions that circle elementary education in peripheries from the city of Rio de Janeiro. |
publishDate |
2019 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-10-25 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-03-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:36:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MUNIZ, Rosana Mendonça Ferreira. Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão. 2019. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10074 |
identifier_str_mv |
MUNIZ, Rosana Mendonça Ferreira. Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão. 2019. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10074 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10074/1/Dissertacao+Rosana+Mendonca+Ferreira+Muniz.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cddcb1047dae1bf4d0d9a80b4ac2bcb9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352296662728704 |