Teatro mal-assombrado: topoanálise gótica da dramaturgia de Lúcio Cardoso
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/16373 |
Resumo: | This work studies three dramatic texts by Lúcio Cardoso: O escravo (1943), A corda de prata (1947) e Angélica (1950). Initially, we investigated the writer's relationship with the theater, rescuing the critical reception of the plays analysed. Subsequently, we demonstrate the presence in his literary production with the “Gothic machinery”, an ascending narrative structure of the seminal work of the Gothic fiction O Castelo de Otranto, by Horace Walpole, as well as other 17th century Gothic Productions. Our approach focuses on the female character and her link with vampirism and space - with Gaston Bachelard, Oziris Borges Filho and Pascoal Farinaccio as a critical apparatus for a gothic topanalysis, as well as Brazilian researchers, such as Fernando Monteiro de Barros and others, for propose the afilliation of Cardoso's dramaturgy to Brazilian Gothic. |
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Subsequently, we demonstrate the presence in his literary production with the “Gothic machinery”, an ascending narrative structure of the seminal work of the Gothic fiction O Castelo de Otranto, by Horace Walpole, as well as other 17th century Gothic Productions. Our approach focuses on the female character and her link with vampirism and space - with Gaston Bachelard, Oziris Borges Filho and Pascoal Farinaccio as a critical apparatus for a gothic topanalysis, as well as Brazilian researchers, such as Fernando Monteiro de Barros and others, for propose the afilliation of Cardoso's dramaturgy to Brazilian Gothic.Esta Dissertação estuda três textos dramáticos de Lúcio Cardoso: O escravo (1943), A corda de prata (1947) e Angélica (1950). Inicialmente, investigamos a relação do escritor com o teatro, resgatando a recepção crítica das peças em análise. Posteriormente, demonstramos a presença em sua produção literária da “maquinaria gótica”, estrutura narrativa ascendente da obra seminal da ficção gótica O Castelo de Otranto (1764), de Horace Walpole, assim como a outras produções góticas setecentistas. Nossa abordagem centra-se na personagem feminina e seu vínculo com o vampirismo e no espaço – tendo como aparato crítico Gaston Bachelard, Ozíris Borges Filho e Pascoal Farinaccio para uma topoanálise gótica, bem como pesquisadores brasileiros, como Fernando Monteiro de Barros e outros, para propor a filiação da dramaturgia de Cardoso ao Gótico brasileiro.Submitted by Lilian CEH/D (liliankroff@gmail.com) on 2021-07-22T22:23:57Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Leonardo Ramos Botelho Gomes - 2021 - Completa.pdf: 833443 bytes, checksum: d05d27c00b12545f433b6ea79e0fd8f9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-07-22T22:23:57Z (GMT). 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