Noite fantástica: um percurso pelos estudos críticos e historiográficos sobre a obra Noite na taverna, de Álvares de Azevedo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6574 |
Resumo: | Many critics have emphasized that part fantastic of the Noite na taverna, by Álvares de Azevedo, work that is devoted, therefore, as a narrative of the fantastic although not fully correspond to the conception of the genre developed by Tzvetan Todorov, in Introduction to fantasy literature, basic allowance for studies of unusual fiction. "Fantastic," "supernatural," "horror," "gloomy," "dark," "macabre," "monstrous,""Dantesque", "Symbolist avant la lettre", "Gothic," "Satanist", "Byronic" are some of the terms used by critics in the main published studies about the work. It is a plurality of classifications not adequately characterize, and only demonstrate the difficulty of defining his gender. Reflecting on these aspects and building on the main critical studies on the work produced since its first edition, we consider the appropriateness of classifying as a member of the fantastic. Search is still, after careful reading of these studies, identify the moments of history and literary criticism in which Brazilian Night at the tavern was classified with the terms associated with a rare form of literature in Brazil's nationalist nineteenth century. |
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Souza, Roberto Acízelo Quelha dePereira, Júlio César Françahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768040J2Santos, Claudete Daflon doshttp://lattes.cnpq.br/5410973802965854http://lattes.cnpq.br/9241571154601781Niels, Karla Menezes Lopes2021-01-05T15:09:16Z2013-04-302013-02-18NIELS, Karla Menezes Lopes. Noite fantástica: um percurso pelos estudos críticos e historiográficos sobre a obra Noite na taverna, de Álvares de Azevedo. 2013. 108 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6574Many critics have emphasized that part fantastic of the Noite na taverna, by Álvares de Azevedo, work that is devoted, therefore, as a narrative of the fantastic although not fully correspond to the conception of the genre developed by Tzvetan Todorov, in Introduction to fantasy literature, basic allowance for studies of unusual fiction. "Fantastic," "supernatural," "horror," "gloomy," "dark," "macabre," "monstrous,""Dantesque", "Symbolist avant la lettre", "Gothic," "Satanist", "Byronic" are some of the terms used by critics in the main published studies about the work. It is a plurality of classifications not adequately characterize, and only demonstrate the difficulty of defining his gender. Reflecting on these aspects and building on the main critical studies on the work produced since its first edition, we consider the appropriateness of classifying as a member of the fantastic. Search is still, after careful reading of these studies, identify the moments of history and literary criticism in which Brazilian Night at the tavern was classified with the terms associated with a rare form of literature in Brazil's nationalist nineteenth century.Diversos críticos enfatizaram a vertente de Noite na taverna, de Álvares de Azevedo, obra que se consagrou, portanto, como uma narrativa pertencente ao gênero fantástico, apesar de não corresponder plenamente à concepção do gênero desenvolvida por Tzvetan Todorov, em Introdução à literatura fantástica subsídio fundamental para os estudos da ficção insólita. "Fantástica"!, "sobrenatural", "de horror", "tétrica", "sombria", "macabra", "monstruosa", "dantesca", "simbolista avant la lettre", "gótica", "satanista", "byroniana" são alguns dos termos empregados pela crítica nos principais estudos publicados acerca da obra. Trata-se de uma multiplicidade de classificações que, no entanto, não a caracterizam adequadamente e só demonstram a dificuldade de definir-lhe o gênero. Refletindo sobre tais aspectos e partindo dos principais estudos críticos produzidos sobre a obra desde sua primeira edição, consideramos a pertinência de a classificarmos como integrante do gênero fantástico. Procura-se ainda, após minuciosa leitura destes estudos, identificar os momentos da história e da crítica literária brasileira em que Noite na taverna foi classificada com termos que a associaram a uma forma de literatura incomum no Brasil nacionalista do século XIX.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:09:16Z No. of bitstreams: 1 Karla Niels_dissertacao.pdf: 671086 bytes, checksum: a16395cc1757b6d869078e5d05a1a971 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:09:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Karla Niels_dissertacao.pdf: 671086 bytes, checksum: a16395cc1757b6d869078e5d05a1a971 (MD5) Previous issue date: 2013-02-18Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasFantasticCritical receptionAzevedo, Álvares de, 1831-1852 Crítica e interpretaçãoAzevedo, Álvares de, 1831-1852. 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