Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muniz, Rosana Mendonça Ferreira
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10074
Resumo: The present work proposes a reflection about the learning routines and the daily violence from periphery schools which are marked by gunshooting and police operations. We gathered here collective perceptions over the schools' presence - with its routine and permanent actions - inside places marked by instability and impermanence from many services cast aside by their fright from violence. The analysys is cut out in the scenario of a public municipal Rio de Janeiro school, considering its performance, the activities established inside the school unity - X School - the existence of a conflict notebook, as well as words from the students, managers and teachers. This research was displayed as a case study, in the mainstay of specificities common to schools from Chapadão area. It's up to us understanding how all those circumstances affect the pedagogical practices and the planning of learning routines, pointing to the pedagogical effects and the possible relation between the school and its community. The objective is bringing information which can colaborate with the teaching practices and other perceptions that circle elementary education in peripheries from the city of Rio de Janeiro.
id UERJ_bdd35b77298b4cfc7cb70f29542520e4
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10074
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Brum, Mario Sérgio Ignáciohttp://lattes.cnpq.br/2015880806399937Freire, Leticia de Lunahttp://lattes.cnpq.br/0955215168329417Burgos, Marcelo Tadeu Baumannhttp://lattes.cnpq.br/7419302491760122http://lattes.cnpq.br/7776053232525563Muniz, Rosana Mendonça Ferreira2021-01-05T21:36:17Z2019-10-252019-03-22MUNIZ, Rosana Mendonça Ferreira. Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão. 2019. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10074The present work proposes a reflection about the learning routines and the daily violence from periphery schools which are marked by gunshooting and police operations. We gathered here collective perceptions over the schools' presence - with its routine and permanent actions - inside places marked by instability and impermanence from many services cast aside by their fright from violence. The analysys is cut out in the scenario of a public municipal Rio de Janeiro school, considering its performance, the activities established inside the school unity - X School - the existence of a conflict notebook, as well as words from the students, managers and teachers. This research was displayed as a case study, in the mainstay of specificities common to schools from Chapadão area. It's up to us understanding how all those circumstances affect the pedagogical practices and the planning of learning routines, pointing to the pedagogical effects and the possible relation between the school and its community. The objective is bringing information which can colaborate with the teaching practices and other perceptions that circle elementary education in peripheries from the city of Rio de Janeiro.O presente trabalho tem como proposta estimular uma reflexão sobre a relação entre rotinas de aprendizagem e a violência no cotidiano de escolas de periferia que são recortadas por traços e marcas traçadas por tiroteios e operações policiais. Reunimos aqui um conjunto de percepções sobre a presença da escola com sua rotina e ações permanentes dentro de lugares marcados pela instabilidade e impermanência de vários serviços afastados pelo temor à violência. A análise é recortada no cenário de uma escola da Rede Pública do Município do Rio de Janeiro, considerando o desempenho, as atividades implementadas na Unidade Escolar Escola X a existência de um caderno de conflitos, bem como a fala dos alunos, gestores e professores. A pesquisa foi configurada como um estudo de caso, no esteio de especificidades comuns às escolas da região do Complexo do Chapadão. Cabe-nos compreender como são afetadas as práticas pedagógicas e o planejamento das rotinas de aprendizagens no curso destas circunstâncias apontando para os efeitos pedagógicos e a relação possível entre escola e comunidade escolar. O intuito é o de trazer informações que possam colaborar com as práticas docentes e outras leituras que cercam a Educação no Ensino Fundamental nas periferias da cidade do Rio de Janeiro.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:36:17Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Rosana Mendonca Ferreira Muniz.pdf: 11855516 bytes, checksum: cddcb1047dae1bf4d0d9a80b4ac2bcb9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:36:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Rosana Mendonca Ferreira Muniz.pdf: 11855516 bytes, checksum: cddcb1047dae1bf4d0d9a80b4ac2bcb9 (MD5) Previous issue date: 2019-03-22application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseViolenceschoollearning routinesperipheryViolênciaEscolaRotinas de aprendizagemPeriferiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANASOs caminhos da aprendizagem no Complexo do ChapadãoThe paths of learning in Complexo do Chapadãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Rosana Mendonca Ferreira Muniz.pdfapplication/pdf11855516http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10074/1/Dissertacao+Rosana+Mendonca+Ferreira+Muniz.pdfcddcb1047dae1bf4d0d9a80b4ac2bcb9MD511/100742024-02-27 13:04:40.052oai:www.bdtd.uerj.br:1/10074Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The paths of learning in Complexo do Chapadão
title Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão
spellingShingle Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão
Muniz, Rosana Mendonça Ferreira
Violence
school
learning routines
periphery
Violência
Escola
Rotinas de aprendizagem
Periferia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS
title_short Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão
title_full Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão
title_fullStr Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão
title_full_unstemmed Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão
title_sort Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão
author Muniz, Rosana Mendonça Ferreira
author_facet Muniz, Rosana Mendonça Ferreira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brum, Mario Sérgio Ignácio
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2015880806399937
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Freire, Leticia de Luna
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0955215168329417
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Burgos, Marcelo Tadeu Baumann
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7419302491760122
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7776053232525563
dc.contributor.author.fl_str_mv Muniz, Rosana Mendonça Ferreira
contributor_str_mv Brum, Mario Sérgio Ignácio
Freire, Leticia de Luna
Burgos, Marcelo Tadeu Baumann
dc.subject.eng.fl_str_mv Violence
school
learning routines
periphery
topic Violence
school
learning routines
periphery
Violência
Escola
Rotinas de aprendizagem
Periferia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS
dc.subject.por.fl_str_mv Violência
Escola
Rotinas de aprendizagem
Periferia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS
description The present work proposes a reflection about the learning routines and the daily violence from periphery schools which are marked by gunshooting and police operations. We gathered here collective perceptions over the schools' presence - with its routine and permanent actions - inside places marked by instability and impermanence from many services cast aside by their fright from violence. The analysys is cut out in the scenario of a public municipal Rio de Janeiro school, considering its performance, the activities established inside the school unity - X School - the existence of a conflict notebook, as well as words from the students, managers and teachers. This research was displayed as a case study, in the mainstay of specificities common to schools from Chapadão area. It's up to us understanding how all those circumstances affect the pedagogical practices and the planning of learning routines, pointing to the pedagogical effects and the possible relation between the school and its community. The objective is bringing information which can colaborate with the teaching practices and other perceptions that circle elementary education in peripheries from the city of Rio de Janeiro.
publishDate 2019
dc.date.available.fl_str_mv 2019-10-25
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-03-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:36:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MUNIZ, Rosana Mendonça Ferreira. Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão. 2019. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10074
identifier_str_mv MUNIZ, Rosana Mendonça Ferreira. Os caminhos da aprendizagem no Complexo do Chapadão. 2019. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10074
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10074/1/Dissertacao+Rosana+Mendonca+Ferreira+Muniz.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv cddcb1047dae1bf4d0d9a80b4ac2bcb9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352296662728704